Hoeveel voedingen per 24u?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Rainbow88, 5 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Dochter van 11 weken eet sinds kort ongeveer 6x/24 uur. 's Nachts slaapt ze meestal door ofwel komt ze min. 1x
    (Vorige week dronk ze nog 8-9x/24 uur)

Maar 2 van die 6 keer drinkt ze maar 5 minuten, krijgt ze dan wel genoeg melk binnen? De meeste keren drinkt ze wel 20 min.
    Ik voed op haar vraag (Als ik haar voed terwijl ze eigenlijk geen honger heeft, geeft ze dit altijd volledig terug)

Ze drinkt ook slechter van de linkerborst. Hier drinkt ze meestal maar 5-10 min. en dan moet ik stoppen ofwel overschakelen op de rechterborst.

Ze plast goed & maakt goed stoelgang. Komt normaal gezien ook goed bij, donderdag wordt ze terug gewogen

We zijn ook wel meer de tut aan 't gebruiken. Als ze moe wordt, laat ik haar tutten dan valt ze sneller in slaap. Ze krijgt 'm niet continu dus

Op hoeveel voedingen zitten jullie per 24u? En zijn hier ook keren bij dat dit maar 5-10 min. is? Nog baby's die veel slechter van 1 kant borst drinken?

En kan het dat op deze leeftijd de laatavond voeding van 23u al wegvalt, tegenwoordig valt ze na de voeding van 20u in slaap en wilt ze pas midden in de nacht of 's morgens terug drinken?

2. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Per 24 uur voedt ik varierend 5-8 keer. Als ik kijk in mijn schema (hou het bij ivm rust & regelmaat) voedt ik het merendeel van de dagen 6x per dag.

's nachts komt ze niet meer, laatste avondvoeding is ergens tussen 8-10 uur. Vaak slaapt ze om half 9-half 11 en komt ze s ochtends tussen 6-8 uur weer. Als ze al vroeger komt voor de avond voeding (voedt op verzoek) bv om 7 uur, dan probeer ik haar wel wakker te maken om 11 uur zodat ze hopelijk de nacht doorslaapt, ik ga toch meestal pas om 11 uur slapen. Slaapt ze zo vast dat ze niet wakker wil worden dan laat ik het en heb er vrede mee dat ze s nachts gaat komen

Drinken aan 1 borst, hier altijd voedingen aan beide borsten. Rechts heeft een duidelijkere lage productie dan links en is ontsteking gevoeliger. Daarom begin ik altijd rechts (Tenzij links op knappen staat :p) en geef beide borsten. Ze drinkt meestal 10 minuten per kant en ik ben dan met voeden (en boeren tussen de borsten door) 30 min bezig.

Nog met een lactatiedeskundige gesproken en zij gaf aan dat het normaal is dat baby's een voorkeursborst hebben waaraan ze makkelijker aan happen en drinken.

Dus al bij al, volkomen normaal gedrag :) Voeden op verzoek, je baby komt vanzelf als hij/zij wil! En af en toe een beetje als mama dat wil ;)

3. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Hoeveel voedingen weet ik niet goed, denk 8-10, maar mijn zoon is nog wat jonger ook. Maar bijna elke voeding is 5-10 min. Ligt er denk ik net aan hoe effectief een baby drinkt en hoe makkelijk je melk komt. Ik heb overproductie en hoef maar aan voeden te denken en heb zwembad... Hij geeft hier pas sinds het weekend verschil aan tussen melk willen en zuigbehoefte, eerder legde ik aan op verzoek en kreeg hij veel te veel, wat resulteerde in heel veel krampjes... nu geeft hij zelf na korte tijd aan dat hij geen melk meer wil, wordt boos aan borst. Als hij dan nog hapt geef ik pink of speen en krampjes zijn vrijwel over en hij is veel rustiger. Moet nog kijken of hij net zo goed groeit zo, maar hij is tevreden dus denk dat in onze situatie de 5 minuten voldoende is.

4. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Novan is nu bijna 3 maanden en drinkt sinds een paar weken 5x per dag, soms 6x
    Hij drinkt meestal 15 minuten, als we savonds in bed liggen wel ff langer.

Zijn laatste voeding is meestal tussen 20:00 - 21:30
    en dan komt hij tussen 6:00 - 7:00 weer.
    Voorheen met 6 voedingen dronk hij rond 23:00u nog een keer

5. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik heb in het begin 10-12 voedingen gehad en rond 6 maand was dat nog 8. Minder werd het ook nooit...

6. Pasta

Pasta Fanatiek lid

12 feb 2010
    1.015
    16
    38
    Noord Holland
    hier met 7 mnd nog steeds 7 a 8 voedingen per etmaal.
    Dl drinkt soms heel effectief binnen tien minuten en meestal een ruim half uur.

7. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Op hoeveel voedingen zitten jullie per 24u? Een 8-tal, soms meer en soms minder. Hangt echt af van veel factoren, o.a. drukte, verplaatsingen, weer,...
    En zijn hier ook keren bij dat dit maar 5-10 min. is? Ja, en dat was al snel na de geboorte zo. Het is een snelle drinker, gulzig ook.
    Nog baby's die veel slechter van 1 kant borst drinken? Jep, en was ook zo bij mijn tweede. De oudste had dit niet. Bij mijn tweede heb ik zelfs meer dan anderhalf jaar met maar één borst gevoed omdat ze de andere niet meer wilde.

En kan het dat op deze leeftijd de laatavond voeding van 23u al wegvalt, tegenwoordig valt ze na de voeding van 20u in slaap en wilt ze pas midden in de nacht of 's morgens terug drinken?
    Dat doet mijn zoontje nu ook, maar wel pas sinds hij 8mnd is. 11 weekjes is vroeg vind ik.

8. Toto

Toto Fanatiek lid

21 mrt 2008
    2.061
    9
    38
    Wij zitten ook nog op zo'n 7 à 8 voedingen. Maar het aantal voedingen zegt eigenlijk niet zo heel veel, net zo min als de duur van een voeding.

Veel heeft namelijk te maken met hoe effectief je kindje drinkt, daarnaast heeft elke vrouw een andere opslagcapaciteit in de borsten. Een kleine opslagcapaciteit betekent over het algemeen ook vaker voeden, omdat de voedingen kleiner zijn. Heb je een grote opslagcapaciteit kun je het vaak wel met minder voedingen af en wellicht ook met één borst per voeding.

Niets is beter of slechter. Zolang de kleine tevreden is, goed aankomt en voldoende plasluiers heeft is het helemaal goed. Klinkt heel cliché (ik weet het), maar toch is het zo.
    Ben zelf ook een tijd onzeker geweest, juist omdat ik dus een lage opslagcapaciteit heb en veel aan het voeden ben en vergeleken met anderen eigenlijk niet zo veel kolf, maar mijn meid is al bijna 8 maanden compleet gelukkig met wat ze krijgt :)

9. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    En zelfs opslagcapaciteit zegt niet alles. Ik heb een kleine opslagcapaciteit, kolf uit mijn "goeie borst" in 1 keer max. 80cc en uit de andere slechts een 40cc. Maar slaag ik erin om meerdere tsr'en op te wekken (waarin mijn zoon heel sterk is), dan blijft er melk komen. Zoonlief drinkt zo een paar tsr'en weg op 5 tot 10min en dan kan hij daar soms echt lang mee verder. Mijn dochters stopten als de eerste tsr gepasseerd was, en kwamen veel sneller en vaker terug. Mijn oudste was echt een snacker, die dronk wel 20 keer op een dag. En met diezelfde borsten gaat zoonlief dus heel anders te werk.

Dus: niet alleen is elk kind anders, en elk stel borsten anders, ook elke combinatie of samenwerking tussen beide is anders. En inderdaad, aangezien je weinig zicht hebt op de input, controleer je beter op output (luiers, groei, tevredenheid). Sowieso lijkt me dat trouwens beter, ook bij flesjesvoeding met schema's, schepjes en maatstreepjes...

Deel Deze Pagina