Hallo, Ik ben de gelukkige moeder van een peuter van 2 jaar en 9 maanden en een baby van bijna 2 weken. Vanaf volgende week ben ik alleen met de meiden! Mijn vriend moet dan weer werken Best wel spannend!! Hoe doen jullie dat met jullie baby? Aan de ene kant wil ik haar graag veel bij mijn houden maar aan de andere kant moet ze er ook aan wennen om in haar eigen bedje te slapen (in slaap te leren vallen). De wijkverpleegkundige was er vandaag en ze zei dat je baby's nu nog niet kan verwennen maar ze kunnen nu wel al wennen. Dus dat het is goed is om nu al de rust en regelmaat regel toe te passen, wakker, eten, wakker, spelen bij mama, spelen in de box en dan wakker in bedje om te gaan slapen. Ik weet dat ik dit ook deed bij mijn oudste dochter en dat werkte wel goed. Maar ik heb geen idee meer wanneer ik daar nu mee begon. Doen jullie dat al met zo'n klein baby-tje? Kortom hoe zit de dag van jullie baby eruit? veel bij mama of toch ook wel af en toe in het eigen bedje? Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Mirre lag 24/7 bij ons. Tobe ligt eigenlijk altijd in zn wiegje te slapen. Heel soms in de box of in de draagdoek (bijvoorbeeld tijdens etenstijd). Verder ligt hij tijdens het voeden bij mij en na het voeden ook nog even. En tussendoor ligt hij ook wel eens bij mn man of bij mij natuurlijk . Maar hij is duidelijk een veel makkelijkere slaper dan zn grote zus en ik hoop dat dit zo blijft . Maar als de jongste lekker slaapt in dr wiegje dan zou ik dat vooral doen, dan heb je tenminste ook je handen vrij voor je oudste. En als ze daar niet in slaapt dan zou ik een draagdoek aanschaffen
Hier is het een beetje anders geweest, omdat mijn vriend heel lang thuis is geweest. Maar de jongste was eigenlijk vrijwel altijd in dezelfde ruimte als waar ik was. Dus lag ik boven dan lag zij bij mij, zat ik beneden, dan lag zij bij (of bij papa) me of in de box of in de wandelwagen. Wel een enkele keer gehad dat zij boven lag in haar wiegje en ik beneden was, maar dat is maar af en toe geweest. Toen ik wel alleen was met ze, was ze meestal ook beneden, maar niet meer altijd. Dus als ze bijv tegen 10 uur in slaap viel, legde ik haar ook regelmatig boven neer, gewoon zodat ze in iets meer rust kon slapen, hoewel ze eigenlijk helemaal geen last had van die andere twee, maar meer voor mijn gevoel. Maarja, dan was ik wel het contact met haar kwijt, wat voor mij totaal niet goed voelde. Wat ik dus wil zeggen, doe niet iets wat een ander je verteld. Maar doe gewoon wat bij jou van binnen het beste voelt! Al zeggen er 100 mensen je moet de kleine boven leggen, en jij voelt dat bij je beter is, dan moet je dat doen. En andersom natuurlijk ook! Denk dat dat het aller verstandigste is voor iedereen in je gezin. Liefs, Hanneke!
Hmmm ik ben eigenlijk pas vanaf dat ze 8 weken ofzo was begonnen met het signaleren van "ik ben moe" tekens en dan legde ik haar in bed. Ik vond het vooral heel erg moeilijk om haar dan maar even te laten huilen terwijl ik nu gewoon weet dat ze dat altijd even doet overdag. Ik weet nog goed dat we zaten te eten en dat ze begon te huilen in bed boven. In eerste instantie zeiden we "laat maar even" maar na 1 minuut begon ik te huilen en heb ik manlief naar boven gestuurd. Wel vond ik het belangrijk dat ze ook zelf leerde de wereld te ontdekken en lag ze ook regelmatig in de box als ze wakker was. Ze vond het prachtig helaas n niet meer hahahaha. Als je het nog weet van je dochter zo ongeveer dan kun je dat toch gewoon nu ook doen. Volg je gevoel en bedenk je ten aller tijden dat het allemaal goed komt hahahaha. wat Hanneke al aangeeft, als jij je er prettig bij voelt dan moet je dat lekker doen ook al zeggen 100 mensen dat je het anders moet doen. Tips en tools zijn leuk maar moet wel kloppen met jou gevoel anders zit je jezelf op te vreten als je kindje boven ligt te huilen terwijl je dit niet wil.
Hey In het begin, ik denk tot ze een week of 6/7 was, sliep ze ook voornamelijk bij mij, of in de box, wipper, iig bij mij in de buurt Daarna ben ik haar toch in haar eigen bedje gaan leggen, dat vond ze in het begin helemaal niks maar nu slaapt ze alleen nog maar lekker in haar bedje, ze is nooit meer in de box of in de wipper in slaap gevallen daarna. Dus ik zou haar gewoon lekker bij je houden als je je daar prettig bij voelt, ze is nog zo klein..
vanaf het begin legde ik finn in zn bedje te slapen. Helemaal in het begin, toen ie nog in slaap viel tijdens de fles, hield ik hem nog wel even bij me, maar legde hem dan toch vrij snel in zn eigen bedje.
Thijs heeft de eerste 3 weken op mij geslapen 24/7. Daarna lag hij overdag in de reiswieg te slapen en 's nachts in zijn wieg op z'n kamer. Pas toen hij 3,5 maand was ging hij helemaal op zijn kamer slapen. Ik legde Thijs wel wakker in reiswieg/wieg. Maar goed jij hebt nog een peuter rond lopen en dan krijgt je jongste misschien wel veel prikkels. Bij een volgende ga ik, denk ik, toch meer op eigen kamertje laten slapen voor wat rust. Succes iig volgende week. Het zal wel even wennen zijn, maar er komt vast snel ritme in!
Zo hebben wij dat ook gedaan met Veerle. Overdag sliep ze alleen in haar bedje op haar eigen kamer. 's Avonds gebeurde het inderdaad wel dat ze bij mij in slaap viel, maar dan werd ze toch heel snel naar bed gebracht. 's Nachts sliep ze in haar wiegje naast ons bed, in verband met de nachtvoedingen. (Tenminste, dat zei ik... na een paar weken kwam ze niet meer voor die voeding, maar ik vond het zo gezellig... )
Ja lastig he, wanneer moet je dat doen. Twan slaapt nu alleen 's nachts in zijn kamertje. Overdag valt hij vaak in slaap in de box of in het wipstoeltje. Hij valt 's avonds ook makkelijk in slaap als we hem wakker in z'n wieg leggen, dus dat is geen probleem. Ik denk dat ik over een paar wekenals hij wat meer wakker is maar eens ga beginnen met hem in bed te leggen overdag, vind het nu ook nog wel gezellig en makkelijk zo dichtbij! Twan slaapt nog erg veel overdag dus zou het wel erg ongezellig zijn als hij een groot deel van de dag op z'n kamertje ligt.
Ze lag in het begin overdag steeds in de reiswieg te slapen, en na 2 weken probeerden we haar overdag steeds vaker eens in haar bedje te doen. Na een maand lag ze eigenlijk altijd in haar bedje te slapen, op een uitzondering na. In de box sliep ze bijna nooit, en alleen 's avonds sliep ze op schoot.
Ik ga straks nr 2 toch wel veel in zijn eigen bedje leggen, denk direct bij het begin al. Scheelt trouwens dat wij gelijkvloers wonen, dan is het toch wat dichter op elkaar allemaal. S'nachts wellicht de eerste tijd wel naast mama in de wagenbak ivm de borstvoeding. In de box ga ik hem niet laten slapen omdat mijn dochter een ontzettende schreeuwlelijk is en nogal druk, denk niet dat dat echt fijn is voor zo'n baby.
mijn meisje wilt overdag niet in haar eigen bedje.. ze slaapt overdag ook bijna niet, dus dat is niet zo heel erg probleem.. ´s nachts slaapt ze helemaal door.. van 22.00u tot 8.30u-9.00u dus dan krijgt ze ook genoeg slaap.. maar dan ligt ze wel bij ons.. we hebben maar 1 slaapkamer, dus we moeten wel..
Bij ons heeft het erg lang geduurd voordat Milan overdag echt in zijn bedje lag. Ik sliep overdag nooit (ook niet in de kraamtijd) dus Milan was eigenlijk altijd beneden. Nu nog steeds wel eens. Als ik zie dat hij moe is leg ik hem in bed. Maar is hij in de box al in slaap gevallen, dan laat ik hem lekker liggen hoor. Maar zoals de rest al zegt, doe waar jij je goed bij voelt!
mijn kleine sliep altijd in zijn bedje. De box was om in te spelen of lekker bij ons te zijn. Maar slapen altijd in zijn eigen bedje.
hier ook vanaf het begin in zijn eigen kamertje, soms viel hij wel eens in slaap in de box maar legde hem dan gelijk door naar zijn slaapkamer
Wat is het verschil tussen verwennen en gewennen? Ik zie het niet. Hier sliep mijn zoontje al na een paar dagen gewoon in zijn eigen bedje. Nooit in de box of in ons bed. In ons bed slapen gebeurt pas sinds kort als wij in het weekend uitslapen en dan ook sporadisch. Als hij wakker is nemen wij hem in ons bed en slapen nog een uurtje of 2 verder. Verder nooit gedaan. Ik ben erg blij dat wij het zo hebben aangepakt.
Bedankt voor jullie reacties! Ja ik ga denk ook gewoon op mijn gevoel af! Vandaag hebben we haar bij sommige slaapjes in haar bedje gelegd en sommige slaapjes lekker bij ons gehouden. Het punt is dat ik vanaf volgende week natuurlijk alleen ben met de meiden en ondanks dat ik het heerlijk vind als de jongste, Julia, bij mij slaapt ik ook de oudste, Elisa, wel voldoende en volledige aandacht wil geven. En tja met luier verschonen, tutten, voeden en daarna in slaap vallen en knuffelen ben je natuurlijk ook wel even bezig (heerlijk hoor!!!) en dan krijgt ze al minder aandacht, waar ze gewoon aan moet wennen hoor! Dus wil tijdens de slaapjes van Julia er wel voor Elisa zijn. En dat gaat toch minder als ze in mijn armen of in de box slaapt. Nou we moeten maar zien hoe het gaat!! 's nachts slaapt Julia trouwens wel in haar eigen bedje maar wel lekker bij ons op de kamer!! voorlopig vind ik dat wel prettig.
Evy was altijd bij ons. Ook bij ons op de kamer 's nachts. Ze slipe in de wandelwagen beneden en boven.
Veel bij mama Maar dat kwam voornamelijk doordat ik Ilias niet neer kon leggen. Die wilde alleen bij je blijven. Iets later kon ik hem wel op het voedingskussen leggen, waar hij ging slapen (kon ik eindelijk ook eens een wasje doen of zo) en later de box en de wipper. Maar bij 2 weken was dat gewoon bij mama