Waarom koud water opwarmen ipv warm/heet kraanwater?

Discussion in 'Flesvoeding' started by Suzanne75, Apr 18, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Ik lees vaker dat men de flesvoeding klaarmaakt met koud kraanwater wat in de magnetron wordt opgewarmd. Is hier een speciale reden voor? Waarom niet gewoon warm kraanwater?

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Oeps, ik wilde de link even een ander kleurtje geven, is mn hele bericht weg, dus hier nogmaals:

Heb je onderstaand topic al gelezen?
    flesje maken gekookt of gewoon kraan water?

Hier even een quote die ik gejat :oops: heb van Dirksmama:

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Omdat de waterleidingbedrijven al aan volwassenen afraden om warm kraanwater te drinken. Dan geef je het natuurlijk al helemaal niet aan een baby.

In warm kraanwater zitten meer opgeloste zware metalen, en er kunnen ook bacterieën in zitten.

Is al een ander topic over.

4. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Nee dat topic ken ik niet. Hmm. De kraamhulp hier adviseerde ons om bij het vooraf maken van voeding water af te koken, maar als je de fles meteen geeft zou je ook warm kraanwater kunnen gebruiken....

5. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Goed om te weten. Dan dus koud kraanwater verwarmen of gewoon weer voeding vooruit maken met afgekookt water.

6. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0

weet niet wat voor kv jij dan hebt gehad, in ieder geval een heel slechte als zij jou verteld dat je fv aan kan en MAG maken met warm water :(

ik ben helemaal niet voor om iemand aan de "pan" te hangen, maar zo iemand vindt ik mag je wel degelijk doorgeven aan het kraambureau wat zij jou aanraad zeg... :(

7. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    wil je (zeker in het begin) geen risico lopen, maak dan gewoon lekker per voeding klaar, tis toch verder geen moeite dus waarom vooraf klaar maken als per keer "beter' is..... ;)

8. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Tjah die kraamhulp... Ze raadde overigens niet aan om dat bij elke fles zo te doen hoor. Ze heeft me eigenlijk geadviseerd om voeding vooruit te maken voor max. 24 uur met afgekookt water, ivm de nauwkeurigheid van de hoeveelheid die je wilt geven. En als je een keer een fles zo moet maken, dat dat dan gerust met warm kraanwater kan.
    Maar goed, dat is dus niet zo'n goed idee.

Maar m.i. is voeding vooruit maken met afgekookt water en dan in de koeling bewaren niet minder goed dan voeding per fles klaar maken hoor.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou dat was dat echt een HEEL rare kraamhulp!

Voeding voor 24 uur klaarmaken wordt al een aantal jaren ten zeerste afgeraden door de fabrikanten. Het poeder kan besmet zijn vanuit de fabriek met bacterieën die erg gevaarlijk kunnen zijn voor kinderen jonger dan 6 maanden. In de afgelopen jaren zijn o.a. in Frankrijk en België meerdere babies zelf overleden aan zo'n infectie (enterobacter sakazakii).
    Maak je een fles aan en geef je die binnen een uur, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Maar voor 24 uur klaarmaken, hoe superhygiënisch je zelf ook bent, dat is gewoon riskant.

Dat een kraamverzorgster zulke slechte dingen overdraagt is wel een klacht bij het kraambureau waard!

10. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Het was overigens een hele aardige kraamhulp hihi maar dat terzijde. Wat ik dan wel vreemd vind, van de kraamzorgorganisatie krijg je nota bene zo'n kaart waarop heel handig de verhouding water/schepjes staat als je bijvoorbeeld 5 x 140, 150, 160 cc etc geeft. Die kaart is nota bene van de jeugdgezondheidszorg! Er staat letterlijk op: "Bij voorkeur per 24 uur klaarmaken in verband met de nauwkeurigheid van de bereiding." "Bij de bereiding volgens deze schema's blijft soms wat restvoeding over."

Ik ga dit toch eens voorleggen bij het cb de volgende keer.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat is het advies dat in de jaren 80-90 gegeven werd. Zal wel een heel oude kaart geweest zijn.

12. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Zat standaard in de map van de kraamzorg. Vind ik toch wel vreemd dan. Alsof ze én de kaarten uit de mappen vergeten te halen én de kraamhulpen vergeten te informeren..? Ik heb 3 kraamhulpen gehad en alledrie maakten ze de voeding vooruit. Ik vraag het eens na.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lijkt me dan een kraambureau dat niet echt met z'n tijd meegaat!

14. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Het is wel de grootste hier in de regio.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,186
    35,873
    113
    Gaan ze echt niet met de tijd mee. Onze kv legde ons juist uit dat het vroeger wel werd gedaan, de voeding van tevoren voorbereiden, maar dat dat tegenwoordig wel wordt afgeraden.

16. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Ons Cb vertelde dat de fabrikanten dit op de flesvoeding zetten, omdat ze allerlei landen uitgeven. Het ene land is het andere niet qua hygiene. Omdat ze geen schadeclaims aan de broek willen, adviseren ze om het per fles klaar te maken. Toch kan het niet echt kwaad in Nederland, tenminste als je hygienisch te werk gaat. Dus je kan het wel voor 24 uur klaarmaken en dan in de koelkast zetten. Ikzelf doe het niet, omdat ik het net zo handig vind om het meteen klaar te maken. Koud water in de fles, 40 sec in de magnetron, poeder toevoegen, roeren en klaar!

17. susan28

susan28 Bekend lid

Jan 17, 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    suzanne, ik heb deze discussie hier ook al eens gevoerd. ik kreeg hetzelfde advies als jou. van de kraam hulp maar ook van de verloskundige. ik vind het ideaal en per fles klaar maken zie ik echt niet zitten, met name omdat ik comfort gebruik en het echt heel lang duurt voordat dat wat is afgekkkoeld. dus zal allemaal wel meevallen denk ik. gewoon goed uitkokekn en hygiensisch werken, maar goed ieder zijn eigen mening

18. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Nou ja hygiënisch te werk gaan is uiteraard niet meer dan logisch. Ik kook het water goed af en gebruik gesteriliseerde flesjes etc. Ik denk ook dat het geen kwaad kan. Daarbij staat op de Friso niks vermeld dat het niet vooruit gemaakt zou kunnen worden. Denk inderdaad dat het ook te maken heeft me de kwaliteit van het drinkwater waar je woont. Maar ik ga het voor de zekerheid toch maar even navragen.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dan heeft je CB niet goed opgelet.
    Voor kinderen tot 6 maanden wordt door zowel de fabrikanten als het Voedingscentrum aanmaken voor 24 uur al enkele jaren ontraden.
    Die bacterieën zitten er al vanaf de fabriek in. Maakt niet uit hoe hygiënisch je als moeder dan verder bent, de grondstof is al besmet. En bij klaarmaken per fles kan dat geen kwaad. Bij klaarmaken voor de hele dag wel degelijk.

Voedingscentrum:
    Klaarmaken van de fles
    U moet de fles heel precies en schoon klaarmaken. Als u dat niet doet, zou uw kind ziek kunnen worden. Volg voor het klaarmaken de instructies op de verpakking. Er kunnen als het echt moet één of twee flessen van tevoren worden klaargemaakt. U moet ze dan wel meteen na het klaarmaken in de koelkast zetten. En de temperatuur in de koelkast moet lager zijn dan 4°C. De klaargemaakte flesvoeding kunt u niet meer dan 8 uur in de koelkast bewaren. Gooi restjes altijd weg.

http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGez ... esvoeding/

Kraamzorginstellingen zeggen dit ook:
    Bereiding kunstvoeding gewijzigd
    De uitgangspunten over de bereiding van kunstvoeding zijn gewijzigd. Zo werd eerder aangenomen dat de hoeveelheid voeding per 24 uur klaargemaakt kon worden, nu wordt geadviseerd hoogstens twee à drie voedingen per keer te bereiden. Ook over het water waarmee de voeding bereid moet worden zijn de inzichten veranderd.

http://www.kraamzorghetgroenekruis.nl/? ... ws_id=4471

En dit zegt bijvoorbeeld een zorgverzekeraar (VGZ):

Per fles of voor de hele dag?
    Flesvoeding kan per flesje worden klaargemaakt of voor een aantal flesjes tegelijk. Aangemaakte voeding kan in de koelkast, bij een temperatuur van maximaal 4 graden Celcius, 8 uur worden bewaard. Het is dus niet verstandig om alle flesvoeding voor een hele dag tegelijk klaar te maken, omdat de bewaartijd dan te lang wordt.

http://www.gezondvgz.nl/%7B1181c6e6-655 ... 7ff0d8d%7D

20. Mamainspe

Mamainspe Bekend lid

May 1, 2006
    663
    0
    0
    Hoi Hoi
    wij gebruiken ook friso comfort,
    en op het pak staat wel dat je de voeding binnen een uur moet gebruiken.
    en een tip: als je bijvoorbeeld 180 water gebruikt met 6 schepjes kun je 90 gekookt water nemen en schepjes toevoegen roeren dan 90 cc koud water toevoegen en ff shaken en klaar, en op tempratuur.

Share This Page