Is flesvoeding echt makkelijker dan borstvoeding?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Mangoeste, 5 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mangoeste

    Mangoeste Actief lid

    18 aug 2018
    359
    260
    63
    Vrouw
    Nederland
    Wie heeft er zowel ervaring met borst- als kunstvoeding?

    Bij eerste kindje heb ik succesvol borstvoeding gegeven, maar omdat ze de fles weigerde, vond ik het wel een zware periode.

    Is kunstvoeding makkelijker? Omdat er nu al een drukke peuter rondloopt hier, twijfel ik erg...
     
  2. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.255
    1.685
    113
    Vrouw
    Ik heb bij oudste bv gegeven was wel erg makkelijk gewoon overal kunnen aanleggen.

    maar kv bij jongste was ook erg prettig doordat iedereen kon geven en ik gewoon kraanwater op kamer temperatuur gaf.
    Maar voor makkelijk vind ik kv niet makkelijker. Moet je altijd overal mee naar toe nemen enz.
     
    Zoe123 en Mangoeste vinden dit leuk.
  3. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.584
    113
    Vrouw
    Ik heb kunstvoeding gegeven bij de eerste na twee weken bv. Ik vond het altijd een gedoe, altijd van alles met je mee slepen, thermos met warm water, flesje koud water, poeder, lege flesjes, flesjes schoonmaken, steriliseren etc.
    Vooral de nachten, eerst naar beneden en een flesje maken terwijl je baby ligt te huilen, nee, bv vond ik veel makkelijker.
    Bv bij de oudste twee gegeven. De middelste kreeg na een tijdje op het kdv ook fv er naast toen ik stopte met in mijn pauze live voeden. De jongste is net zelf gestopt met de bv en heeft nooit kv gehad.

    Kolven en iemand anders de fles laten geven is ook een mogelijkheid natuurlijk.
     
  4. Ballyss

    Ballyss Bekend lid

    18 aug 2018
    508
    598
    93
    Vrouw
    Ik dacht ook dat KV veel makkelijker zou zijn, maar wat een gedoe, miste echt het gemak van borstvoeding. Altijd aanwezig, altijd genoeg, altijd op de goede temperatuur. Nu moest ik opeens gaan afmeten, en zorgen dat er voldoende in huis was.. wat een gedoe. De volgende krijgt gewoon maar weer BV.
     
  5. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Denk dat dat zo persoonlijk is. Ik vind flesvoeding ideaal. Het idee van borstvoeding geven maakt me zo zenuwachtig. Vooral in het begin.. drinkt hij wel genoeg? Hoeveel gaat erin? Gedoe met borsten die lekken, op klappen staat, wisselen van borst, kolven. Nee: zoveel onzekerheden wegen bij mij niet op tegen de nadelen van flesvoeding. Ja, je moet het een en ander meenemen. Flesjes spoel je zo om, steriliseren hoeft echt niet zovaak. Je hebt ook handige poederbussen die de schepjes al hebben afgemeten en je alleen hoeft te draaien. Maargoed. Doen waar je je goed bij voelt, wat mij betreft geen goed of fout in.
     
    Anniek88, Mangoeste en Lies1611 vinden dit leuk.
  6. MMW

    MMW Fanatiek lid

    29 dec 2013
    1.182
    425
    83
    Ik vind borstvoeding echt veel makkelijker! Je hebt het altijd bij je, hoeft nooit uit bed etc. Nadeel is wel dat niemand het even voor je kunt doen, maar uiteindelijk is je hele lijf er wel op ingesteld en val je na het voeden daardoor bijvoorbeeld ook weer snel in slaap. Dit heb je met flesvoeding niet.

    Maar ja, het is jouw keuze natuurlijk! Is jouw peuter de enige reden dat je geen borstvoeding wilt geven? Want mijn ervaring is wel dat dit echt prima te doen is en je bijvoorbeeld gemakkelijk met één arm kunt voeden mocht je er iets anders bij moeten doen. Dat kon ik met de fles niet, want die moet je dus altijd vasthouden.
     
    Mangoeste vindt dit leuk.
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    #7 GroeneBomen, 5 feb 2022
    Laatst bewerkt: 5 feb 2022
    De oudste heeft alleen flesvoeding gehad, de jongste alleen borst. En eerlijk? Kunstvoeding vind ik makkelijker. Borstvoeding is ideaal onderweg, dat wel. Geen geklooi met thermoskan of ergens magnetron zoeken. Fysiek vraagt borstvoeding zoveel meer van mij, kind had helse start en pas na 9 weken kon ik voedden zonder helse pijn. Ik kneep mijzelf om mij af te leiden van de pijn. 3x borstontsteking waar je echt doodziek van wordt, tig keer pijnlijke plekken/tepels en t geclaim van je kind. Je bent soms wandelende speen. En met de fles is dat gewoon niet zo. Dan kun je zelf omdraaien, partner eruit sturen en geen last krijgen van stuwing als je een nacht doorslaapt. Toeval of niet: flesvoeding: kind sliep binnen 8 week door, t borstekind is 2 en slaapt nog steeds niet door en heeft nog nachtvoeding bij mij.

    Dus ja, ik vind borstvoeding een veel grotere opoffering dan de fles. Maar ik vind de voedingsmomenten zeker intiemer met de borstvoeding. T is echt ons moment. Maar qua hechting zie ik geen verschil tussen beide kinderen: beide gewoon veilig gehecht. En ook qua band merk ik niets anders.

    Maar jeetje, ik vind t echt wel pittig die borstvoeding
     
  8. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Ik heb ook beide gedaan, borstvoeding lukte helaas niet bij de eerste. Bij de tweede met frisse moed weer begonnen, toen dus een peutertje ernaast.
    Het heeft echt allebei z'n voor- en nadelen. In totaliteit had borstvoeding voor mij echt wel het meeste voordeel. Naast altijd bij de hand en op temperatuur, ook altijd handig voor tussentijds een keer een slokje als t om een reden nodig was. Wat mijn peutertje erbij betrof vond ik t juist erg handig, baby aan de borst op de ene arm en de andere arm vrij voor een boekje met peuter o.i.d. Daarnaast heel gezellig en knus, zeker 's nachts. Ik vond het zelf ook echt heel leuk en fijn dat mijn lichaam dat perfect kon maken voor m'n baby, heel wonderlijk.
    Wat dat betreft kun je bij twijfel het ook proberen, bevalt t dan is dat fijn en bevalt t niet dan stop je weer. En als je t eigenlijk helemaal niet ziet zitten geef je meteen kunstvoeding, ook prima toch? Jouw baby, jouw lijf.
     
    Mangoeste vindt dit leuk.
  9. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.029
    25.506
    113
    Flesvoeding vind ik makkelijker.

    Tijdens de new born periode heeft borstvoeding het voordeel dat het alles-in-een is. Speen, eten, geborgenheid, troost, slaapplek, enz. Je hoeft niet echt te zoeken naar waarom je kindje huilt, je hangt er gewoon een borst in en klaar.
    Maar voor mezelf vind ik het echt (lichamelijk) zwaar en heel onpraktisch.
    Bij de eerste kv gedaan (bv lukte niet), de tweede borstvoeding gegeven en toen overgestapt naar kv. Nu voor de derde weet ik nog niet wat ik wil.
     
    Mangoeste vindt dit leuk.
  10. Mangoeste

    Mangoeste Actief lid

    18 aug 2018
    359
    260
    63
    Vrouw
    Nederland
    Dat is precies waar ik ook wel tegenop zie. Eigenlijk vond ik de eerste maanden borstvoeding geven wel fijn.

    Alleen toen ik weer aan het werk ging, vond ik het erg lastig, dat ze geen fles accepteerde..
     
  11. Mangoeste

    Mangoeste Actief lid

    18 aug 2018
    359
    260
    63
    Vrouw
    Nederland
    Respect dat je ondanks alle tegenslagen nog borstvoeding geeft. Ook al kan het soms ook wel voelen alsof stoppen bijna geen optie is...

    Onze verhalen lijken wel iets van elkaar weg te hebben (onze jongsten zijn ongeveer even oud), oa vanwege gezondheidsissues lang borstvoeding gegeven en ook is onze dochter een slechte slaper.

    Sinds een maand ben ik dan toch gestopt met bv (oa vanwege teruglopende productie door medicatie ivm fertiliteitstraject en zwangerschap), maar toch maak ik me nog wel zorgen of ze genoeg vocht binnen krijgt.

    Ergens hoop ik dat wanneer ik flesvoeding zou geven, dat een volgend kindje dan ook een betere drinker zal worden.
     
  12. Mangoeste

    Mangoeste Actief lid

    18 aug 2018
    359
    260
    63
    Vrouw
    Nederland
    Als ik na de new born periode probleemloos over zou kunnen stappen naar flesvoeding, zou ik dat de fijnste optie vinden. Maar ik heb de vrees dat een tweede net zo'n koppig karakter gaat hebben als de eerste en ook de fles gaat weigeren...
     
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    @Mangoeste ja ik hoopte hier ook dat de productie terug zou lopen door de fertiliteits medicatie maar helaas... leek mij ideaal om hem natuurlijker te laten stoppen als t steeds minder werd... maar nope. Dietiste van t ziekenhuis gaat hopelijk wel meer succes boeken. Heb aangegeven bij zijn kinderarts dat ik wil stoppen maar dat kan niet zolang hij niet voldoende eet. Ik zit zo vast :( ik weet ook oprecht niet of ik dit weer zou willen de derde keer..... met flesvoeding was ik zoveel vrijer. Geen gedoe met oppas etc. Ik kan niet weg voor zn middagslaap: ik moet eerst voedden en dan pas kan ik oppas babyfoon geven. Elke afspraak moet ik eromheen plannen :( idem voor avond... ik kan pas weg na de voeding.... alleen bij een vriendin eten en pas om 20:00 naar huis kan al niet. Ik voel mij best gevangen... en dat gevoel had ik nooit bij flesvoeding.
     
  14. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.029
    25.506
    113
    Zou het niet zo kunnen zijn dat hij meer gaat eten zodra je stopt? Hij is al 2 toch? Kans dat hij weet dat hij toch wel de borst krijgt als hij zijn avondeten niet eet.
    Respect hoor dat je het al 2 jaar volhoudt. Voor je kind doe je alles, en voor een zorgenkind nog heel veel meer. Dat snap ik helemaal!

    Ik twijfel ook of ik nummer 3 wel wil voeden. Ik vind het erg speciaal, en bv is gewoon het beste voor zo’n klein hummeltje. Maar ik vind het zwaar (je zit vast, kan niets doen, nergens heen, nooit overdragen), en ik vind het eigenlijk helemaal niet leuk.. :$

    Mijn 2 nichtjes waren(/zijn; de jongste is 8 maanden nu) ook flesweigeraars. Dat is heel lastig ja! Misschien al vroeg kolven en via flesjes geven?
     
  15. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.028
    5.175
    113
    Flesvoeding is makkelijker dan zeer moeizame borstvoeding, en goed lopende borstvoeding is makkelijker dan moeizame flesvoeding ;)

    Ik heb allebei gegeven, maar ik deed de nachten volledig zelf en toen mijn oudste over ging naar de fles, verlangde ik zooo terug naar borstvoeding (lekker warm in bed dírect aan kunnen leggen en verder soezen). Na een week weer overgegaan, en toen liep de bv als een tierelier en was het veel makkelijker dan flesjes klaar maken en afwassen etc. Maar uiteindelijk kost het allebei wel moeite en energie, dat is met een baby gewoon een gegeven, dus kies waar jij je het beste bij voelt.
     
    Mangoeste vindt dit leuk.
  16. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Het heeft beide voor en nadelen. De oudste heeft hier na 6 weken slecht drinken flesvoeding gekregen de rest allemaal lang borstvoeding. Gemak van flesvoeding is dat een ander het ook kan geven. Gemak van borst is dat het altijd aanwezig is. Ik vond borstvoeding, na de eerste weken wat meer moeite doen, het makkelijkst
     
  17. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het net afhankelijk is ook waar je je prettig bij voelt. Ik moet niet aan borstvoeding denken dus voor mij is flesvoeding vele malen handiger. Beetje water en torrentje bij elkaar gooien en dat is het. Niet heel ingewikkeld. Maar als je borstvoeding geeft heb je het altijd bij je en hoef je nergens aan te denken. Bij mijals kv moeder zit fles+voeding mee gewoon zo in mijn systeem als dat ik mijn telefoon en sleutels mee neem. Dus denk dat het afhankelijk is wat je gewend bent ook.

    Op mijn werk maak ik talloze flessen per dag, dus ben er ook wel redelijk snel in :roflmao:
     
  18. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.949
    15.249
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb mijn derde kind BV gegeven en ik vond het super relaxed. Wel even aanmodderen in het begin maar als het eenmaal goed op gang is vind ik het een gemak. Voordeel van FV is dat je het makkelijker kan uitbesteden. Alleen dat kolven toen ik weer ging werken vond ik niks. Heb het half jaar volgemaakt en toen naar FV overgestapt
     
  19. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Als het borstvoeding geven je makkelijk afgaat en het loopt allemaal op rolletjes lijkt mij bv geven makkelijker. Als je dan ook al niet veel hoeft de kolven.. In ieder geval als ik kijk naar mijn schoonzusje. Bij haar lukte het bv geven super goed bij alle drie de kindjes. Het ging haar zo makkelijk af. Ze hoefde alleen te kolven als ze ergens heen moest zonder baby, of als mijn broertje een keer de fles wilde geven etc.

    Ik heb bij de eerste net 10 dagen bv gegeven, het lukte gewoon niet. Hoop gedoe en gestress. Toen ik eenmaal op fv over ging werd ik een stuk relaxter en mijn dochter ook.

    Bij mijn 2e dochter wilde ik nogmaals proberen om bv te geven, omdat ik haar dezelfde start wilde geven als haar zus.
    Dit keer ging het een stuk makkelijker, maar heb ik ook heel veel moeten kolven. Ik had het toen met kolven en live voeden bijna 10 weken volgehouden. Voordeeltje dat de oudste al 3 jaar oud was, en een makkelijke zelfstandige peuter was.

    Nu heb ik er voor gekozen om de derde wel meteen fv te geven. Het vele kolven bij de 2e was wel zwaar en kostte veel tijd. Nu heb ik natuurlijk al 2 kids rondlopen, die beide met vriendinnetjes afspreken, sporten en naar zwemles gaan etc. Daarnaast gaat mijn vriend als zzper aan de slag.

    Dus ja in bovenstaande situatie lijkt mij fv weer makkelijker.
     
  20. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Dat lijkt me ook erg lastig, dan draait alles ineens om. Voeding erin krijgen :(.
    Als je t eigenlijk wel zou willen maar vooral tegen t flesweigeren op ziet, kun je ook daar proberen wat meer informatie over in te winnen, evt een lactatiekundige kunnen informeren?
    Hoe ging destijds het flesdrinken, heeft ze hem nooit gewild of eerst wel en later niet? Vanaf wanneer probeerde je het toen?
    Er zijn kindjes bij wie na een aantal weken de fles wordt geprobeerd en het meteen nooit lukt. Er zijn ook kindjes waar na bijvoorbeeld 5-6 weken de fles een keer wordt geprobeerd en het daarna niet meer aangeboden wordt (met het idee dat ze het kunnen) en een aantal weken verder lukt t dan soms alsnog niet meer.
    Je zou namelijk ook veel eerder al gekolfde melk uit een flesje kunnen proberen, bijvoorbeeld na 2 of 3 weken al, zeker bij kindjes die goed uit de borst drinken is het echt niet zo dat ze bij af en toe een klein beetje uit een flesje ineens de borst niet meer begrijpen. Het is ook belangrijker dat ze af en toe een klein beetje uit een flesje drinken, en dan liever maar 20 ml per keer ofzo en daarna verder aan de borst, dan dat ze meteen hele flessen hoeven te drinken. Dat zou je dat ook direct door je man kunnen laten doen.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina