Beste Verloskundigen, Zouden jullie me kunnen geruststellen ik zit met het volgende. Ik ben 14 dagen overtijd, heb altijd een stabiele cyclus van ca 27 dagen en 5 dagen menstruatie. In juli is mijn koperspiraal verwijderd, waarna cyclus opnieuw stabiel bleef. Nu een aantal keer een test gedaan, 3 dagen na NOD, 5 dagen NOD en 7 dagen NOD. Vandaag naar de dokter geweest nogmaals getest weer negatief. De volgende vragen: 1. De dokter geeft aan dat ik te snel ben en dat ik nog zeker 2 weken dien te wachten eer dan middels een bloedtest of echo kan worden gezien of ik wel zwanger ben. Hoe is jullie ervaring hiermee? 2. Kan het ook zo zijn dat je zonder dat het HCG hormoon waarneembaar is middels een test, gezond zwanger kunt zijn? 3. Ik heb klachten als: Pijnlijke borsten (meer dan normaal), witte afscheiding (matig), kramp, een soort inwendige spierpijn bij de baarmoederhals, duizelig af en toe en emotioneel (m.n een verliefd gevoel). 4. Ik heb ook bekeken of er redenen kunnen zijn om niet ongesteld te worden, maar die slaan niet op mij, als: ziekte, medicijngebruik, onregelmatige diensten, slaapgebrek, stress. Kan er nog iets anders zijn? 5. Hoe vaak gebeurt het eigenlijk dat vrouwen negatief testen maar toch zwanger zijn? Ik hoop dat u me gerust kunt stellen, heel hartelijk dank dat u er bent om deze vragen aan te kunnen stellen. Groet, Gaya
Hallo, Met een bloedtest is na je NOD te zien of je zwanger bent, want dan is het HCG aantoonbaar. Met een echo is er vanaf een week of 7 hartactie te zien, dus weet je meer of het goed zit met een zwangerschap, eerder is er een zwangerschapsring te zien. Maar we maken liever niet te vroeg een echo wat dat kan juist weer verwarring geven, als er nog niks of te weinig te zien is. HCG is altijd aantoonbaar in je urine bij een zwangerschap, dus je kan niet zwanger zijn zonder HCG of je moet al heel ver in de zwangerschap zitten, dan is er geen HCG meer aantoonbaar, maar in het begin van een zwangerschap altijd. Je kan klachten van zwangerschap hebben terwijl je het niet bent, oftewel schijnzwanger. Een keer negatief testen terwijl je zwanger bent kan, 2 of 3 keer is zeer zeldzaam. Mits je natuurlijk wel met ochtendurine test en niet te vroeg. Niet ongesteld worden of later is niet altijd te verklaren, er zijn zoveel dingen die dit kunnen veroorzaken. Vraag of je huisarts HCG wilt bepalen, zo niet zit er niks anders op dan nog even geduld te hebben. Succes. Groetjes Ineke