produtie verhogen zonder enorme inspanning

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door pearls, 20 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pearls

pearls Bekend lid

29 nov 2012
    656
    0
    16
    Mijn dochtertje is nu vier weken oud. Ze komt elke 2,5 a 3 uur voor haar voeding.

Nou ben ik toen ze 2,5e week oud was met spoed geopereerd en daarna een week flink ziek geweest, hoge koorts. Nu net weer een paar dagen koorts vrij. Al die tijd heb ik wel elke drie uur of gevoed of gekolfd. Behalve snachts, dan sloeg ik twee voedingen over. (tot nu nog)

Ik ben nog erg moe en energieloos. Mijn lijf maakt wel borstvoeding, maar lang niet genoeg. Ik denk dat ik haar totaal nu 1/3e borstvoeding geef en de rest fles. Meer komt er gewoon niet uit.

Graag wil ik de productie weer meer gaan opbouwen. Nou wil ik niet dat dit ten kosten gaat van mezelf. Het zou zonde zijn als ik het niet trek en het moet stoppen. Wil haar echt heel graag volledig borstvoeding geven.

Nou leg ik haar steeds aan en merk dat ze dan al snel in slaap valt en niet alle moeite ervoor wilt doen. Zodra ik haar dan weg leg begint ze te huilen omdat ze nog niet genoeg heeft. Dan leg ik haar dus steeds eerst weer aan, totdat ik het gevoel heb dat mijn borsten leeg zijn. Daarna krijgt ze nog wat flesvoeding.

Ze is geboren met 36,3 wk en heeft elf dagen op de neonatologie gelegen. In het begin had ze een sonde maar na een week dronk ze volledig alle voedingen bij mij en had ik ook genoeg voor haar. Totdat ik zo ziek werd.

Nu lijkt het wel of ze de fles wel erg makkelijk vind en voor de borst wat minder moeite wil doen.

Nu weet ik niet zo goed hoe ik de productie kan opvoeren. Een aantal dagen elke twee uur kolven/voeden daar heb ik nog niet de energie voor ben ik bang. Is dit de enige manier? Anders moet ik misschien gewoon wachten totdat ik wat fitter ben. En is het belangrijk dat ik nu alweer snachts ga voeden/kolven?

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Ik wil je graag adviseren, maar en zijn een aantal dingen waar rekening mee moet worden gehouden:
    - Jouw herstel en energie
    - Energie van je kleintje
    - Het kunnen en willen drinken van je kleintje
    - Wat is er nodig om weer volledig BV te geven

Gezien de situatie lijkt het mij verstandig om een lactatiekundige bij jou in de buurt in consult te vragen om samen met jou naar een persoonlijk en haalbaar plan te kijken en dan langzaam uit te gaan breiden. Dit zal met begeleiding moeten verlopen.

Beterschap en succes.

Groetjes Saskia

3. pearls

pearls Bekend lid

29 nov 2012
    656
    0
    16
    Bedankt voor je reactie.

Tot nu toe gaat het nogsteeds zoals ik hierboven omschreef.

Gisteren had ik ineens weer wat verhoging, ben ook nogsteeds erg moe. In het ziekenhuis vertelde de lactatiekundige ook dat de productie door de narcose kan stilvallen/verminderen. Van de narcose schijn je ook nog een aantal weken last te kunnen hebben.
    Op 5 maart moeten we voor controle naar het zh en dan kan ik de lactatiekundige weer om hulp vragen.
    Ik merk dat het me veel energie kost om haar elke voeding te laten drinken. Voor nu is dit dus denk ik genoeg zo. S'nachts slaap ik door en doet mijn man de voedingen.
    Ik hoop wel dat wanneer ik weer fitter ben ik de productie kan opbouwen tot volledige borstvoeding. Of vraag ik dan het onmogelijke? Zijn er meer die dit gelukt zijn?

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Op dit moment is jou herstel heel belangrijk.
    Voed op dit moment zo, dat het voor jouw haalbaar is.

Narcose, ziekte en zorgen werken inderdaad niet positief op je melkproductie.

Neem de tijd voor je herstel. Voed welke voeding je kan aan de borst, de rest via bijv. een flesje.

Ga inderdaad weer in gesprek met de lactatiekundige in het ziekenhuis en kijk naar een plan welke bij jou past.

Beterschap.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina