Goedemiddag, Ik heb even een vraagje. Ik ben 20 weken zwanger en zit sinds deze week 100% in de ziektewet i.v.m bekken instabiliteit. Ben onder behandeling van bekkenfysio en loop inmiddels met een bekkenband. Ben vandaag door iemand van het UWV gebeld over mijn ziekmelding. Er is afgesproken dat ik aankijk hoe het gaat en als ik minder klachten heb een paar uurtjes probeer te werken. Vervolgens werd mij verteld dat ik over een maand weer gebeld wordt om te horen hoe het gaat. Nu vraag ik me af, moet ik nu al die tijd thuis blijven of mag ik gewoon de deur uit om bv koffie te gaan drinken bij iemand? Krijg ik nu alleen met het UWV te maken of kan een arbo arts ook nog contact opnemen? Alvast bedankt voor het antwoord.
Beste Sas1983, UWV controleert met regelmaat hoe het met je gaat. Na je ziekmelding moet je echt thuisblijven tot we contact met je gehad hebben. Tijdens dit gesprek worden er vaak afspraken gemaakt over eventuele thuisblijf plicht. Er wordt ook afgesproken wanneer we weer contact met je opnemen. De afspraken worden in een brief aan je bevestigd. Wordt uit de brief niet duidelijk of je thuisblijf plicht hebt? Neem dan hiervoor nog even contact op met UWV telefoon (0900-9294). Je bespreekt met je werkgever of hij/zij het nodig vindt dat je naast de controles van UWV nog een arbo arts bezoekt. Actuele informatie over je rechten en plichten tijdens een Ziektewet-uitkering vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
gisteren is er contact geweest. Er is me toen verteld dat ik over een maand terug gebeld zou worden. Ik zou tegen die tijd een brief krijgen wanneer ik weer gebeld wordt. Heb zelf gebeld n.a.v. brief van uwv dat er geen telefoonnummer van mij bekend was. Bij de brief zat een bijlage waarin stond dat ik moest melden als ik van huis ging i.v.m fysio o.i.d. heb dit aan de meneer die ik sprak nagevraagd volgens hem was dit niet nodig. Begrijp me goed, het liefste zou ik gewoon aan het werk zijn. Aangezien ik een staand beroep heb (werkzaam in een modezaak) en per enkele reis ruim 1 uur reistijd heb is het voor mij momenteel niet te doen. Daarnaast is er bij mijn werkgever geen zittend werk te doen. Hey is niet zo dat ik dagen van huis af wil, ik ken mezelf erg goed en weet dat na een weekje de muren op me af komen. Vandaar mijn vraag
Beste Sas1983, De bijlage die je hebt gekregen is deze. Hierin staat onder andere: Dit eerste contact is er al geweest. Je hoeft daarna dus niet meer thuis te blijven. Tenzij er expliciet tegen je is gezegd dat je nog tot een bepaalde datum thuis moet blijven: Dit is bij jou niet het geval. Er is gezegd dat je over een maand weer wordt gebeld. Zorg er wel voor dat je dan bereikbaar bent. Lukt dat niet, omdat je op dat moment bijvoorbeeld weer (gedeeltelijk) aan het werk bent of een afspraak hebt in verband met je zwangerschap? Neem dan zelf de dag van tevoren even contact op. Dat kan via UWV Telefoon (0900 - 9294). Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare