zorgen om afwijkingen?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Chazia79, Jul 31, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chazia79

Chazia79 Nieuw lid

Jul 31, 2006
    3
    0
    0
    Hallo,

Ik heb een vraagje over afwijkingen en met name Down syndroom:

Ik ben 35 weken zwanger. In het begin van de zwangerschap is mij een nekplooimeting aangeboden. Ik heb hier geen gebruik van gemaakt, omdat ik nog jong ben (26) en er verder geen redenen waren om het wel te doen. Al die tijd heb ik me ook nergens druk over gemaakt

Nu ik ver in de zwangerschap ben, begin ik me toch wel wat zorgen te maken. Stel je voor dat het niet goed is......

Ik heb 3 echo's gehad bij de verloskundige, met 8 weken, 12 weken en 20 weken. Bij 12 weken is er geen nekplooi opgemeten, maar de verloskundige zag op het 1e oog ook geen rare dingen (maar dat zegt natuurlijk niks want er is officieel niks gemeten, volgens mij).

Bij 20 weken is het kindje helemaal gescreend en ook hier was alles goed alleen het hartje was niet goed te zien, dus daar is met 32 weken nog eens naar gekeken en het zag er ook goed uit. Met 26 weken heb ik een pretecho gehad in 3d. Alles zag er goed uit en het kindje zag er mooi uit.

Ik merk dat ik op zoek ben naar geruststelling
    Ik weet dat er met een echo niet is vast te stellen of er sprake is van chromosonale afwijkingen. Maar ik vraag me af of er toch geen aanwijzingen te zien als het niet goed is en dat er dan reden is voor verder onderzoek. Want dan zal ik het toch wel gehoord hebben?

Misschien kunnen jullie me wat geruststelling geven? En is het normaal dat ik me daar nu pas druk om ga maken?

2. Japke

Japke Bekend lid

Feb 1, 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Chazia,

Ja het is logische dat je je er zorgen over maakt, ten slotte ben je zwanger en wordt je moeder. Er zijn inderdaad aanwijzingen, die eventueel kunnen wijzen op een chromosomale afwijking. Maar die aanwijzingen zijn soms niet overduidelijk en het hangt ook af van de aard van de chromosomale afwijking. Als je zwangerschap met drie echo's probleemloos is verlopen, zou ik me daar niet meer of minder zorgen over maken.
    En de keuzes die je eerder hebt gedaan, heb je weloverwogen gedaan, daar kan je heel lang over nadenken maar kijk ook vooruit. Je kan er ten slotte nu niks meer mee.

Groetjes,
    Japke

Share This Page