Ik heb bij mijn eerste geen borstvoeding gegeven en wil het nu wel gaan doen. Stel dat het allemaal goed loopt en ik weer ga werken hoe zit dat dan met kolven, moet je dat dan elke dag doen of hoe werkt het? Ik ga 2 dagen in de week werken, op ma en do van 9-17.00. Ik loop wel een beetje op de zaken vooruit haha maar wil graag weten hoe het allemaal precies zit..
je kan in je verlof kolven en invriezen . dat doe je dan een uurtje na de voeding t beste smorgens dan heb je wat meer over . als je dit 1x perdag dus doet een aantal weken dan heb je genoeg voorraad als je gaat werken . en als je werkt kolf je op de moementen dat ie zou moeten drinken en dat vries je dan weer in en vul je je voorraad weer aan . op borstvoeding.com kun je eigenlijk ook alle informatie vinden . hele leuke site . miss kun je tijdens je zwangerschap een bv informatie dag volgen
Ik ben toen de kleine 6 weken was gaan kolven (na de ochtendvoeding) zodat ik een voorraadje in de vriezer had voor als ik weer aan het werk ging. Zo voorkom je stres als je de eerste poos niet voldoende kolft. Daarnaast is kolven dan al eigen. Op het werk kolf je normaliter om dezelfde tijd als dat normaal je kindje bij jou zou eten. Ze zeggen dat wat je dan kolft (als het eenmaal lekker loopt) genoeg is om mee te geven. Ik deed zelf echter flesjes van 150 (later 180 en nog later 210), puur wat ze op kon (is zoiezo maar een klein meisje dus iets extra's kon geen kwaad). Om die hoeveelheden te halen moest ik trouwens 3x kolven (terwijl de kleine maar 2 keer live dronk). Maar volgens de wet heb je recht op behoorlijk wat tijd (20% meen ik?) dus gewoon gebruiken indien nodig! Wat ik kolfde vroor ik in handige porties in en ik gaf ontdooide melk uit de vriezer (zodat het niet over datum kon gaan).
25% van je werktijd mag je er voor gebruiken. Is voedrecht, dus je mag ook later beginnen, eerder naar huis of kind op opvanglocatie voeden. Net wat handig is in je situatie. Hier rond 6 weken begonnen met kolven. Ze sliep langer door s nachts dus stond s morgens op knappen. Ze dronk dan 1 borst en kolfde ik de andere. Zo had ik snel een flinke voorraad. Zonodig een keer tussendoor en toen ik mn voorraad weg kon gooien ivm allergieen, heb ik s nachts ook wel eens even gekolfd om weer nieuwe voorraad te krijgen. Toen ik aan het werk ging dronk ze om de 3 uur. Ik kolfde s morgens voor ik wegging leeg en 2x onder werktijd (om de 3,5/4 uur). Kon haar zo 3 voedingen meegeven.
Veel info kun je hier vinden: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding en Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding
Nog ff een toevoeging op de anderen: ik zou een dubbele kolf aanschaffen. Gaat veel sneller dan enkelzijdig en ideaal als je op je werk moet kolven. Ben je zo in 10 tot 15 minuutjes klaar Deze kun je vaak ook eerst huren en later kopen als ze bevallen.
dankjewel allemaal, ik heb idd 2 informatieavonden gehad maar nog niet alles is me duidelijk geworden. Ik ga de sites ook nog even bekijken. Dankjewel!