Ik weet het echt even niet meer... Ben van de week bij de dokter geweest, die concludeerde dat ik bekkeninstabiliteit heb. Redelijk opgelucht, omdat mijn klachten een naam kregen, heb ik een afspraak gemaakt met de fysio... Daar ben ik vanmorgen geweest, schijnt best heftig te zijn allemaal... Op een of andere vragenlijst scoorde ik bijna 85 % heel heftig. Ook de testjes die ze deed, waren allemaal negatief... Heb oefeningen meegekregen en dat was het... Ik heb de verloskundige gebeld en die reageerde er heel erg op. Gelijk halve dagen werken, maar dat kan bij ons niet. Dan maar helemaal stoppen zegt ze... Degene die mij een beetje volgen weten wat een gezeur ik heb op het werk.. Morgen maar een afspraak gemaakt bij de bedrijfsarts. (weer) Maar het hele gebeuren gaat me echt niet in de koude kleren zitten. Pfff wat een gezeik allemaal zeg! Nu vraag ik me weer af of ik wel een goede fysio heb... Ik heb alleen maar oefeningen, wordt niet gemasseerd helemaal niks. Wie heeft het ook en hoe wordt jij behandeld? En hoe is het dan na de bevalling? En mag ik wel zwangerschapszwemmen? Pffff.... ik trek het echt niet meer dames.... Ga denk ik maar 10 weken in bed liggen en kom er pas weer uit als het kleintje er is! Liefs Mo
Hey Mo, wat balen zeg... Ik ben zelf ook bang voor bi aangezien ik wat klachten heb. Maar ja kan ook wat anders zijn. Ik weet dus ook niet wat een fysio precies doet/behoort te doen maar ik wil je wel veel sterkte wensen. Wat voor klachten heb jij eigenlijk? Liefs Manuela
Ik geloof dat ze bij BI inderdaad alleen maar oefeningen meegeven en behandelen. Ik ben gisteren voor het eerst bij de fysio geweest vanwege bekkenpijn, maar bij mij is het mogelijk wat anders dan mijn bekken. Ik word inderdaad gemasseerd!
Jee, heb jij effe vette pech. Ik ben benieuwd wat je bedrijfsarts nu weer gaat zeggen. Maar als je zo slecht scoor dan kan het niet anders dat je thuis moet blijven! Ik weet niet of er meer gedaan moet worden dan alleen zelf oefeningen thuis doen en ik zou naar het zwembad bellen om te informeren of je wel mag (blijven) zwemmen? Sterkte
Ook ik heb last van mijn bekken. Ook ik krijg bij de fysio alleen oefeningen en tips hoe je met alles om moet gaan, je houding enzo. Pas na de bevalling kunnen ze echt iets doen, nu is het gewoon alles zo draaglijk mogelijk proberen te houden. Heb de klachten al vanaf week 19, maar ben deze week gestopt met werken omdat het echt niet meer ging. Luister goed naar je lichaam, als het niet meer gaat gaat het gewoon niet meer. Zwangerschapszwemmen mag ik wel gewoon, ik vind het zelfs fijn in het water. veel sterkte ermee liefs Jolanda
Ik heb voornamelijk veel pijn in mn onderrug en last van mn banden. Zitten, lopen en staan doet pijn... Maar meis, ga even naar de huisarts als je het niet vertrouwd, hij doet dan een paar testjes... Ik wacht morgen de bedrijfsarts af, ga nu maar lekker douchen en vroeg naar bed... Jullie horen morgen van me! x
Dankje Mo, ik leg het volgende keer even voor aan de Vk en als ik er weer zo'n last van krijg als gisteren (toen kon ik niet meer op of neer) dan bel ik haar of de HA wel even. Jij veel succes bij de bedrijfsarts morgen! Liefs Manuela
Ik heb bij mijn eerste zwangerschap ook bi gehad. En kon op een gegeven moment niet meer 1 mm draaien in bed of ik had hevige pijn. Ik ben daarvoor toen naar de fysio geweest en voor mijn bevalling waren de pijnen al heel erg verminderd. Heb toen ook een boek aangeschaft (weet zo niet meer de naam, ietst met bekkenpijn of zo geel kaft en best dun boek). Daarin worden een aantal personen beschreven die BI hadden maar dat er eerst hernia werd geconstateerd en in een rolstoel zaten al een paar jaar (ja het verhaal begint slecht). Nadat ze die personen een paar sessies heeft geholpen (auteur vd boek) konden ze al met krukken lopen en werd de pijn steeds dragelijker. Als je echt BI hebt is een ding echt uit den boze, stilzitten/stilliggen. Hoe meer je stilzit hoe meer klachten je krijgt. Ik ben nu van mijn 2'de zwanger en heb weer klachten. Maar probeer nu met preventief fysio te voorkomen dat het op een niveau beland die ik de vorige keer ook had. Ik heb in de afgelopen 1,5 jaar niet zonder klachten gezeten, viel wel erg mee hoor. Maar moest oppassen met tillen van bijvoorbeeld mijn zoon (hij weegt nu ook 14 kilo, dus is ook geen kleintje). Maar dan ben ik ook niet echt een sporter en zoals ik zei is stilzitten/stilliggen ergste wat je kunt doen met BI. Dus mijn conclusie: Als je de adviezen en oefeningen van de fysio volgt kun je met een beetje geluk voor je bevalling al veel minder last hebben van je BI. Nog even dit: Ik was met 31 weken bij de fysio en met 37 weken ben ik bevallen en toen waren mijn klachten al heel erg verminderd. Let wel heel erg goed op jezelf en succes.
Lekker gaan zwemmen meid, is goed voor je! En kan totaal geen kwaad alleen maar goed bij bekken klachten. Niet masseren, geen ramp die oefeningen doen is meer als voldoende. Als je pijn hebt is dat al een hele kluif! Niet 10 weken in bed gaan liggen, dat maakt het zeker niet beter. Ga een stukje wandelen en let goed op je houding. (een stukje is dus geen wandeling van 3km!) Als links pijn doet niet op rechts gaan lopen maar gewoon rechtop! Anders ga je slepen met een been na een tijdje en dan ben je verder van huis. Niet naar de stad op koopzondag want slenteren is niet goed! Houd dus je eigen tempo aan, en dat geld voor alles, ook in het huishouden. Ik heb een aantal jaren terug mijn bekken aan voor en achterkant gebroken gehad, en heb totaal 1,5 jaar gerevalideert, de eerste arts stuurde me met kinderasperine naar huis en zei dat ik me niet zo aan moest stellen. 1 week later bleek mijn bekken gebroken te zijn, na 3 uur zeuren om foto's. Als je het nu verkeerd aanpakt en de adviezen niet goed opvolgd ben je straks veel verder van huis.
Net de arboarts aan de telefoon gehad, die vind dat ik nog wel 4 uur per dag kan werken... M'n baas gebeld met het nieuws... Gezegd dat ik liever stop... Moet het overleggen met zijn baas en dan word ik teruggebeld... Wat een gedoe... Ik ga in ieder geval goed op m'n houding letten en m'n oefeningen goed doen. Verder doe ik rustig aan, want ik ben doodsbang dat het verder fout gaat... Bedankt voor de reacties! Vinden jullie het trouwens gek dat ik het geheim wil houden voor de familie en onze vrienden? Mensen vinden me toch al een aansteller... Zullen ze nu wel helemaal vinden...
Nou Mo, even afwachten dus weer.... Ik hoop dat ze niet moeilijk gaan lopen doen nu. Ik kan me voorstellen dat je je een aansteller voelt hoor, maar dat ben je echt niet! En mensen die zo denken tja, die zijn ws nog nooit zelf zwanger geweest en hebben geen benul wat er allemaal in je lichaam gebeurd... dat moet je zeker niet onderschatten! Het is namelijk nogal wat. Enne.. mensen zullen altijd wel een mening over je hebben... Als je daarop moet letten! Helaas heb jij er meer klachten van en een ander die gaat fluitend de 9 maanden door.. maar dat heeft niks met aanstellerij te maken.
ik ken het hoor! hiero ook BI.... en ben oko al zeker 10wkn niet meer aan het werk! Valt echt niet mee maar goed is niet anders... of jij een goede fysio hebt? er is aan bi niet zo veel te doen... masseren hebben ze bij mij op het laatste wel een aantal geek gedaan om te proberen andere spieren enigzins spoepel te houden omdat ik daar juist spanning opzette.. verder idd oefenen oefenen en oefenen! Maar komt goed hoor... dadelijk ga je er een weg in vinden... suc6 met je baas! en laat je niet afschepen! ik heb er ook voo rmoeten vechten!
Bedankt voor de lieve reacties. Inmiddels mn baas aan de telefoon gehad en ik werk vanaf nu nog maar 4 uurtjes per dag. Het liefst stopte ik helemaal natuurlijk, maar ze hebben nog wat dingetjes liggen. Ik heb gezegd dat ik wel zie hoe het loopt en als het niet gaat, ik niet meer kom. M'n baas was het hier mee eens... Nu maar afwachten hoe het in de praktijk gaat natuurlijk!
Nou meid gelukkig maar! Enne als je baas achter je staat heb je een sterke zaak lijkt me zo, mocht meneer de arbo gaan liggen mekkeren. En wist je trouwens ook dat je wettelijk recht hebt op vaker rustpauzes gedurende je werktijd (1/8 deel) en dat je baas verplicht is een rustbank of bed te hebben staan waar jij even kan uitrusten... Tis maar dat je het weet Wat doe je eigenlijk voor werk? Liefs Manuela
He wat vervelend allemaal. Bedenk dat je zeker geen aansteller bent, en dat mensen die geen bi hebben gehad hier al zeker niet over mee kunnen praten. Ik heb sinds 6 weken last van b.i. in een vrij heftige maten, maar dan aan de voorkant (schaambeen/liezen). Ik werk echt niet meer, en zou ook niet weten hoe. Kan maar amper lopen (loop nu met krukken), traplopen, om mijn zij liggen gaat al helemaal niet (erg lastig met slapen). Ik heb sinds de 19 weken fysiotherapie en daar krijg ik ook oefeningen. Masseren doet ze niet want dat helpt toch niet. Wel heb ik van haar het gele boek waar hier al eerder over is gepraat. Het heet: bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap en is van cecile röst. Best interessant om eens te lezen, en er staan allerlei oefeningen in. Verder is het belangrijk je bewegingen af te wisselen: zitten, staan, lopen, en dit alles niet te lang. Zwemmen is voor mij uit den boze. Volgens mijn fysio is dit niet goed. Heb het 1 keer geprobeerd, lukte ook idd niet echt, en als je het water uit moet, ben je helemaal een wrak..... ik moest naar het kleedhokje strompelen, en moest me toen nog aan zien te kleden, maar misschien is dit voor iedereen verschillend. Ik wil je heel veel succes wensen. Luister naar je eigen lichaam die geeft heel goed aan wat wel en niet kan. Dit is heel belangrijk om straks geen blijvende klachten over te houden. En het verborgen houden voor je omgeving.......nou dat is volgens mij lastig. Bij mij zie je het al van een km afstand, is echt niet verborgen te houden. Ook ik merk in mijn omgeving soms vervelende reakties (al zeggen ze het niet, zie ze het denken), maar daar probeer ik me zo min mogelijk van aan te trekken. Dit zijn allemaal mensen die hier nog nooit last van hebben gehad. De mensen die het ook hebben gehad, begrijpen je volledig, en geloof me het is echt vreselijk........ Hoop dat mijn 8 weken snel voorbij gaan. succes en sterkte sandra
Waarom verborgen houden meis? Ik weet het nu toch al Denk dat je je niet zo druk moet maken om wat anderen van je vinden en dat heb ik je al vaker gezegd! Jij weet wat je voelt, een ander heeft daar geen idee van. Op het moment dat je het gaat verbergen kunnen mensen ook geen rekening met je houden en zal jij meer doen dan je moet doen om het te verbergen. Gewoon lekker vertellen en laat ze maar lullen. kusje
Ik heb ook heel veel last van mijn bekken, en heb al een keer of 8 fysio hier voor gehad.. en krijg dit nog steeds elke week. Ik heb ook oefeningen wat ik thuis moet doen, en soms doet ze dit met mij samen om te kijken hoe het gaat.... tevens masseert ze vaak mijn heupen en onderrug.. omdat daar regelmatig zenuwen bekneld zitten, waardoor ik steeds door mijn benenn zak.
Je krijgt bij de fysio idd alleen maar oefeningen en tips voor je houding ed. Massage heeft ook niet veel nut en een andere behandeling kan een fysiotherapeut je niet geven voor BI helaas.. Ik heb zelf voor de 3e keer BI en deze keer uitermate erg.. Kan haast nix meer. Houd er rekening mee dat het bij een evt volgende zws erger kan zijn! En maak voor na de bevalling ook afspraken met fysio!
Weet je wat het is meis, ik heb al 6 maanden zoveel commentaar, ik kan het gewoon niet meer opbrengen om mezelf maar te blijven verdedigen! de B wilde het niet eens aan zn ouders vertellen! Nou met veel pijn en moeite heeft ie het toch maar gedaan. (na eerst een uur over de storm hebben gepraat) Enige reactie was: jullie hebben ook altijd wat. is ook zo, maar ja... kan er ook niks aan doen... Enne als jij het niet mag weten zet ik het natuurlijk niet op het forum neer! Zo zie je mij ook niet schrijven dat ik een ... krijg! hahaha en dat het .... gaat heten! xxx
Ik heb trouwens een zittend beroep, werk bij de brandweer. Het probleem is, dat ik niet zomaar van mn werkplek afkan. Dit heb ik ook aangegeven op het werk. Ze gaan nu vervangend werk voor me zoeken. Want ja, stel je voor dat ze 11 diensten mist! Maar goed, niet teveel eisen! Ik ben blij dat de anderen ook niet gemasseerd worden! (alhoewel het natuurlijk wel lekker is) Deze fysio staat bekend om de duizenden oefeningen, dus het zal dan heus wel goed komen! Voorlopig hou ik me heel rustig. De vk had idd ook al gezegd dat het na de bevalling nog wel erger kan worden. Ik zie het wel. Voorlopig moet ik eerst hier even flink van bijkomen, want door dat commentaar van iedereen ben ik de boel gaan forceren en heb het dus eigenlijk veel erger gemaakt dan nodig was geweest... Ik laat mn man gewoon flink zn best doen met de olie! Heb al gezegd dat wrijven heeel goed helpt! (haha wat niet weet wat niet deert!)