Hoi, Vast de zoveelste Listeria/histeria vraag, maar ik kocht laatst 2 keer voorgesneden en verpakte watermeloen bij de AH. Echt heel lekker maar natuurlijk las ik kort daarna weer over listeria en dat het vooral in voorgesneden groente en fruit voorkomt. De meloenstukjes waren niet over de datum en dezelfde dag opgegeten maar AH importeert deze uit Afrika (binnen 36u) plus ik weet niet hoe lang ze in de AH liggen natuurlijk. Meloen schijnt ook nog is een goede voedingsbodem te zijn (ik kies weer is wat uit hoor ). Maar goed, nu natuurlijk de vraag; in hoeverre loop je er een reeel risico mee als je zulke voorgesneden stukjes meloen eet? Kun je in NL eigenlijk op eigen verzoek een listeria test aanvragen of doen ze dat niet zo snel? Zit me namelijk dwars dat het zulke grote gevolgen kan hebben maar je eigenlijk geheel zonder het te weten besmet kan zijn. Alvast bedankt voor het meedenken!
Hoi Rose87, een listeriatest zit inderdaad niet standaard in het pakket, met name niet omdat de uitslag vaak niet verhelderend is en je niet altijd weet of je een recente infectie hebt. En je zult hem zelf moeten bekostigen. De kans op listeria besmetting via groenten is heel klein, zeker als je de groente niet al dagenlang in de koelkast hebt liggen. Je mag ervan uit gaan dat de groente inderdaad vrij vers is als het wordt verkocht en er wordt met grote regelmaat tests op gedaan. Ik denk dus echt niet dat je je er druk om moet maken. Groetjes Brigitte