hoe help ik mijn zoon van zijn ochtendhumeur af?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door nikton, 8 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nikton

nikton Bekend lid

10 jan 2008
    703
    0
    16
    Mijn zoontje van 4 heeft een serieus ochtendhumeur. Hij wordt hartstikke vroeg wakker en huilt en schreeuwt om alles. Niets is goed. (De kleren die klaarliggen, mijn man is werken, schooldag..)Terwijl hij overdag echt een vrolijke, lieverd is. Zelf heb ik geen ochtendhumeur, maar hierdoor krijg ik het wel. Hij doet lelijk tegen mij, maakt zijn zus wakker, afijn niemand start vrolijk. Wie heeft de tip?

2. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Mijn dochter had ook altijd een giga-ochtendhumeur. Inderdaad om alles huilen en schreeuwen. Echt dodelijk vermoeiend. Nu maak ik haar om 06.15 uur wakker, dan ga ik zelf naar beneden om vast haar lunch klaar te maken en ontbijt klaar te zetten en tegen de tijd dat ik dan boven kom is zij redelijk wakker en ook niet zo heel humeurig.

Als hij erg vroeg (te vroeg) wakker is in de ochtend, misschien is een slaaptrainer dan een idee?

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoe vroeg is vroeg? Kun je achterhalen waar hij wakker van wordt? Omgevingsgeluiden misschien, waar je iets aan kunt doen? Teveel licht in z'n kamer? Kan hij ergens pijn/last van hebben en zoja: heb je dat even laten checken bij de huisarts?

Daar zou ik dus eerst even op gaan zitten: als er een oorzaak te vinden is voor het vroege wakker worden, en je kunt die verhelpen zodat hij langer kan slapen, is dat fijn :)

Verder: hoe ziet je ochtend eruit? Is voor je zoontje voorspelbaar genoeg hoe alles gaat lopen 's ochtends? Gaat hij met plezier naar school? Verloopt de ochtend rustig genoeg voor hem, of is het best wel haasten? Zoja, kun je dat wat terugbrengen door zelf bijvoorbeeld gedoucht te hebben voor je hem wakker maakt/gaat douchen en aankleden? Kan het douchen, als je dat 's ochtends doet, misschien ook beter naar de avond?

Nouja, zo even wat dingen die in me opkomen :)

4. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Mijn zoon heeft dit ook en ik herken het van mijzelf.
    Ik denk persoonlijk dat er niet zoveel aan te doen is; ik hou ook gewoon niet van opstaan...;)
    Nu zijn ze natuurlijk ook op een leeftijd dat ze nog niet helemaal goed begrijpen waarom er af en toe haast gemaakt moet worden etc etc..
    Wij starten hier ook nooit gezellig op; vanochtend ook weer schreeuwend die auto in op weg naar het KDV....tja....
    Zijn zusje is meteen wakker en rent dan ook acuut op hem af en kletsen, lachen, aan z'n arm trekken etc.
    Hij kan daar echt he-le-maal niet tegen op de vroege ochtend en ik herken dat echt van mijzelf; ik moet eerst even bijkomen en opstarten.
    Aard van het beestje denk ik dus. :)

5. misa

misa Niet meer actief

Misschien een slaaptrainer op zijn kamer om hem duidelijkheid te geven? Verder herken ik het ook bij mijn 4 jarige: vanaf het op staan moeilijk doen om alles. Ook al is hij al lang wakker. Hier werkt een flinke knuffel, een beetje doorpakken en ontbijten wel goed voor hem.

6. nikton

nikton Bekend lid

10 jan 2008
    703
    0
    16
    Bedankt voor jullie reacties. Eerder opstaan ga ik niet doen: hij wordt om 545u wakker. Er is nog geen sprake van haasten, hij maakt mij boos wakker.
    Het is donker in zijn kamer, geen geluiden. Wellicht dat ie wakker wordt omdat hij moet plassen. Daarna wil hij niet meer gaan liggen, klaar voor actie..
    Slaaptrainer hebben we gehad. Hij kon niet slapen door het geluid..
    We moeten om 815u de deur uit, of er gehaast moet worden maakt rond die tijd niet uit. Hij is dan (meestal) heel vrolijk.
    Ik heb nu gezegd dat hij een sticker krijgt als hij 's ochtends niet meer mij boos komt wakker maken.. ik ben benieuwd...

7. beebje2013

beebje2013 Actief lid

13 aug 2013
    360
    0
    16
    Ons meisje heeft hetzelfde als ze wakker wordt uit haar middagslaapje. Niet te genieten is ze dan! Ik heb nog geen oplossing gevonden behalve gewoon rustig aankleden en wakker worden met wat drinken op schoot. Duurt ongeveer een uurtje en dan is ze weer gewoon gezellig/vrolijk.

8. Jazziepooh

Jazziepooh Niet meer actief

Heel raar, maar mijn dochter heeft dit juist als ze te lang heeft geslapen. Ze gaat normaal om 19.00 naar bed en wordt rond 7.30 wakker, dan is ze gewoon vrolijk etc. Maar als ze pas na 9.00 wakker wordt dan is ze echt chagrijnig. Dan is niks goed etc, net zoals bij jouw zoontje.
    Misschien kun je hem later op bed leggen?
    Geen flauw idee of het werkt ofzo, hoor, maar je weet maar nooit.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als hij wakker wordt om te plassen: zou het evt helpen om hem dan toch nog even te laten plassen als jullie op bed gaan? MOgelijk dat hij dan wat later wakker wordt?

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.973
    113
    Eh, een slaaptrainer maakt toch geen geluid als hij moet slapen? Die van ons niet in ieder geval... we hebben Sam het schaap. Je hoort alleen de ogen opengaan, maar goed dan is het toch de bedoeling dat ze wakker worden.

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm verveelt hij zich misschien in bed? Dat ie daarom chaggie is.
    Juist omdat hij al een tijdje wakker is?

Deel Deze Pagina