Wel of niet ziekmelden?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Xaph, 7 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Hoi meiden,

Kunnen jullie even met me meedenken?

Mijn situatie is als volgt. Ik ben lange tijd ziek thuis geweest (lang verhaal, korte versie: chronische vermoeidheid na ontstoken baarmoeder door bacterie bij plaatsen spiraaltje). Voltijd werken hou ik niet vol, ik heb daarom mijn uren eerder dit jaar bijgesteld tot 24. Dat gaat nu al een aantal maanden prima, geen ziekmeldingen meer.

Nu ben ik bijna 6 weken zwanger (jippie!) Ik merk dat mijn vermoeidheidsklachten weer erger worden. Afgelopen dinsdag viel ik op mijn werk bijna flauw toen ik een paar minuten met een collega stond te praten. Ook heb ik erge buikpijn, meestal zeurend en af en toe steken. Die heb ik vooral met lopen maar ook met zitten. Het enige wat echt helpt is liggen. Daarbij heb ik ook wat verhoging en ben ik misselijk, hoewel ik nog niet over heb hoeven geven.

Mijn vriend vind dat ik me ziek moet melden omdat dit niet goed is voor de baby. Zelf wil ik me alleen ziekmelden als het echt noodzakelijk is, ik ben immers al genoeg ziek geweest de laatste jaren.

Wat zouden jullie doen? Ik heb zittend werk (projectmanager, vooral veel vergaderingen + computerwerk) en kan mijn eigen uren indelen dus dat is verder wel gunstig. Ik heb morgen ook de eerste afspraak met de huisarts, dus die zal ik het ook voorleggen.

2. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap :D

je moet doen wat het beste is voor jjou en je kindje .. en als dat ziek melden is ( of halve dagen ) dan is dat zo ..
    ik zou ff afwachten wat de ha ervan zegt :)

succes iig !

3. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Allereerst natuurlijk gefeliciteerd!!!
    Vervelende situatie hoor, maar ik zou ten alle tijden goed naar je lichaam blijven luisteren hoe rot je dat ook vind tegenover je werk en collega's e.d.
    Bespreek het even met je HA zou ik zeggen en neem gewoon je rust als dat nodig is.

4. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Bedankt voor jullie advies. Luisteren naar je lichaam was ook het advies van de huisarts.

De huisarts vond de koorts en de buikpijn niet normaal bij een zwangerschap. Ik moet dus volgende week voor een vroege echo (6 w) om te zien of alles goed is. Verder moet ik het kalm aan doen. Ik heb me dus toch maar ziekgemeld :x

5. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Goed zo! Goed naar je lijf luisteren hoor! En het kan heel goed dat je je na 13 weken weer veel beter voelt! Eventueel kun je misschien zelfs bepaalde dingen thuis oppakken?

Maar voor nu eerst maar even die vroegtijdige echo afwachten en rustig aan doen! Ik hoop dat alles goed gaat!!!

6. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Buikpijn had ik ook heel erg in het begin, bleek groeipijnen te zijn en heb ik heel lang last van gehad...zeker tot 24 a 25 weken. Daarna niks meer. Zie dat dus als iets positiefs, je groeit!
    Heb je echt koorts of alleen verhoging? Je temp is natuurlijk zowieso hoger nu je zwanger bent.

7. Crocy

Crocy Nieuw lid

28 dec 2008
    1
    0
    0
    Misschien kan je eerlijk vertellen hoe de vork in de steel zit aan degene bij wie je je ziek moet melden. Dus dat degene die het weten moeten ook echt weten dat je zwanger bent. Dat zorgt ook voor wat meer begrip.

En waarschijnlijk kan je werkgever de eerlijkheid wel waarderen. In mijn geval wel tenminste.
    Maar het blijft lastig.

En gefeliciteerd natuurlijk!

8. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    @Crocy Eerlijk vertellen was ook mijn eerste reactie, maar de huisarts raadde me dat af. Zij zei dat er veel managers zijn die zwangerschap geen ziekte vinden en moeilijk doen als je je ziek meld. Mijn manager (een vrouw) heeft zelf twee kinderen na volgens mij twee probleemloze zwangerschappen. Ik ken haar nog niet zo goed dus weet niet hoe ze zal reageren.

Die twee dagen rust hebben me echt ontzettend goed gedaan, de buikpijn is echt minder. Wel heb ik nog steeds verhoging, tussen 37,5 en 38. Vooral als ik even wat doe schiet dat omhoog. Dat is al wat lager dan de 38-38,5 van eerder deze week maar nog steeds niet helemaal normaal.

Ik wacht even af hoe het dinsdag gaat met de echo en blijf tot die tijd in elk geval thuis. Als dan blijkt dat ik langer rust moet houden denk ik dat ik het alsnog aan mijn manager uitleg. Er zijn inderdaad wel dingen die ik vanuit huis zou kunnen doen.

9. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    heb je niet gewoon griep? vooralsnog lijkt het griep klachten

10. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    De huisarts dacht van niet... Daar ben ik voor mijn gevoel ook te helder voor. Heb ook geen spierpijn of zo (behalve dan die buikpijn).

11. Nijntje27

Nijntje27 Fanatiek lid

27 aug 2008
    4.698
    0
    0
    Juf
    In de buurt van Oss
    Hoi Xaph,

Ik heb ook CVS en daardoor part time gaan werken.
    Sinds ik zwanger ben, ben ik ook zoooo moe. Ik heb dat meteen aan de direacteur doorgegeven en ga na schooltijd zsm naar huis. Kijken of dit te doen is, anders word ik ook ziek....

Hopelijk is je echo morgen goed, maar het belangrijkste is: Luister naar je lichaam (al is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan....)

Liefs, Nijn

12. Roes

Roes Fanatiek lid

9 okt 2009
    1.791
    0
    0
    woonbeg voor jongeren met een verst beperking
    Gelderland
    Vreemd vind ik het dat de Arbo mooie voorwaardes heeft voor zwangeren alleen gaan die pas van kracht va 12 wk terwijl de meeste onder ons zich bekaf voelen op weg naar die 12 weken!
    Goed van je dat jij de knoop voor jezelf doorgehakt hebt meid!!!

13. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    @Nijntje27
    Fijn om te horen dat er nog iemand is die de situatie herkent! Zo te zien ben jij precies een week verder dan ik, grappig :p

@Roes
    Zoals ik me nu voel (koorts, draaierig, buikpijn, benauwd, misselijk) zou ik me ook ziekmelden als ik niet zwanger was, dus nu ik zwanger ben en er mijn kindje misschien mee in gevaar breng natuurlijk helemaal! Eigenlijk dus helemaal niet zo'n moeilijke beslissing maar wel irritant. Heb een leuke baan waar ik moeilijk gemist kan worden. Ben juist zo blij dat ik weer lekker aan het werk ben.

Ik rust nog steeds erg veel. Zolang ik op de bank lig gaat het goed, maar zodra ik een beetje rondloop schiet de temperatuur meteen weer omhoog en krijg ik buikpijn. Die temperatuurwisseling bij inspanning heb ik meer dan een jaar gehad en hoort bij mijn vermoeidheid, daar was ik net weer een paar maanden vanaf. Ik denk dus dat de zwangerschap de CVS weer verergert. Niet zo gek als je bedenkt dat vrijwel iedereen extra moe is tijdens het eerste trimester.

Voorlopig denk ik dus niet dat er iets mis is met mijn kindje, maar dat ik gewoon meer klachten heb door de combinatie zwanger+CVS. Wel weet ik dat die koorts gevaarlijk kan zijn voor het kindje, dus ik doe het maar heel rustig aan.

Morgen heb ik de echo en donderdag ga ik weer naar de ha voor de uitslag van mijn bloedonderzoek. Dan overleg ik ook weer met haar wat ik nu verder moet doen. Als blijkt dat ik langer moet rusten ga ik het toch tegen mijn manager vertellen.

14. Nijntje27

Nijntje27 Fanatiek lid

27 aug 2008
    4.698
    0
    0
    Juf
    In de buurt van Oss
    Als ik moe ben, heb ik het ook altijd zoooo warm. Net of je lichaam dan extra hard werkt om je toch op de been te houden....

15. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Ja precies... Heb jij ook vaak dat je 's nachts helemaal badend in het zweet wakker wordt? Heb ik nu extra vaak.

Zie trouwens net in je sig dat je vorige week een hartje zag op de echo, cool! Je had precies een week voor mij een echo en loopt precies een week voor met de zwangerschap. Ik hoop dus dat ik morgen ook een hartje zie!

16. Nijntje27

Nijntje27 Fanatiek lid

27 aug 2008
    4.698
    0
    0
    Juf
    In de buurt van Oss
    Ik word inderdaad regmatig kletsnat wakker...

Yep, vorige week zagen wij een heel mooi kloppend hartje. Ook lag mini Nijntje één dag voor op schema. Helemaal goed dus!!

Jij heel veel plezier/succes morgen!! Lata je nog even weten hoe het is gegaan??

Liefs, Nijn

17. babylover21

babylover21 Actief lid

3 jul 2009
    135
    0
    0
    @Xaph, hoe was de echo?? Hopelijk is alles goed met jullie kindje en heb je het hartje mogen horen!

18. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Ik ben zwanger :) Het kindje zit op de goede plek, netjes in de baarmoeder, geen bbz dus. Helaas is het wat minder ver dan ik dacht, dus we hebben geen hartje kunnen zien. De gyn zei dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken, het komt vaker voor. Ik moet over 2 weken terugkomen voor een nieuwe echo. Omdat er zo weinig te zien was heb ik ook geen foto.

19. Nijntje27

Nijntje27 Fanatiek lid

27 aug 2008
    4.698
    0
    0
    Juf
    In de buurt van Oss
    Jammer dta je nog geen foto hebt, maar het kindje zit er in ieder geval!! Super gefeliciteerd meid!!

20. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    @Nijntje Dank je!

Wat ik nog vergeten had te melden:
    Ik heb ook even overlegd wat ik moet doen met werken. Nu blijkt dat alles goed is mag ik wel gewoon proberen te werken, maar ik moet wel mijn temperatuur in de gaten houden. Als die te hoog wordt is het niet goed voor het kindje. De buikpijn die ik heb komt doordat mijn banden gaan oprekken en kan verder geen kwaad.

Ik heb woensdag altijd vrij en donderdagochtend een afspraak met de huisarts voor de uitslag van het bloedonderzoek. Als dat goed is (verwacht geen rare dingen) dan ga ik dus aansluitend weer lekker aan het werk.

Ik heb besloten om het toch aan mijn manager te vertellen. Waarschijnlijk zal ik vaak ook onder werktijd onderzoeken moeten laten doen en ook wil ik mijn werk iets anders indelen. Meer afwisselen tussen bureauwerk en vergaderingen ipv marathonsessies van 10+ vergaderingen achter elkaar. Inc 'ontbijtsessies' en 'lunchbesprekingen' zijn die soms wel 9 uur zonder echte pauze. Dat vond ik nooit fijn maar nu hou ik dat echt niet vol.

Deel Deze Pagina