Ik vind het inderdaad ook wel erg veel. Wij hebben hooguit 1 vuilniszak per maand. Of we moeten net veel klus afval of wat dan ook hebben dan is het wel eens meer of een zak extra. GFT, glas, PMD en papier scheiden we allemaal. GFT wordt 1x per 2 weken geleegd, zit alleen vol als we de tuin hebben gedaan. PMD elke week een zak of 3 zakken per 2 weken, wordt ook elke 2 weken opgehaald. Glas en oud papier doen we wanneer de bak vol zit. Over een poosje zitten we ook weer in de luiers, ga eens kijken of we hier ook zo'n luiercontainer hebben dan. Wij deden het bij de andere kinderen altijd in een aparte prullenbak buiten zodat het in huis niet ging stinken en die ging dan in de ondergrondse.
Heel eerlijk gezegt ben ik ook wel benieuwd wat bij jullie kost. Hier rest legen 9,80 per keer Gft 5,70 per keer en rest gratis. en we betalen al start tarief van 220 euro per jaar dan komen de Leginigen er boven op
Ja dat vind ik ook wel veel. Hier ook veel hoor, maar plastic niet apart, dus dat scheelt al erg veel.
Hier geen plastic scheiding. Per week zo’n 2-3 zakjes van 20 liter. Gft, karton/papier en glas gaat wel apart. Meeste van het “rest” afval is overigens plastic verpakkingen van goente/fruit tot shampoo.
Hier een vast tarief. Was eigenlijk deels variabel, maar dat is na de laatste verkiezingen weer teruggedraaid. Het was ook wel een beetje jammer dat het plastic eerst apart werd opgehaald en toen we per leging zouden betalen, het plastic er wel weer bij moest.
Geen idee, dat hou ik echt niet bij… Vuilnisbak zit snel vol. Maar in onze gemeente hoeven we geen plastic te scheiden. Dus dan zit de zak ook snel vol.
Gft gratis Rest is 2 euro vast per leging en daarna per kilo. Komt bij ons meestal rond de 6 a 7 euro uit.
Hier geen plastiek scheiden wel papier die word 1x per maand geleegd. Wij hebben 1 a 2 zakken per week wisselt wel gaat vaak ook kattenbak spul in en dan doen we gelijk nieuwe zak dus zit de zak niet helemaal vol. Vanaf dit jaar gaan we betalen ben benieuwd normaal staat de avond voor legging al veel containers langs de weg nu maar een paar
Wij moeten hier alles scheiden en hebben dus eigenlijk nooit restafval, in de 2 jaar dat we hier nu wonen hebben we 2 zakken buiten gezet. Een zak restafval van 30L kan je kopen voor €3,10. PMD zetten we 2 keer per maand gratis aan straat. Meestal 3/4 zakken. Zakken zijn gratis via de gemeente. Karton zetten we 1 keer per maand gratis aan straat. Luiers brengen we zelf weg, zakken zijn gratis via de gemeente. GFT wordt de container 1 keer per maand geleegd. 240 liter kost € 3,85 per lediging.
Met 4 personen: Restafvalcontainer van 140 liter wordt eens per 8 weken geleegd. Papier 240 liter eens in 2 maanden. Gft niet zoveel tenzij er snoeiafval uit de tuin in zit. Maar die gaat sowieso elke 2 weken aan de straat (hoeven we ook niet per leging te betalen, restafval wel). PMD zo'n 2-2,5 zak per 2 weken. Geen idee hoeveel liter dat is, 25 ofzo? Correctie: dat klopt natuurlijk niet, onze pedaalemmer is zo'n 25 liter volgens mij. Dus dat moet meer zijn (ik ben zo slecht in inschatten van dat soort dingen) Zijn de zakken die speciaal daarvoor bestemd zijn. Als je afval scheidt en je hebt dan nog 3 vuilniszakken per week (ik neem aan het gemiddelde formaat van die zwarte zakken?) dan vind ik dat wel veel ja. Tenzij je nog kinderen in de luiers hebt en je die niet gescheiden kunt aanleveren (kan hier wel).
Hier betalen we per zak, ik geloof dat 1 zak voor restafval dit jaar €1 kost. Gft en bundels snoeiafval worden wekelijks gratis opgehaald (we betaling dus niet per leging van de container ofzo). Papier wordt 1x per maand gratis opgehaald. En pmd en glas moeten we zelf wegbrengen naar containers of het stort, als dat goed gescheiden is en bv in een goede zak zit (pmd moet in een doorzichtige zak), is dat ook gratis. edit: puur kosten per zak/leging dus, we betalen natuurlijk ook afvalstoffenheffing per jaar, dat is ongeveer €300,- per huishouden.
Ik heb in de badkamer maar een klein prullenbakje. Daarin gaan maandverband ed en de tandenstokertjes en wattenstaafjes. Meer past er niet in. Wc rolletjes, lege shampooflessen ed gooien we gewoon in de wasboxen. Dat vis ik beneden met het was sorteren er weer uit en dan gaat het in de juiste afvalbak. Daardoor gaat het scheiden best goed. De prullenbakken op de puberslaapkamers zijn hier juist een sorteeruitdaging. Ze gooien er van alles in, maar bij het legen scheiden ze niks en gaat alles zo bij het restafval...
Hier ook zo. Ik zou niet weten wat ik nog moet scheiden uit het emmertje op de badkamer. De prullenbakken van de kinderen daartegen....
Hier alleen 1x per jaar afvalstoffenheffing, 459 euro voor een meerpersoonshuishouden voor 2023 zie ik net. Voor de rest is alles gratis inclusief de stort (waar wij sommige periodes wel wekelijks komen )
Wat een verschillen zeg per gemeente. Wij betalen een vast bedrag per jaar en daarbovenop betalen we per x dat we de restafval kliko legen. Dat is volgens mij rond de 9,- Gft, papier, plastic is gratis. Plastic wordt elke week opgehaald, meestal hebben we 2 zakken per week. Papier wordt 1x per maand opgehaald, daar hebben we een 240 liter kliko voor, die gaat elke maand stampvol. Regelmatig erin springen zorgt voor wat extra ruimte. Onze ene zoon heeft een folderwijk en een krantenwijk, elke week blijft daar wel wat van over, dat gaat bij ons de kliko in. Daardoor hebben we veel oud papier. Gft elke 2 weken. Edit: even gecheckt wat wij betalen. Afvalstoffenheffing is €158,- per jaar. Per legging van de restafval kliko betalen we €9,70. Dat doen we ongeveer 1x per maand, dus zeg maar 12x 9,70=€116,- dat dan bij die 158 opgeteld komt op 275,- per jaar aan kosten voor het afval. Valt me eigenlijk best mee als ik sommige bedragen hier lees.
Oh als je zo vaak bij de stort komt is dat wel erg fijn. Maar breng je dan ook echt aanhangers vol weg of steeds een beetje? Wij kunnen met onze pas 10x een aanhanger vol brengen. Dat is toch best veel vind ik.
Ja echt hè die prullenbakken zijn echt erg. En als ik dan zeg dat ze het even moeten scheiden staan ze me glazig aan te kijken
Dat plastic erbij moet scheelt echt verschrikkelijk veel ruimte in de bak. Anders hadden we met R in de luiers nog makkelijk 1x per 4 weken kunnen halen.