Liyana is geboren met een open ductus. Tweemaal een kuur ervoor gehad en telkens sloot ie bijna maar niet helemaal. Uiteindelijk werd gesproken over het chirurgisch sluiten ervan maar dat hoefde niet meteen omdat ze er niet direct heel veel last van leek te hebben. Dus liever dat ze eerst wat ouder, groter en sterker zou worden. En dan zou ze naar het Sophia Kinderziekenhuis moeten. De kans dat de ductus nu nog uit zichzelf zou sluiten was minimaal werd ons gezegd. Tegen de tijd dat ze bijna ontslagen zou worden hoorde de KA nog maar een heel klein ruisje. Na ontslag hoorde de KA op de poli helemaal geen ruis meer. Heel stom, maar ik heb toen niet gevraagd over wat nu. Iemand hier ervaring mee? Een ductus die volgens artsen niet meer uit zichzelf zou sluiten toch wel uit zichzelf is gesloten? Want ik hoop dat dat gebeurd is...!
hoi elk kindje wordt geboren met een open ducyus binnen 24 uur na de geboorte moet hij sluiten net als bij jou dochter is dat bij mijn oudste zoontje ook niet gebeurt hij is nu 2 jaar en heeft er tot nu toe geen last van de artsen horen ook niets meer bij het luisteren. hij moet naar de cardioloog als hij 2.5 is voor controle hij heeft ook medicijnen gehad na de geboorte hij is geboren na 31 wkn 5 dgn hoe oud is je dochter nu spinnekop
Hi spinnekop, Mijn dochtertje is nu bijna 6 maandjes oud. Geboren na 27+1. En je hebt gelijk, ik ben het vergeten erbij te zetten. Wat ik dus bedoelde was dat de ductus na die 24 uur niet uit zichzelf meer is gesloten. Ok, dat is geruststellend om te lezen. Mag ik je vragen of je me op de hoogte wilt houden? Ben heel nieuwsgierig ernaar. Ik hoop dat de cardioloog een gesloten ductus aantreft!! Liefs!
Hier ook een open ductus. Toen zoonlief gecorrigeerd 1 jaar oud was moest hij bij de cardioloog komen en kreeg hij onderzoeken (echo). Hieruit bleek dat het verwaarloosbaar was en is hij officieel gezond verklaard.
Mijn dochtertje had ook een open ductus en heeft daar ook medicatie voor gehad. Daarna stond het nog wel een ietsepietsie open, maar volgens de artsen hoefden we daar niks mee te doen. Heb daarna nog wel eens gevraagd of ze nog een keer gecontroleerd moest worden, maar dat hoefde volgens de kinderarts niet. Heb dus ook werkelijk geen idee of de ductus nog steeds iets open staat of inmiddels echt dicht zit. We hoeven in ieder geval niet meer op prematurencontrole, dus denk dat ik er niks meer mee hoef.
natuurlijk wordt vervolgd ! de arts zei toendertijd tegen mij als je zoontje niet kortademig wordt of snel moe is zal het wel meevallen. ik neem aan dat je tot nu toe nog niet iets gemerkt hebt aan je dochter. eergisteren bij het consultatiebureau geweest en de arts hoorde ook niets. dat zijn dus al 3 artsen in het afgelopen jaar die niets aan het hartje horen 12 december moet hij naar het radboudziekenhuis . hij doet mee aan een prematuren onderzoek , hij wordt 8 jaar lang gevolgd voor een onderzoek wat hun doen. dan zal hij ook wel weer nagekeken worden dus ben benieuwd groetjes spinnekop
Mijn dochtertje had ook een open ductus, en heeft daarvoor medicatie gehad. 1 week na de start van medicatie heeft de cardioloog geconstateerd dat de ductus definitief gesloten was. Wij hoeven dus niet terug voor controle.
Silbeeb had na de geboorte ook een open ductus. Maar na een aantal dagen was het ruisje verdwenen (zonder medicatie) en zijn ze er vanuit gegaan dat de ductus alsnog spontaan gesloten was. Toen Silbeeb weer ziek werd, was er weer een ruisje te horen. Er werd wederom gedacht aan een open ductus. Bij de echo bleek de ductus nu wel gesloten, maar doordat de ductus langere tijd open heeft gestaan, waren er wel afwijkingen aan het hart zichtbaar (een vernauwing in de longslagader en een vergrootte hartkamer). De vernauwing in de longslagader zorgt nu voor het ruisje en we staan daarvoor nu onder controle van de kindercardioloog. De verwachting is echter wel dat deze afwijkingen spontaan zullen verdwijnen.
Dag MamavanLili, Hier ook ervaring met een open ductus (twee maal). Mijn beide dochters (geboren met 29+4 weken) hebben medicatie gekregen om de ductus te laten sluiten, maar dat gebeurde niet. In eerste instantie zouden ze geopereerd worden toen ze 3 weken waren, maar dat ging gelukkig niet door, omdat de ductus bij beiden toch leek te sluiten en ze er niet direct last van leken te hebben. Toen ze 2,5 maand oud waren (net voor ontslag uit het ziekenhuis) hebben ze nog een echo gehad waarop (bij beiden) bleek dat de ductus bijna dicht was. Bij alle controles bij de KA daarna was er niets meer te horen van een ruisje, maar bij een controle-echo toen ze ruim 1 jaar waren bleek toch dat bij Linde (en misschien bij Merle ook, maar dat was niet goed te zien, dus daarvoor moeten we nog een keer terugkomen) de ductus toch nog een beetje open was. Zij is begin november eraan geopereerd en nu is hij dicht! We moeten over een half jaar nog een keer een echo laten maken en als die goed is, dan hoeven we niet meer terug te komen. Ik vond de operatie heel erg meevallen. Omdat ze boven de 5 kilo is, kon er via de lies geopereerd worden (onder de 5 kilo moet het via de borstkas), dus daar zie je nu nog een heeeel klein sneetje (2 milimeter denk ik). Direct na de operatie was ze eigenlijk alweer helemaal zichzelf. Aan Linde merkte ik eigenlijk ook niet echt dat haar ductus nog open was (was ook even schrikken toen bij de echo bleek dat hij nog open was, hadden we niet verwacht, ook omdat de KA bij alle controles niets hoorde!). Het enige verschil dat ik nu merk, is dat ze iets minder verkouden is. Dat kan daarmee te maken hebben. Dat is mijn verhaal. Als ik jou was zou ik bij je volgende controle-afspraak bij de KA (ik neem aan dat je die nog hebt) vragen hoe de follow-up voor de open ductus is. Dat de KA niets meer hoort, betekent niet dat hij dicht is! Uit zichzelf sluiten kan (voor zover ik weet) nog totdat ze 1 jaar zijn. Daarna is de kans heel klein dat het uit zichzelf gebeurt. Succes met je meisje!
Margit76, (+alle andere dames die hebben gereageerd) dank voor je verhaal. Maakt me toch weer wat minder bang. De 3e van januari moeten we weer bij de KA zijn. Dan ga ik zeker even vragen naar de follow up wb de ductus.
Hai Mamavanlili, zelf heb ik een open ductus botalli en ik ben ondertussen 30. Maar heb nooit ergens last van gehad. Moet alleen opletten bij onstekingen en als er bijv. een kies getrokken moet worden. Dan krijg ik antibiotica. Het lijkt erop dat de ductus steeds kleiner word maar in het ziekenhuis durven ze daar niet zoveel over te zeggen. Ik ga nu elke 5 jaar voor controle naar de cardioloog maar dat is meer omdat ik dat zelf fijner vind, de cardioloog vindt het niet echt nodig. Ik wil hiermee alleen maar zeggen dat met een ductus goed te leven is en dat je er geen last van hoeft te hebben. Succes met je dochtertje