kolven afbouwen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door VanEke, 20 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. VanEke

VanEke Bekend lid

3 feb 2011
    937
    0
    16
    Hallo,

Ik kolf fulltime omdat ik te weinig melkproductie heb om rechtreeks via de borst te voeden, nu zou ik op termijn dit kolven willen afbouwen. Hier en op internet zijn al verschillende tips te vinden maar vind het moeilijk om in te schatten wat beste methode is.
    op dit moment kolf ik ongeveer 4 keer per dag, meestal op volgende momenten: 7 - 12 - 17 - 22/23 uur.
    Ik kolf hiermee gemiddeld 3 voedingen, met hier en daar een dag van 4 voedingen. De rest vul ik aan met flesvoeding.
    Hoe kan ik nu het beste afbouwen?? En hoelang kan ik incalculeren dat dit zal duren??
    Alvast bedankt! :)

Groeten
    Kristel

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi Kristel,

Om het kolven af te bouwen kun je op verschillende manieren te werk gaan. In plaats van 4 x kolven kun je overgaan op 3 x kolven. De dag die je nu in 4 stukken deelt, deel je dan in 3 stukken. De tijd tussen de kolfbeurten wordt dus langer. Als dit goed gaat (je borsten blijven soepel aanvoelen) kun je overgaan naar 2 x kolven en uiteindelijk naar 1 x kolven en dan stoppen.

Een andere optie is om steeds als je kolft de borsten niet meer leeg te kolven, maar alleen de spanning er af kolven. En dan kolf je pas weer als de borsten weer onhoudbaar gespannen zijn. Dan kolf je weer de spanning er af.

Welke methode je kiest bepaal je zelf.

Sterkte met afbouwen

3. VanEke

VanEke Bekend lid

3 feb 2011
    937
    0
    16
    Hallo Teddy,

Bedankt voor het antwoord, maar welke methode is het beste om borstonsteking te voorkomen?? Ben na de bevalling al 1maal terug in ZH opgenomen omwille van borstontsteking en hoop dat te vermijden om opnieuw te moeten! :)
    11 jan. is ze 3 maanden en 1 feb zou ik terug moeten gaan werken, ik denk eraan om in die periode af te gaan bouwen, ik neem aan dat die periode voldoende is om af te bouwen??

Groeten
    Kristel

4. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Blijf goed je borsten voelen. Als er harde plekken komen zul je ze moeten legen, voor welke methode je ook kiest. Neem vooral de tijd. De 1e en de laatste op de dag kun je ook nog afbouwen als je al aan het werk bent.

Succes met afbouwen

5. VanEke

VanEke Bekend lid

3 feb 2011
    937
    0
    16
    Hey Teddy,

Ik zit nu nog op 2 keer kolven per dag...ik kom nu aan ongeveer 2 voedingen per dag ook met dit kolven, hoe kan ik dit nu best "verspreiden"over de dag??

BV mengen met FV of om en om BV - FV geven?? ik gaf eerst FV-BV-BV-BV-FV, welke zou ik dan best vervangen door FV??

Groeten
    Kristel

6. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Als je baby de FV accepteert zou ik niet mengen, maar na elkaar geven.

In jouw laatste schema zou ik de middelste voeding vervangen door FV. Maar je kunt zelf ook kijken wat jou het beste past.

7. VanEke

VanEke Bekend lid

3 feb 2011
    937
    0
    16
    Hallo Teddy,

Het kolven afbouwen is gelukt, bedankt voor de tips! heb nu sinds 4 dagen niet meer gekolfd. Wel blijf ik last houden van lekkende borsten, vooral 's nachts. Hoelang blijft dit aanhouden en kan ik hier nog iets tegen doen?

Groeten
    Kristel

8. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Dit lekken gaat vanzelf over. Houd rekening met ca. 6 weken. Probeer je borsten zoveel mogelijk met rust te laten (ook tijdens de seks). En tijdens het douchen proberen om niet met je borsten onder de douche te staan. Iedere stimulans geeft een uitstel van het stoppen met lekken.

Deel Deze Pagina