Hoeveel wassen draai je per week?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lottie987, 26 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    2/3 machines beddengoed per week
    1 machine fleecedekens per week
    1 machine kort programma wc en badmatten per week
    4 a 5 machines gewone was per week

    Dan de jassen eens per zoveel weken
    De kussenhoezen eens per zoveel weken
    De dekbedden zelf eens per zoveel weken
    De gordijnen eens per zoveel weken
    En de ongelukjes in bed niet eens meegeteld

    Denk dat ik met gemak aan een was of 11/12 kom per week. Ik was elke dag. Savonds gaat de machine aan, voor ik naar bed ga hang ik het op of doe ik het in de droger, smorgens vouw ik het direct op en hup de kasten in.
     
  2. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    2 volwassenen en 6 kinderen.
    De oudste 3 zijn pubers, die veel douchen en veel in de was gooien.
    Ik was elke dag 2 of 3 trommels.
    En dan zit t beddengoed er nog niet bij.

    Ik heb in beide badkamers een wasmand staan.
    In mn washok sorteer ik alles. Donker, licht, gekleurd en wol. In de nacht draai ik 1 was, die ik gelijk om 7 uur in de droger stop of ophang. Daarna de 2e (en evt 3e) was er in.
    Als t droog is sorteer ik alles in een strijk of vouwmand.
    Die maak ik elke dag leeg en gaat dan gelijk de kast in.

    Er komt nooit een einde aan ;)
     
  3. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Zo’n 6 à 7 wassen per week denk ik.
    Wij zijn met z’n vieren.
     
  4. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.578
    6.272
    113
    Geen idee, ik heb 4 wasmanden staan en als er een vol is gaat de wasmachine aan. Gok op 7 wassen per week gemiddeld.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik sorteer op beddengoed en handdoeken (die gaan allebei heet), kinder-kleur, wit, zwart en fijn. En dan spaar ik op tot een volle machine, bij fijn-was een halfvolle. Ik kom zo uit op 3 a 4 machines per week.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  6. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb een wasmand voor handdoeken en beddengoed (60 graden), voor zwarte was en voor wit/gekleurde was. Als een mand vol is ga ik wassen, zijn zo'n 4 wasjes per week.
     
  7. mc87

    mc87 Actief lid

    11 apr 2013
    336
    39
    28
    Vrouw
    Grote wasmachine en 5 kindjes onder de 7. Ik was handoeken en keukendoejes en beddegoed apart, lichte was en donkere was gescheiden. En ook de extra vieze was van de kids apart. En de papa en mama was meestal samen.

    En vaan op donderdag en zondag. En dan max.3 wasjes op die dag.
     
  8. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Wij zijn met zijn 5en.

    Ik heb 2 wassen per dag. Op vrijdag meestal 3 (ons beddengoed) op maandag sowieso 6 wassen. Donker, handdoeken, licht bontewas, badhanddoeken van het weekend (wonen in het caribisch gebied dus sowieso 1 keer strand in het weekend) beddengoed meiden en de badmatten van beide badkamers.
     
  9. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    #69 citroenrasp, 27 feb 2021
    Laatst bewerkt: 27 feb 2021
    Wij zijn met z'n vieren.
    Was sorteer ik alleen op temperatuur; 30° en 60°. Heb weinig wit en dat gaat dus met de andere kleuren mee. Aangezien ik alles buiten in de zon laat drogen, blijft de witte was ook gewoon wit. Ik heb hier zelfs nog nooit speciaal witwasmiddel gezien eigenlijk.
    Soms was ik ook wel eea met de hand omdat er dan nog niet genoeg was is voor een volle machine. Oh en dan komt mijn schoonmoeder ook wel eens haar was brengen, zij geeft nl een oude halfautomatische wasmachine die kuurtjes vertoont. Maar haar was reken ik even niet mee met onderstaande.

    Mijn conclusie is wel: ik was echt veel minder dan wat ik hier bij de meesten lees! Heb het nooit bijgehouden eigenlijk, maar ik denk gemiddeld 3x per week, in de zomer waarschijnlijk 4x. En dat is echt alles inclusief m'n wasbare dingen zoals maandverband en keukenrol etc. Ik vraag me wel af hoe het kan dat er kennelijk mensen zijn die 16 kg aan alleen vieze sokken en onderbroeken hebben (even er vanuit gaand dat ze net als ik een wasmachine met capaciteit van 8 kg hebben- het zou natuurlijk kunnen dat ze een veel kleinere wasmachine hebben). Of zouden de meeste mensen gewoon halve wasjes draaien? Bij 4 wassen per dag voor 3 personen bv kan ik me gewoon echt niks voorstellen. :oops: Kleedt ieder gezinslid zich dan 3x per dag om ofzo? Niet aanvallend bedoeld oid maar ben wel echt benieuwd hoe dat kan.

    Wij proberen milieubewuster te leven en gooien dus ook niet zomaar wat in de was, wat eigenlijk nog gewoon schoon is.
    Kleding dragen we gemakkelijk meerdere keren, evt tussendoor luchten aan de waslijn. Als het vies is gaat het uiteraard in de was, maar dat is (vooral nu in de winter) zeker niet met ieder kledingstuk na 1 dag te hebben gedragen. Handdoeken gebruiken wij meerdere keren, en gaat gewoon de eerstvolgende hete was mee de machine in (douchen doen we niet dagelijks). Alleen al je handdoek 2x gebruiken kan op jaarbasis meer dan duizend liter water besparen per persoon; aangezien ik in een land woon waar droogte heerst, vind ik dat wel zo fijn. Ook handdoeken hangen we na gebruik direct te luchten in de zon.
     
  10. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Blij om dit te lezen. Voelde me al zo raar. :roflmao:
     
  11. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Hmm ik tel het niet echt. Gezin van 4.

    Ik draai een paar keer per week witte handdoeken was (2 keer?) en bedden was (1x, ons eigen bed en bedden kids gaan bij witte was)

    Dan nog denk ik om de dag een donkere was? Af en toe met nieuwe spullen een extra was of als ik kussentjes of gordijnen ga wassen ofzo?
     
  12. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.521
    1.944
    113
    Hier met 4 personen.
    Ik draai gemiddeld 5 wassen per week.
    Ik verdeel donker, licht, dingen die warmer gewassen moeten worden (handdoeken, sokken en ondergoed etc), beddengoed.
     
  13. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Ik was zeker wel 2 wasjes op een dag. Ik sorteer op donker, bond en wit en dan ook nog 30 en 60 Gr wasjes.

    Ik zou niet weten hoe ik het met 3/4 wassen per week moest doen:eek:, en dan gooi ik niet eens alle kleding gelijk in de was. Alleen de handdoeken al zorgen voor veel was.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  14. prjbt

    prjbt Niet meer actief

    Gezin van 7 (5 kids oudste net 9 en jongste 2,5)

    Ik was alles door elkaar enkel de witte was gaat apart.

    Elke dag een was.
    1x per week de witte was
    1x per 2 weken beddengoed 3 machines

    De kids hebben elke dag schone kleding. Wij doen 3 dagen met bovenkleding. We douchen om de dag en kids 2x per week.
     
  15. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.911
    15.358
    113
    Te veel....:rolleyes: Ik zou het eens bij moeten houden, maar tik zeker de 14-15 wassen per week aan. We zijn met z’n 5en.
     
  16. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik heb speciaal voor iedereen een eigen kleur handdoek zodat we niet iedere afdroogbeurt een nieuwe hoeven pakken. Wel weer zo dat de kleuren bijelkaar gewassen kunnen worden.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Wij hebben alle vier gewoon een eigen handdoek :D En inderdaad allemaal andere kleur/print. Gewone handdoeken hebben we wel weer meerdere van, maar die zijn net iets kleiner dan waar we ons na het douchen mee afdrogen. We hebben verder nog één andere grotere handdoek als reserve, en wordt eigenlijk nooit gebruikt.

    Ik zet mijn wasmachine trouwens altijd op een speciaal kleurbehoud-programma. Mijn was is nog nooit door ander gekleurd wasgoed "aangetast" maar voor hetzelfde geld is het gewoon pure schijnveiligheid :roflmao:
     
  18. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.057
    3.526
    113
    Vrouw
    Ik was zodra de wasmanden vol zijn, wat denk ik neer komt op 3 wasjes per week.
    Gesorteerd op zwart, kleur, wit en beddengoed/handdoeken.
    We trekken om de dag schone kleren aan (tenzij eerder vies). Een spijkerbroek kan ik ook rustig 3 of 4 dagen aantrekken (dat wordt echt niet vies van een dag thuiswerken...). Ondergoed en sokken worden uiteraard wel dagelijks schoon aangetrokken.
    Handdoeken gebruiken we meerdere keren. En ik was het beddengoed niet wekelijks.
     
    jannanas en citroenrasp vinden dit leuk.
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Vieze onderbroeken en sokken gaan hier samen met de sporthanddoeken/sportkleding.
    Maar alleen al aan beddengoed ben ik minimaal 3 wassen kwijt. Heb een 8 kilo trommel en die zit toch echt vol met een lits jumeaux dekbed. Buiten hangen om te verfrissen is met mijn en zoons hooikoorts uit den boze en door de huisstofmijt allergie is regelmatig wassen toch wel echt noodzakelijk.

    Daarbij dus elke dag sportkleding van minimaal 2 personen. Laat ik ook liever niet liggen, want doorweekt van het zweet ruikt dat niet bepaald fris.
     
    Mapje en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  20. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Degene die alles door elkaar wassen, verkleurd dat dan niet?

    Ik vind m'n was op sparen ook niet echt fris. Wel is gedaan door maar 2 dagen te wassen, maar ik vind m'n wasmachine dan echt te vol en de was vind ik er ook niet frisser van worden door het zolang in de wasmand te laten zitten.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina