Even voor de beeldvorming: Ilias is 5 maanden oud en ik geef volledige borstvoeding. Hij gaat 3 dagen per week naar het KDV. Al een behoorlijke poos (ruim een maand) heeft hij genoeg aan 4 voedingen en hij slaapt sinds die tijd eigenlijk ook bijna iedere nacht door. Op de dagen dat hij naar het KDV gaat, krijgt ie tussen 6 en 7 een voeding van mij, overdag 2 voedingen van 200 cc op het KDV en dan 's avonds nog van mij. Soms heeft ie de fles op het KDV vroeg op en dan krijgt ie om zes uur al thuis en dan maak ik hem nog een keer wakker voor de laatste voeding. Maar het komt ook wel eens voor dat ie zijn laatste fles om 4 uur op heeft en dan krijgt ie zijn laatste voeding om acht uur van mij. Anyhow, één van de juffen heeft me nu al een paar keer gezegd dat Ilias huilt als zijn fles op is. Hij is dan 'boos' en ze denkt dat hij nog honger heeft. Dit was al een maand of 2 geleden, toen kreeg hij nog 3 voedingen van 140 cc mee. Zij had toen die voedingen zelf bij elkaar gegooid en er twee voedingen van 210 cc van gemaakt, terwijl hij helemaal niet zoveel voeding tegelijk gewend was. Later heb ik dit nog nagevraagd bij het CB en daar zeiden ze ook dat ik hem niet meer dan 200cc moest geven... Maar goed, dat is een ander verhaal... ik dwaal af... Ilias huilt dus / wordt boos als zijn fles op is, volgens haar. Ik vind dat vreemd, maar goed. Van 't weekend hebben wij hem thuis de fles gegeven en toen hij die op had, ging hij ineens piepen. Zeg maar het begin van huilen, met vertrokken gezichtje, maar het huilen zette niet door. Duurde maar 10 seconden of zo, hoogstens, en toen was alles weer goed. Dus ik vanmorgen gezegd dat ie dat bij mij ook deed en dat ie binnen 10 seconden ophield en dat alles weer goed was. Was bij haar ook, zei ze. Maar weer begon ze er over dat ze denkt dat Ilias te weinig voeding krijgt en dat hij honger heeft. Had ze ook in zijn boekje gezet. Nu wordt ik hier toch wel onzeker van... Alle tabellen die ik raadpleeg geven aan dat 4 voedingen van 200cc voldoende zouden zijn. Daarnaast komt er uit de borst natuurlijk sowieso meer melk dan ik eruit kan kolven, dus het zal ook best zijn dat hij bij de fles meer melk verwacht... zou dat het zijn? Maar als ie uit de borst drinkt, drinkt ie volgens mij altijd wat te veel, want hij spuugt bijna altijd en dan is het ook wel meer dan 'een mondje teruggeven'. Of heeft hij misschien meer zuigbehoefte? Of is het dat ie bij de borst meestal vanzelf stopt en dat het met de fles gewoon 'op' is en dat ie dus niet zelf bepaalt wanneer het genoeg is? Of is 200cc echt te weinig en heeft ie echt nog honger? Ik hoop dat iemand hier er wat licht op kan schijnen...
Is het misschien niet zo dat de fles te snel op is? Dat hij nog niet het verzadigde gevoel heeft terwijl hij wel genoeg heeft gehad. Misschien een kleinere of andere speen ofzo. Normaal moeten ze toch eigenlijk wel een minuut of 20 over de fles doen want dan wordt ook pas het verzadigingsgevoel bereikt. De tabellen waar jij het over hebt zijn meestal bedoeld voor kv kindjes want met bv mogen ze idd drinken wat ze willen maar met kv niet. Dus die tabellen zou ik me niet teveel van aan trekken. Dus misschien heeft hij idd meer nodig dan hij nu krijgt. Wat hij bij jou drinkt dat kun je natuurlijk niet checken.
Ik denk idd dat zijn zuigbehoefte nog niet bevredigd is. Ik geef bv uit de fles met een avent één speen anders gaat het ook veel te snel. Ik geef trouwens 240 cc borstvoeding mee en dat gaat eigenlijk altijd helemaal op.
Dat had ik ook al tegen die juf gezegd, maar die keek toen alsof ik Chinees sprak... maar ik zal het eens vragen, hoe lang hij over de fles doet. Mijn man zegt dat ie normaal toch een fles in 10 minuten leeg heeft. Met een speen 2... Meer geven lukt me niet meer. Ik heb nu al moeite om 400 cc per dag te kolven. Heb gisteren al wat uit de vriezer moeten halen en zoveel zit daar ook niet in...
Meer is echt niet nodig joh! Allereerst de kleinste speen gebruiken, speentje s is het beste bij borstvoeding. Hij kan ook gewoon nog zuigbehoefte hebben en dan geef je hem gewoon een speentje erachter aan. Mijn dochtertje krijgt nog altijd 3 keer 140 ongeveer mee en heeft daar echt voldoende aan. Zij komt echter 's nachts nog, dus het kan best zijn dat jouw kleine idd 200 drinkt. Lijkt me erg veel per keer, maar goed. Meer per keer vooral niet doen, laat die leidster maar lullen. Sorry, maar jij bent de moeder en jullie bepalen het hoor. Hij zal echt geen honger meer hebben na een fles van 200 ml. Volgens mij is de maaginhoud van een kindje van die leeftijd niet meer dan 150 ml, dus dat is onmogelijk.
Dankjewel! Ja, laat die leidster maar lullen, maar het is wel vervelend, want ze heeft het al een paar keer gezegd... En het is ook alleen DIE leidster die het zegt, dat vind ik ook zo vreemd. En ze zegt het ook altijd tegen MIJ ('s ochtends, als ik hem weg breng) en nooit tegen mijn man, die hem 's middags op komt halen... Misschien durft ze niet.
Ik las dat je speen 2 gebruikt, ik zou anders speen 1 eens proberen die gaat wat langzamer. Speen 2 voor gekolfde melk ging hier ook veel te snel, heb bijna alleen maar speen 1 gebruikt. Nr2 spenen zijn eigenlijk niet geschikt voor bv flessen.
Nou hoeveelheid kan uitmaken en hoeft 200cc helemaal niet TEveel te zijn. Mijn zoontje drinkt 240cc en is 2,5 maand... Dus maak mensen alsj. niet onzeker door te zeggen dat t onmogelijk is. Elk kind is anders! Maargoed, Ik herken ook t huilen af en toe en geef hem soms even 2 minuutjes de speen en dan is het goed... Waar ik wel rekening mee zou houden is idd. dat er echt zo'n 20min over gedaan wordt. Bij 10 min. kan hij nog zuigbehoefte hebben?! Neem aan dat hij aan de borst ook wel langer drinkt?! Nou ik hoop dat t snel beter gaat.. En kolven even na de voeding kan helpen om je voorraad op te bouwen... Succes!
@september08: maar 240 per keer voor een kindje van 2,5 maand is gewoon heel veel! Mag ik vragen waarom hij zulke grote flessen krijgt? Waarom niet 8 van 120? Je rekt het maagje op die manier (onnodig) op.
Aan de borst drinkt hij inderdaad langer. Ik ben er vandaag eens op gaan letten en volgens mij drinkt hij niet echt hard meer aan de borst. Misschien omdat hij het inderdaad te makkelijk naar binnen krijgt met speen #2... Toch maar weer een setje #1 kopen dan... Ik vind het toch frappant dat er maar één leidster hierover klaag en die anderen niet. Ik vraag me ook af hoe lang hij daar over een fles doet. Ik verdenk ze ervan om liever te hebben dat kindjes snel die fles op hebben, dan hebben ze hun handen weer vrij...
Hij krijgt afgekolfd bv en komt zelf om de 4uur... Wel wil hij dan veel drinken... Was prima zo volgens cb, hoefde hem niet wakker te maken voor een fles. Heeft t gevolgen dan? Dat hij 4x 240 krijgt? Hij is nu 5,5 maand en(zag dat ik 2,5 schreef klopt niet hoor, sorry) ivm kma mag hij nog geen bijvoedingen. Met 3 maand kreeg hij denk 170cc 5 keer pd.
mijn dochter is 3 maanden en krijgt 5 voedingen per dag. Ben deze week weer begonnen met werken. Omdat ik onregelmatige diensten heb en mijn productie in de loop vd dag afneemt ben ik er een beetje vanuit gegaan dat ze ook gedurende de dag minder drinkt. Als ze de 1e voeding uit de fles krijgt dan krijgt ze 200 cc, wat in 25 minuten op gaat, met speen 2. Als ik 's morgens kolf dan heb ik meestal zo'n 300 cc. Als ik nakolf nadat ik BV gegeven heb kom ik meestal rond de 100 uit, dus neem aan dat ze 's morgens rond de 200 cc drinkt. De volgende flessen zijn dan 180. Als ze de 4e voeding een fles krijgt doe ik er 160 in. Tot nu toe zonder problemen. Hier gaat ze soms ook huilen als ze aan mijn borst in slaap is gevallen en ik denk dat ze genoeg heeft gehad. Ik haal haal dan overeind om te boeren, en dan blijkt wel eens dat ze nog niet genoeg gedronken heeft. Ze begint dan ook direct te huilen. Meestal is het na 5 minuten nog wat drinken wel goed. Misschien kan het de hoeveelheid zijn, misschien idd de zuigbehoefte. Hebben ze al een tutje geprobeerd na het drinken?
Ik heb nu gevraagd om op te schrijven hoe lang hij over een fles doet. We hebben weer speentjes #1. Daar krijgt ie gewone moedermelk mee. 's Middags krijgt hij bv met rijstebloem met speentje #2. Vandaag had hij de eerste fles van 200 cc met speentje #1 in 10 minuten op! En de tweede fles 15 minuten...
Kyran heeft dat ook weleens na de fles en dan geef ik hem meteen zijn speentje en dan is het goed. Hij heeft avent fles met speen 2 en volgens mij is dat een snellere dan de fles die ik eerst gebruikte want hij knoeit ook erg dus zit zelf al te twijfelen om speen 1 te gaan kopen
Wij hadden vandaag precies hetzeflde verhaal. Het KDV dacht dat 130 per voeding te weinig is voor ons sprinkhaantje. Het idee was om 150 mee te gaan geven. Ik denk daarentegen dat het inderdaad zuigbehoefte en genegenheid is, bij ons ventje. Hij laat namelijk met gemak 4 a 5 uur tussen de voedingen (ze maken hem soms wakker omdat het wel echt lang duurt). Hij huilt dan eventjes als het op is (ligt hier gemiddeld half uur of langer aan de borst, slobbert een fles binnen 10 min. leeg) maar na trootsten + speentje etc. is hij weer happy. Ik heb dus gezegd dat we het eerst maar zo blijven doen. Ze krijgen altijd 3 voedingen mee maar ik neem altijd 1 mee terug. Als hij echt honger had, liet hij zich niet wegleggen. Door dit soort dingen zou je bv bijna als "ingewikkelder" gaan zien he Vertrouw op jezelf en je eigen gevoel!
Wat Ilias (mooie naam!) doet is heel normaal en het heeft niets met de hoeveelheid te maken. Al zou je een halve liter in de fles doen, sommige babies miepen nog! Melk komt op een heel andere manier uit een borst als uit een fles. Een fles geeft van begin tot eind een constante stroom en is abrupt op. Er komt dat geen druppel meer. Uit een borst komen als een kindje gaat drinken eerst druppeltjes, dan stralen, en als de borst bijna leeg is weer druppels. Die laatste druppels zijn een waarschuwing voor de baby 'bereid je voor, borst bijna leeg'. Een fles geeft zo'n waarschuwing niet, die is gewoon zomaar opeens leeg. Babies die borst gewend zijn kunnen dan gaan protesteren 'hee ik had geen bijna-op-signaal gekregen en je houd er opeens mee op!', voor een leek lijkt het dan of het kind nog honger heeft (en dan komt dus het verhaal van 'je geeft niet genoeg melk mee voor je kind'), terwijl het kind op zich wel genoeg melk gekregen heeft. Babies die op zo'n stopsignaal wachten hebben de neiging om door te drinken tot het stopsignaal komt en kunnen zich op die manier zelfs overdrinken! (Persoonlijk denk ik dat een kind dat 240cc naar binnen klokt uit een fles daar wel tegenaan zit, al heb je natuurlijk altijd uitzonderingen). Truc voor op het KDV: altijd voeden met een newborn/nummer 1 speen en ongeveer 15cc voor de fles leeg is even de speen dichtknijpen of even de fles uit de mond halen. En natuurlijk nog eens een duidelijke uitleg voor de kdv-medewerker dan moedermelk geen kunstvoeding is, en dat eten bij kinderen die borst gewend zijn nou eenmaal anders gaat als bij kinderen die geflest worden.
dirksmama! Dankjewel voor je verhaal. Hoe jij dat zo vertelt, ik krijg echt het gevoel dat dat het is! Man, ik ging vanmorgen met lood in mijn schoenen maar het KDV, omdat die ene leidster er weer zou zijn... Met jouw verhaal sta ik steviger in mijn schoenen! Ze is waarschijnlijk geen bv kindje gewend. Af en toe schijnt er wel eentje te komen, maar niet veel... Ilias was lang de enige, maar nu schijnt er nog één te zijn... maar goed... heel erg bedankt!