Hoeveel wassen draai je per week?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lottie987, 26 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Haha ja. Maar dat bedoel ik niet ;)
    Neem gras. Dat is groen. Waarom is dat groen? Omdat jouw ouders jou dat vroeger verteld hebben. Dus alles wat dezelfde kleur is als gras, noem jij groen. Maar hoe weet jij, dat jouw visie van groen, ook dat die van iemand anders is.
    Dus nu vraagt jouw dochter bijvoorbeeld. Welke kleur heeft gras. Dan zeg jij groen. Maar misschien is de kleur die zij ziét wel jouw perceptie van rood. Maar dat weet jij niet, want je kan niet door haar ogen kijken. Dus zij noemt gras gewoon haar hele leven groen. Terwijl haar groen anders is dan die van jou.

TanjaK vindt dit leuk.
  2. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Dit vraag ik mij ook wel eens af. Zal iedereen de kleuren wel hetzelfde zien. Helaas zullen we dat nooit te weten komen.

TanjaK en Jackie87 vinden dit leuk.
  3. Kolibrie2

Kolibrie2 Fanatiek lid

9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Mannen leren ook veel minder woorden voor verschillende kleuren is uit onderzoek gebleken. Dus ook een verschil in hoe we onze kinderen over het algemeen opvoeden.

TanjaK, femkes en TotalBella vinden dit leuk.
  4. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Stel dat we alles inderdaad anders zien dan de ander. Hoe bijzonder zou het zijn om de wereld dan door de ogen van iemand anders te kunnen zien. Kun je je voorstellen; paars gras, groene lucht etc :roflmao:

TanjaK en TotalBella vinden dit leuk.
  5. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    #465 TanjaK, 21 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2021
    Net las ik dat behalve het feit dat niet alle mensen inderdaad de kleuren 100% hetzelfde zien, maar het ook afhangt van de taal die we spreken, de cultuur waarin we leven en de manier waarop onze hersenen het interpreteren.

Zo zijn er blijkbaar in sommige talen geen aparte woorden voor blauw/grijs/zwart of groen/blauw.

Meer vrouwen dan mannen zijn tetrachromaten, die theoretisch meer nuances kunnen onderscheiden.
    "Normaal" zijn trichromaten, dichromaten zijn kleurenblind.
    Hier wordt dat eenvoudig uitgelegd
    https://radio1.be/hoe-ervaren-mensen-met-superkleurenzicht-de-wereld
    Met nog een testje om te kijken of je kleuren goed kan onderscheiden
    https://www.xrite.com/hue-test
    Maar het heeft niet veel meer te maken met "hoeveel wasjes we draaien"

6. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.853
    4.104
    113
    Ha ha ik dacht inderdaad het wasjes topic te gaan lezen en kwam in een kleurendiscussie terecht. Dacht dat ik op het verkeerde geklikt had:p.

On topic: ik denk ongeveer 5 a 6 machines gemiddeld per week voor gezin van 4 personen.

Off topic: dat van die kleuren vraag ik me ook altijd al af of 'mijn groen' ook 'jouw groen' is:D

7. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

#467 chantal1985, 21 mrt 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mrt 2021
    Ik was, vind ik, vrij veel. We zijn met z'n drieën, een dochter van 9 jaar. Ik probeer alleen in het weekend te wassen. Ik heb dan:
    - 1 was van mij (Ik heb alleen donkere kleding, kan allemaal bij elkaar. Ik trek elke dag schone kleding aan, dus dat is in het weekend al 1 volle machine.)
    - 1 was gekleurd van m'n dochter (Ook die trekt elke dag schone kleding aan, dus ook een volle machine.)
    - 1 was wit van m'n dochter (Zij heeft witte handdoeken, witte washandjes en witte hemdjes, die doe ik dan allemaal bij elkaar. Dat is wel vaak maar een halve machine.)
    - 1 handdoeken & onderbroeken was van mij en m'n man (Allemaal donkere kleuren, ook dit is weer een halve machine.)
    - 1 of 2 beddengoed wasjes
    - 1 keuken/schoonmaak (hand)doeken was (vind ik gewoon smerig om ergens anders bij te doen, haha)

Ik draai ook nog wel eens een rode/roze was en een zwarte was, met vooral kleding van m'n dochter. Dat zijn dan truien die ik mooi wil houden, die was ik dan op een kort programma even apart.
    Bij nieuw gekochte kleding draai ik de eerste keer ook een apart wasje, om uit te spoelen.
    Mijn man draagt kleding meerdere dagen, van hem heb ik 1x in de 2 weken een volle was.

Deel Deze Pagina