Premature kenmerken

Discussion in 'Prematuur' started by Paske, Jan 21, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Paske

Paske Actief lid

Feb 3, 2009
    188
    0
    0
    Zijn er kenmerken die standaard bij pemature kindjes horen vraag ik me af?

Even naar aanleiding van het foto topic. Ik zie daar toch wel gelijkenissen, en dan bedoel ik niet eens in de couveuse, maar ook als de kindjes al wat ouder zijn.

zelf heb ik het idee dat veel prematuur geboren kindjes grote ronde ogen en een rond bolletje hebben...of denk ik dat maar?

2. Aleida

Aleida Fanatiek lid

Sep 9, 2007
    1,322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
  3. Aleida

Aleida Fanatiek lid

Sep 9, 2007
    1,322
    0
    0
    verpleegkundige
  4. Jipper

Jipper Fanatiek lid

Jan 22, 2008
    2,394
    1
    0
    Het is waar. Een verpleegkundige in het ziekenhuis vertelde dat je aan het hoofdje van een kindje (ook op latere leeftijd) kunt zien of het prematuur geboren is. Een 'prematurenhoofdje' had ze het over. Ze vertelde dat zij al zo lang met prematuren werkt dat ze aan kinderen die ze bij toeval ziet, kan zien of ze te vroeg geboren zijn.
    Wát precies de kenmerken zijn kan ik niet zo beschrijven, maar ik zie ook zeker overeenkomsten.

Overigens zou borstvoeding ervoor kunnen zorgen dat het 'prematurenhoofd' iets minder duidelijk wordt... ;)

5. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

Sep 26, 2008
    1,442
    1
    38

Dat klopt idd, hebben ze ook tegen ons gezegd. Alleen vertelde ze ook dat ons meisje 4 maanden was dat ze helemaal geen prematurehoofdje meer had. En je het niet meer aan haar kon zien. Dus ik weet niet of het klopt dat je het op latere leeftijd bij elk kindje kan zien.

6. Jipper

Jipper Fanatiek lid

Jan 22, 2008
    2,394
    1
    0
    Veel kindjes dan... ;) Ik herhaal de woorden van de verpleegster maar! :D En zij begon er tegen ons over, omdat ze vond dat onze jongens (ze lagen toen nog in het ziekenhuis en waren bijna 3 maanden) juist niet meer zo'n prematuurhoofd hadden. Zij vertelde ons toen ook over de borstvoeding. Maar misschien was dat meer een opsteker voor mij... ;)

7. Aleida

Aleida Fanatiek lid

Sep 9, 2007
    1,322
    0
    0
    verpleegkundige
    Ah ok, dat van de borstvoeding had ik nog niet eerder gehoord. Ik heb ruim 4 maanden gekolfd, dus hopelijk helpt het een beetje! hihihi

Grtjs,
    Aleida

8. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Ons is verteld dat je het aan de stand van de ogen kan zien. Ik weet alleen niet precies wat ze er mee bedoelen

9. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

Oct 8, 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Nou ik geloof er niets van.Onze meiden zijn heel verschillend.De een kleine ogen,de ander grote.Grote neusgaten?Hahah nee hoor.Vorm van het hoofd?Nee ook bieden anders hier.
    Wij hebben 2 stel vrienden van wie de tweelingen ook prematuur zijn.Twee jongens,29 weken geboren,twee-eiig,4 weken ouder dan onze meiden.Andere tweeling,twee jongens,twee-eiig,1 dag jonger dan de meiden,ook met 30 weken geboren.
    Als we ze alle zes bij elkaar zetten,dan zit er geen 1 overeenkomst bij.Althans niets wat lijkt op een pramtuurachtig kenmerk.
    Wel zijn ze alle 6 blond,waarvan 4 met blauwe ogen!
    Misschien het dat wel?Nee grapje hoor.

10. adi

adi Niet meer actief

De eerste maanden zie je het wel duidelijk vind ik. Premature kindjes hebben een smal hoofdje, met een versmaling bij de ogen, je ziet het duidelijk op de foto van zoontje van Paske, mijn kindjes hadden dat ook.
    Plattere zijkant van het hoofdje, omdat de kindjes alleen met hun hoofdje opzij liggen in de couveuse, en natuurlijk het gebrek aan babyvet.

Na een maand of 7-8 trekt dat wel redelijk bij vind ik. Mijn kindjes hebben inmiddels 3 heel verschillende hoofden, Diyana heeft echt een bol koppie, er is daar niks prematuurs meer aan. Bij Aldin zou je het nog wel kunnen zeggen, maar hij is helemaal klein en fijn.

11. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

Oct 8, 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    In het begin idd wel,maar dan van ik het hele lichaam hetzelfde.Niet specifiek het gezichtje.
    Ik hoor vaak in onze omgeving dat ze helemaal niet een prematurengezicht hebben.Als ik dan vraag hoe dat eruit ziet,dan kunnen ze alleen maar een omschrijving geven van een premature baby.
    Tja dat zijn ze natuurlijk allang niet meer.

12. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

Sep 26, 2008
    1,442
    1
    38
    Mijn dochtertje had wel een gek koppie door het mutsje van de CPAP. Die heeft ze 5 weken gehad en deze zat erg stevig vast ivm lostrekken. Toen de CPAP weg mocht was der hoofdje helemaal naar het mutsje omhoog gegroeid. En ook der neusgat was gek gaan staan, door de sonde. Gelukkig trok het allemaal vrij snel bij. En nu na 19 maanden is ook eindelijk het trauma aan de neus & hoofd weg. Als je daaraan kwam dan wat ze volledig in de stress. Nadat we keer op keer een positieve ervaring aan der hoofd en neus probeerde te koppelen is dit uiteindelijk goed gelukt.

13. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

Sep 26, 2008
    1,442
    1
    38
    Ik heb dezelfde ervaring als die je nu hierboven verteld :D. Behalve de BV daar werkte mijn lichaam niet langer dan 3 weken aan mee ;):D. Toch fijn als ze dat dan zeggen toch? Ik voelde me erg trots dat ze dat zeiden over L :D.

14. fabsie

fabsie Fanatiek lid

Jan 19, 2010
    1,289
    0
    0
    Mijn dochter had in het begin ook wel wat grotere neusgaten door de cpap en de neusbril inderdaad, maar nu niet meer. Grote ogen heeft gewoon van mij, want dat heb ik ook, dus volgens mij niet per se omdat ze prematuur is.

15. maja246

maja246 Fanatiek lid

Oct 7, 2009
    1,468
    30
    48

16. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Dat smalle koppie heeft Simone ook al trekt het al wel wat bij. Ik vind het eigenlijk mooier dan die brede groffe hoofden van andere baby's :) Verder is ze voor mijn gevoel slanker dan andere baby's, en ze heeft grote ogen maar die had ik ook toen ik klein was.

Ik denk dat als je kindje ook nog dysmatuur is je dat wel langer nog blijft zien....

Dit is haar nu:
    IMG_0196

17. moon85

moon85 VIP lid

Jul 5, 2006
    6,811
    0
    0
    Hmm ik vond onze kids geen prema hoofdjes hebben.
    Maar ze waren ook veelste groot en dik voor het termijn van de zwangerschap.
    Maar kan wel vaak aan fotos van andere zien of ze prematuurtjes waren.

18. MamaMars

MamaMars Niet meer actief

Haha, mijn prematuur-dochter is dus ook blond met blauwe ogen. mijn atherm-dochter niet ;)

19. Melanina

Melanina VIP lid

May 20, 2008
    9,070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    zoey is ook blond en heeft ook blauwe ogen ;)
    enne BV geef ik nog steeds dus dan zou het helemaal goed moeten komen

20. Paske

Paske Actief lid

Feb 3, 2009
    188
    0
    0
    En Quinn is dus ook blond met blauwe ogen :D

Share This Page