Hoeveel borstvoedingsmelk bij afbouwen BV ?

Discussion in 'Borstvoeding' started by VickyS, Feb 9, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. VickyS

VickyS Actief lid

Oct 11, 2006
    191
    0
    0
    België
    Ik geef ondertussen 10 weken volledige borstvoeding.

Ik heb echter nu al een vraagje over het afbouwen van borstvoeding.
    Normaal gezien is het zo dat je je baby frequent moet aanleggen omdat je melkproductie niet zou teruglopen.
    Mijn dochtertje drinkt nu om de 2 à 3 uur, en stel dat ze nu per keer ongeveer 120 cc drinkt. Hoe zit dat dan als je begint af te bouwen en er voedingen wegvallen ?
    Het zou namelijk de bedoeling zijn dat ik, als ik in april terug ga werken, enkel nog 's morgens en 's avonds een borstvoeding geef en de rest kunstvoeding. Hoe weten je borsten dan dat ze voor die 2 voedingen nog wel veel melk moeten produceren, terwijl je toch eigenlijk voor de rest geen voedingen meer geeft ? Loopt je melkproductie dan terug en heb je op die 2 momenten dan minder melk dan dat je zou hebben als je wel full-time borstvoeding zou blijven geven zijn ?

En hoe bouw ik dan de borstvoeding het best af ?
    Gewoon voedingen weglaten en vervangen door kunstvoeding ?
    Of best afkolven op dat moment en de hoeveelheid afgekolfde melk per dag verminderen ?

groetjes, Vicky

2. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
  3. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    een bv vervangendoor de fles..en dat 3 a 4 dagen volhouden...of langer en dan weer een voedingvervangen door een fles..etc....en zo hou je de voedingen over die je wil behouden....maar aangezien dat April nog even duurt kan je dat afbouwen goed oprekken....en fles ligt zwaarder op de maag dus daar doen ze ook langer mee schijnt ;)

4. VickyS

VickyS Actief lid

Oct 11, 2006
    191
    0
    0
    België
    Het tijdstip waarop Aurynn borstvoeding vraagt verschilt van dag tot dag. Veronderstel dat dat nog zo een tijdje zo blijft en ik op een bepaald moment een voeding wil weglaten, is dat dan geen probleem dat die voeding die ik weglaat bvb. de ene dag om 14u valt en de dag nadien om 15u (ik zeg maar wat) ?

En als ik op een bepaald moment bvb. nog 2 voedingen overhoudt, heb je dan op dat moment nog voldoende melk ?
    Hoe weten je borsten dat ze op dat moment ('s morgens) veel melk moeten aanmaken, dan bijna een ganse dag wachten en dan 's avonds terug veel melk aanmaken ? 'k Vind dat vreemd :)

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nee hoor dat kleine verschil in tijd maakt niet uit als je het maar wel ongeveer om die tijd weg laat dus. En idd als je je kindje gewoon op verzoek voed dan zullen die tijden altijd wat blijven schommelen.

Als je nog 2 voedingen over hebt, weten je borsten door de vraag die er is dat ze op dat tijdstip voeding moeten maken. Vraag=Aanbod. Net zoals nu, nu weten ze dat ze elke 2-3 uur voeding moeten maken, doordat jij de kleine aanlegt, er dus vraag is en aanbod komt. Zo is het ook met nog 2 voedingen op een dag.

Alleen durf ik niet te zeggen hoe lang dat goed blijft gaan, zo vroeg al naar 2 voedingen. Je productie is geloof ik pas met een maand of 9-10 stabiel.

Je weet overigens al wel dat je tot je kindje 9 maanden is gewoon het recht hebt om je kindje te voeden of te kolven? Dus dat je niet perse af hoeft te bouwen maar of je kindje op je werk kan laten komen om te voeden, je naar je kindje toe kan gaan om te voeden, je op je werk kan kolven. Je mag hier 25% van je contracturen aan besteden.

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

Dat is idd de vraag. Het kan goed gaan maar kan ook best zijn dat je te vroeg al wilt afbouwen.

7. appeltje

appeltje Niet meer actief

Meestal is je productie niet stabiel genoeg als je nog zo kort voedt, maar je weet het niet. Zo langzaam mogelijk afbouwen kan al veel helpen (zeg:2 weken per voeding afbouwen). Waarom wil/ga je niet kolven eigenlijk?

8. VickyS

VickyS Actief lid

Oct 11, 2006
    191
    0
    0
    België
    Ik meen gelezen te hebben dat er in België geen reglementering is naar borstvoeding toe. Dus dat het afhangt van de goodwill van de werkgever of ze het toestaan of niet.
    Ik vind het zelf ook wel jammer hoor want ik vind het geven van borstvoeding geweldig en het gaat ook supergoed. Sinds een paar dagen drinkt ze maar een paar minuten meer per kant, dus mijn melkproductie is heel goed op gang gekomen.
    Ik zal eens navraag doen op m'n werk.

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    :oops: sorry! Niet gezien dat je in Belgie woont. Geen idee wat ze bij jullie voor regelingen hebben. Misschien tijd voor een goed gesprek met je baas? Zodat je misschien toch mag voeden/kolven? Evt in je eigen tijd?

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Op borstvoeding.com is ook een hele pagina over kolfrecht in Belgie ;)!
    Borstvoeding en werken in Belgie

Je mag dus tot de kleine 7 maanden is, een half uur per dag besteden aan kolven/voeden. Als je tenminste meer dan 4 uur per dag werkt. Werk je per dag langer dan 7.5 uur mag je 2x een half uur per dag aan kolven/voeden besteden. Tenminste dat begrijp ik eruit!

11. VickyS

VickyS Actief lid

Oct 11, 2006
    191
    0
    0
    België
    Ik had ondertussen ook deze info teruggevonden op het internet :)
    Ik werk 8u per dag dus heb in principe recht op 2 pauzes per dag.
    Ik heb een mail gestuurd naar de personeelsdienst op m'n werk, dus ben benieuwd wat er uit de bus gaat vallen :)

Share This Page