eerste keer ´grote boodschap´

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door th1988, 15 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. th1988

    th1988 Lid

    12 jul 2010
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    misschien een beetje raar en vreemd:), maar hoe zit het met de eerste keer na de bevalling met de grote boodschap en naar de wc gaan. Lijkt me enorm spannend en pijnlijk ook vooral. Geef je aan bij de kraamverzorgende wanneer je voor de grote boodschap moet? en zijn er nog tips om het makkelijker te maken?
     
  2. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.532
    6.226
    113
    zuid-holland zuid
    nou ik bij mij was het ongeveer pijnlijker dan de bevalling zelf :(
    In alle boekjes staat dat het hardstikke meevalt en vanzelf komt, maar dat was bij mij echt niet zo! Nu had ik een enorme knip die was gaan ontsteken en een grote zwelling vanonder als een grapefruit ongeveer...dus ik was wel een beetje een speciaal geval.

    Maar goed.. tips dus:
    ik kon niet op de wc-bril zitten, dat gaf teveel druk op de zwelling. Eerste week heb ik soort van staand achteroverhangend gedaan terwijl ik me vasthield aan het deurkozijn (erg flatteus). We hadden ook een ondersteek van de thuiszorg gehaald, maar dat vond ik echt te vernederend :(
    De twee weken erna ben ik direct op de pot gaan zitten, dus niet op de bril.
    Ik weet niet of je zwangerschapsyoga hebt gedaan ofzo.. maar je kunt gewoon die ademhaling toepassen die je geleerd hebt voor de bevalling, dat helpt ook :)
    Verder aan leuke dingen denken, vooral niet persen, pas gaan als je echt nodig moet maar ook niet ophouden... en achterlangs naar boven toe afvegen, met lekker zacht wc-papier.

    Ik kon pas naar de wc als de kraamhulp weg was, anders voelde ik me niet op mijn gemak :) Maar als het goed is vraagt ze wel iedere dag of je al ontlasting gehad hebt, dat moet ze invullen in het kraamboek.
     
  3. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Hihi, ja, da's doodeng :). Was hier als de dood dat m'n hechtingen zouden knappen ofzo (hechtingen zaten niet eens in de buurt).

    Mja, vooral geen kracht gaan zetten, ontspannen op de wc zitten, voeten een stukje uit elkaar en met een bolle rug (tja, paar dagen in 't ziekenhuis gelegen waar posters aan de deur hingen met hoe je naar de wc moet gaan :p). En 't komt als 't komt!

    Hier was ik op vrijdagochtend naar de wc geweest, op zondagochtend bevallen, en na de bevalling kon/durfde ik pas op woensdagavond weer. Tja, voor mij een enorme opluchting, wc kon het serieus amper aan, maar heb 't de volgende dag wel direct (en enigzins trots) tegen de kraamhulp verteld.

    Je darmen moeten wel weer even op de normale plek komen, dus 't is niet vreemd als je hele buik samentrekt en je 't idee hebt alsof je weeën hebt..
     
  4. mroos

    mroos Niet meer actief

    Ik heb het de eerste paar keer met behulp van microlax gedaan, zo bang was ik..
    Uiteindelijk lukt het 1 keertje en dan komt het vanzelf weer een beetje op gang(gelukkig).

    Maar tis geen pretje nee.
     
  5. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    Nou pijn deed het niet, maar ik vond het wel een hele onderneming, hahaha. Ik heb volgens mij wel 20 minuten op de wc gezeten als het niet meer was. Voor mijn gevoel hing er echt nog een meter drol aan mijn kont :) en bleef ik dus maar zitten. Maar goed, op een gegeven moment was ik het wel zat daar op die wc en ben ik maar eens gaan vegen ;). Geen meter drol te bekennen hoor, dus dat viel weer mee ;). Het was wel echt weer wennen om te poepen, want alles was nog wat gevoelloos enzo van al dat bevallingsgeweld, dus ik had niet echt het idee dat ik het poepen ook echt controleerde zeg maar. Mwah, misschien een beetje een verhaal met te veel details, maar zo was iig mijn eerste poepervaring na de bevalling.
     
  6. YellowButterfly

    YellowButterfly Niet meer actief

    Vantevoren leek het me een ramp, maar ik moet zeggen dat het me heel erg meegevallen. Ik was ingescheurd en ingeknipt dit ging gelukkig vanzelf. Maak je er vantevoren niet te druk om zou ik zeggen!
     
  7. Popkoorn

    Popkoorn Niet meer actief

    bij de eerste was het verschrikkelijk, ik had ontzettend last van aambeien, en dit deed zoooooooo zeer,

    het is ook ruim 1,5 week niet gelukt, toen maar aan de microlax ofzoiets gegaan en dat heeft wel wat geholpen,

    na de bevalling van mijn dochter nergens last van gehad,
     
  8. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.465
    1.650
    113
    Brabant
    het viel me wel mee. kon idd ook niet gemakkelijk zitten en had fllinke aambeien en knip, maar het komt als het komt. En anders even een hulpmiddeltje vragen aan de vlos.
     
  9. Bammetjebam

    Bammetjebam Niet meer actief

    Ik had een giga aambei die in de weg zat en een gehechte scheur. Na ongeveer 3 dagen voor het eerst gegaan, ik probeerde zo goed mogelijk te ontspannen door in te ademen door m'n neus en uit te ademen door m'n mond. Vooral niet meepersen, maar het gewoon laten gaan. De eerste dagen is het ook zachte ontlasting, dat maakt het ook wat makkelijker.

    Het is ook handig om natte doekjes, aambeizalf (als je er last van hebt), en gaasjes (voor op je aambei) binnen handbereik te hebben.

    Succes! ;)
     
  10. Liesken

    Liesken Fanatiek lid

    18 okt 2009
    1.116
    1
    38
    Vooral ontspannen en er de tijd voor nemen! Ik heb gewacht tot ik echt nodig moest, heb toen eerst 10 min op de wc gezeten om moed te verzamelen en toen heel voorzichtig "aan de slag gegaan". Dan komt het vanzelf. Het is eigenlijk net als met persen, op een gegeven moment denk je van "geen gezeur, nu moet het er gewoon uit". Ik had wel echt enorme flashback naar mn bevalling trouwens, die eerste keer..Maar pijnlijk? Nee, dat is het niet.
     
  11. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik moest al poepen toen de bevalling begon; vliezen gebroken & meconiumhoudend vruchtwater dus naar ziekenhuis. Ik vergat t echter in de opwinding en tijdens de weeen lukte het me niet. Uiteindelijk een spoed keizersnee gehad dus ruggenprik. Mn vliezen braken maandag ochtend en donderdag ochtend ging ik poepen! Het is mij nog nooit zo makkelijk gelukt als in mn kraamweek, maar ik ben dan ook niet vaginaal bevallen...
     
  12. Ike1983

    Ike1983 Bekend lid

    21 okt 2009
    853
    32
    28
    Door mijn totaalruptuur heb ik vanuit het ziekenhuis importal meegekregen. Hierdoor werd de ontlasting een stuk zachter. Ook had ik een flinke aambei, ik vond het best eng om te gaan, maar toen ik eenmaal klaar was viel het reuze mee.
     
  13. Sanjor

    Sanjor Fanatiek lid

    23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Ik wist niet eens hoe ik moest poepen:p Was vergeten waarheen;) Hihihihi

    Maar viel hier reuze mee. Was idd heel zacht. De keren daarna was ook niet heel makkelijk.. Nu soms nog niet hihihi. Maar goed. Komt vanzelf allemaal wel:)
     
  14. Lily2006

    Lily2006 Actief lid

    14 jan 2008
    367
    0
    0
    Kinderpsychologe
    Eindhoven
    Owwwja dat vond ik niet zo fijn...

    Ik had me na de bevalling heel goed ingeprent dat de gyn zei 'even controleren of je nog heel bent' en dat was zo.

    Ik had van tevoren enorme winden en krampen (doordat de darmen helemaal leeggedrukt worden) en ik heb eigenlijk gewoon de tijd genomen om zo rustig mogelijk te blijven zitten (niet voorover leunen! Beetje rechtop is makkelijker om het eruit te krijgen) beetje zuchten en niet te hard persen...

    Ik vond het niet echt fijn maar aan de andere kant ook weer wel als het er eenmaal uit is :)
     
  15. carlo1987

    carlo1987 Fanatiek lid

    9 feb 2010
    1.043
    0
    0
    verzorging
    nijmegen
    ik heb ook totaal ruptuur gehad en kreeg movicolon vanuit t ziekenhuis mee. wel heel belangrijk om in te nemen. ik ben in de nacht van vrijdag op zaterdag bevallen en ben maandag voor het eerst na de wc geweest om te poepen. ik ben rustig gaan zitten en heb wel ff zitten zuchten alsof er een wee kwam, maar dan weet je zeker dat je ontspant. het komt vanzelf. ik nam wel telkens babydoekjes mee naar de wc. kan geen kwaad voor de hechtingen en het is prettiger afvegen. ook heb ik epianal gekocht bij de DA. ik had 1 aambei en die zalf hielp goed.
    ik vond het heel erg eng om te gaan maar uiteindelijk viel het reuze mee.
    één tip, als je alweer wat verder bent ga dan je kringspier beetje trainen. door windjes soms even op te houden en de ontlasting. je kringspier word bij een ruptuur namelijk ook geraakt en dat kan tot incontinentie leiden. daarom is er bij mij nu afgesproken dat ik ter preventie bij een volgende bevalling ingeknipt word, ter voorkoming van nogmaals een scheuring tot aan de kringspier.
     
  16. Chilleke

    Chilleke VIP lid

    21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Ik vond het verschrikkelijk eng en heb daarom ook te lang gewacht tot het echt niet anders kon. Daardoor was het hard en werd het dus niet makkelijker door. Vond het pijn doen, was ook flink geknipt en gekneusd daaronder (door oa vacuümpomp). Ik heb echt moeten puffen om het dragelijk te maken, was wel trots naderhand en opgelucht!

    Dus mijn tip: hoe eng en pijnlijk het ook is, wacht niet te lang want het word niet makkelijker door. En ik ging naderhand (ook bij plassen) gelijk spoelen en douchen dan deed het minst zeer!

    Succes ;)
     
  17. sweetchocolate

    sweetchocolate Niet meer actief

    Ik ben met bevalling ingeknipt. Daarna volledig uitgescheurt. Bij mij hebben ze flink wat werk moeten verrichten om dat weer mooi dicht te krijgen. Het ging bij mij richting mijn anus.

    Ik was daarom doodsbang dat de hechtingen open zouden gaan en ik wéér naar de ok moest. Kraamhulp en verloskundige verzekerde mij dat dit absoluut niet kon gebeuren. Ik heb wel vanuit ziekenhuis lactulose mee gekregen. Moet die 2 maal daags nemen. Pas op vierde dag had ik grote boodschap. Totaal geen pretje. Had al ontbijtkoek op en was aan de extra lactulose gezet. Eerst bonk was beetje hard, daarna dun. Dacht eerst dat het om overloopdiarree ging, maar kraamhulp zei dat ik wat te veel spul voor ontlasting heb genomen. En het klopt... Volgende dag was het normaal. Heb maar 1 keer dunne gehad.

    Tip, ontspan je. Neem er de tijd voor en ga goed rechtop zitten. Als je wat aandrang hebt, duw het alvast wat naar beneden als je nog niet op de wc bent.
    Vraag aan je hulp of verloskundige of je wat voor de ontlasting mag.

    Succes!
     
  18. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik had er helemaal geen moeite mee, het was wel even een raar idee, maar het ging prima, de dag na de bevalling. Maar ik heb wel makkelijke bevallingen gehad zonder scheur of knip.
     
  19. Puppy78

    Puppy78 Fanatiek lid

    16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik ben afgelopen vrijdagavond bevallen, en ben daarbij net als de eerste keer uitgescheurd. En gistermiddag moest ik al poepen. Ik heb gewacht tot het bezoek weg was want ik zag er ook een beetje tegenop, maar het ging echt zo vanzelf. Het enige wat raar is is dat je niet echt doorhebt of er ook echt wat uitgekomen is, ik was aangenaam verrast toen ik achterom keek :D. Ik heb deze bevalling maar 9 minuten geperst, dat scheelt ook, bij de eerste was dat 45 minuten en daardoor was mijn hele bekkenbodem een beetje uit zijn voegen.
     
  20. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Ik heb een KS gehad onder volledige verdoving, en ze hadden mijn organen allemaal gevoeld om te kijken of ik inwendige bloedingen had, dus de boel lag allemaal nogal in de war :D De verpleegkundigen zeiden ook: "gewoon wachten tot het er vanzelf uit valt" Op een bepaald moment moet je gewoon zo nodig dat je geen druk meer hoeft te zetten, en dan zitten zoals al beschreven is, met de voeten iets uit elkaar, holle rug en rustig ademen. En dan niet schrikken hoeveel eruit komt. :D En toen ik klaar was moest ik een half uur later alweer zo veel, net of je darmen het dan weer doen :$
     

Deel Deze Pagina