Hoeveel voedingen??

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Mommy 2 Be, Jun 8, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mommy 2 Be

Aug 9, 2011
    9
    0
    0
    Apothekersassistente bereidingsapotheek
    Etten-Leur
    Hallo!!

Ik heb even een vraag! Mijn zoontje is 2 maanden (woog bij de laatste weging afgelopen maandag 5890 gram) en is sinds een paar weken van 6 voedingen naar 5 voedingen gegaan. Hij dronk eerst 5 x 150 en zit nu op 5 x 180 (overgegaan naar 180 iom CB) tenminste.... Dat is de bedoeling! Hij wordt alleen steeds een uur voor zijn voeding wakker, ik houd hem dan een uur bezig maar als hij dan moet eten valt hij tijdens zijn fles in slaap. Moet ik dan terug naar 6 voedingen? 6 x 150 geven? Dat komt dan neer op dezelfde hoeveelheid. Ik ben alleen bang dat steeds wisselen ook niet goed voor hem is... :( Hij heeft trouwens zijn fles vanochtend om 7.00 wel leeggedronken, om 11.00 ook, net om 15.00 heeft hij 50 cc laten staan, om 19.00 blijft er ook altijd wat over en om 23.30 is het altijd een drama.. Dan moeten we hem altijd wakker maken en laat hij ook best wat staan.
    Vind het echt heel moeilijk, die flesvoeding! Steeds als hij gewend is, is hij weer toe aan wat meer voeding of gaat er een voeding af...
    Weet het echt ff niet meer, heel frustrerend!!!!! :$

HELP!!! :)
    Groetjes

2. Mommy 2 Be

Aug 9, 2011
    9
    0
    0
    Etten-Leur
    Oh ja... Hij drinkt Nutrilon Omneo. Is dus ook weer dikker. Ligt het misschien ook daaraan??

3. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo,
    Je zoontje is nog wel jong om al 200 ml voeding te drinken. Je kunt het 5 x 150 (dit is 5 x 165 ml zuigelingenvoeding), dit is wel iets minder maar dan drinkt hij het wel allemaal op. Voor een goede verzadiging is het belangrijk dat hij rustig drinkt. Wanneer hij 15 tot 20 minuten over een fles doet, zal hij langer tevreden zijn na de fles.
    Groetjes, Petra

4. Mommy 2 Be

Aug 9, 2011
    9
    0
    0
    Etten-Leur
    Is de hoeveelheid voeding aan leeftijd gebonden? Ik dacht aan gewicht namelijk! Hij weegt nu 6090gram. Dan mag hij toch 900 cc hebben? Mij is namelijk verteld: 150 tot 180 cc per kg lichaamsgewicht. (Is dit trouwens met of zonder de voeding??)
    Ben bang dat hij anders niet voldoende groeit.

Groetjes

5. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo!
    Leeftijd is inderdaad ook belangrijk om in de gaten te houden. De eerste maanden is het maagje nog niet zo groot ondanks het gewicht dan al wel hoger kan zijn, dan zijn grotere hoeveelheden niet zo wenselijk. In principe zou je ook 6 keer 165 kunnen geven maar omdat je aangaf dat de flessen niet altijd leeg gaan en het in de avond steeds lastiger wordt, is het om een lekker ritme te krijgen fijn om dan 5 keer dit aan te bieden. Deze hoeveelheid is ook echt voldoende. In het begin is het inderdaad 150ml vocht per kg lichaamsgewicht maar naarmate het gewicht toeneemt worden er met andere waardes gerekend. Nu zal het om 130ml vocht gaan per kg, dan kom je op een vochtbehoefte van 780ml. Dus rond de 825-850ml voeding heeft hij in ieder geval genoeg aan om voldoende te groeien. Succes!
    groeten Femke

Share This Page