Hallo, Mijn dochter van 6,5 maand is de afgelopen 5 dagen flink ziek geweest. Ze had hoge koorts en at en dronk heel weinig (we waren bij de huisarts geweest en ze heeft vanwege een flinke oorontsteking een antibioticumkuur gekregen). Nu gaat het gelukkig wat beter, ze heeft geen koorts meer en maakt een montere indruk. Ze eet ook weer wat, vooral fruit gaat met smaak naar binnen. Haar melk drinkt ze echter heel slecht. Ze heeft de afgelopen 5 dagen 100 a 200 ml opvolgmelk/dag gedronken, toen ze zo ziek was. We hebben toen ook heel regelmatig water aangeboden om te zorgen dat ze genoeg vocht zou binnen krijgen. Vanmorgen had ze geen koorts en was ze alert en vrolijk, maar ze dronk ze slechts 100 ml opvolgmelk (in plaats van de hele fles: 180 ml + 6). Het leek alsof ze het niet meer lekker vindt. Rond 11 uur heeft ze fruit gehad en dit at ze wel weer met smaak. Nu maak ik me zorgen dat ze te weinig melk binnen krijgt. Wat moet ze minimaal aan opvolgmelk drinken op een dag? Ze is vrij klein voor haar leeftijd (met 6 maanden 62 cm en 6500 gram).
Beste Jamie, Jouw dochtertje zou gezien haar leeftijd 3 à 4 flesjes van 180 ml/6 schepjes opvolgmelk mogen. Waarschijnlijk heeft jouw dochtertje doordat zij ziek is geweest haar eetlust nog terug. Of voelt het zuigen op de fles nog niet fijn voor haar oortjes. Wellicht kun je haar wel een flesje met water of lauwe thee aanbieden, zodat zij voldoende vocht binnenkrijgt. Kijk het nog heel even aan en neem anders contact op met het consultatiebureau of je huisarts. Groet, Anne
Hoi Anne, Bedankt voor je reactie. Ze heeft vandaag iets meer melk gedronken, maar haar flesjes nog niet leeg (ze liet ca 50 ml per fles over). Water, fruit en avondeten ging ok. We kijken het nog even aan en anders nemen we contact op met huisarts en/of consultatiebureau.