Gijs begint een "lastige eter" te worden.. Een paar happen en t is klaar.. Van de pap 's morgens en t brood tussen de middag.. 't avondeten idem.. 't Manneke is nu 16 maanden.. begint die fase rond deze leeftijd? Fruit ( potje of vers maakt niet uit) eet hij wel goed.. Met een koekje of wat chips maak ik hem ook niet superblij ( ja .. er mee te spelen...) Ik probeer me er niet te druk over te maken, maar bij vlagen doe ik dat wel... juist op t moment dat we aan tafel zitten.. hahaha
Ja, dat is een fase. Noor blieft ook al 2 weken haar boterhammen en avondeten niet. Fruit eet ze wel of een droge cracker. Meer krijg ik er niet in. Noor komt niet hongeriger over, dus ik maak me geen zorgen. Ik lees hier veel verhalen van kindjes die weken/maanden achtereen niet goed willen eten en die zijn ook vrolijk en blij. Misschien kan je wat meer fruit of zuivel (yoghurt) geven op de momenten dat je je zorgen maakt?
Hier was het al eerder, rond haar verjaardag begon het. Juist op het moment dat ze steeds 1,5-2 boterhammen per keer op kon, wilde ze niet meer. Ze had genoeg aan een halve, of net een hele. Avondeten heeft ze lang totaal geweigerd. Nu eet ze ook weer 's avonds, maar als ze 1 opscheplepel in totaal (van alles bij elkaar) eet 's avonds, dan is dat veel! Ze groeien minder snel, leren meer in hun hoofdje dan fysiek (bij Julia iig) en ze heeft er ook geen concentratie voor. Probeer het zoveel mogelijk los te laten. Je kunt hoog of laag springen, maar het helpt allemaal niet of nauwelijks, en je maakt jezelf er alleen maar erg gefrustreerd mee. Succes!
Helaas is dat nukkige eetgedrag normaal rond deze leeftijd, mijn zoontje is nu 17 maanden en wil ook niet veel eten. Wat een beetje helpt is hem zoveel mogelijk zelf te laten eten met een lepel, maar er gaat dan niet veel in omdat alles van die lepel valt. Wat ook helpt is appelmoes over zijn eten heen doen. Ik had me nog zo voorgenomen om daar niet aan te beginnen maar als ie dan ineens wel wil eten dan moet je wat.. Het schijnt ooit over te gaan, deze fase.
Oh en we proberen het avondeten ook nog zo leuk mogelijk te maken. Kaarsjes aan, liedjes zingen, etc. Ja, het is een dolle boel in huize Von Trapp , we zitten echt zo drie kwartier aan tafel.