Ik sluit me aan. In de periode dat ik thuis was had ik het ook gewoon druk. Maar het voelde in mijn hoofd tien keer rustiger. Nu voel ik me altijd opgejaagd of heb ik het idee dat ik alles half doe: het is rennen van 5.30-20.00 (ja ook op m’n werk daar kom ik niet tot rust, al is m’n koffie wel warm ) en nu lig ik op de bank. Ik zal nooit beweren dat tbm niks te doen hebben want woensdag is m’n drukste dag en dan ben ik dus thuis met de kinderen. Maar ik heb die dag wel meer rust over me heen en een minder gevoel van acute paraatheid en presteren op alle fronten. Voelt wat fijner als dat de opvang belt terwijl ik in vergadering zit en snel op de wc m’n man moet bellen of hij NU weg kan Maar zo voel ik dat. Dat is voor iedereen anders.
Ik werk alleen op projectbasis. Niet te vaak en verder adviseer ik een aantal bedrijven. Verder ben ik thuis en heb ik gelukkig wel de doorloop van een schoonmaakster en 2 dagdelen gastouder. Als ik geen project heb kan het eens zo zijn dat ik gewoon vrije tijd heb om te sporten als de kinderen weg zijn. Maar meestal verzin ik wel weer wat. Nu coördineer ik zowel een privé verbouwing van meer dan 200m2 en een zakelijke verbouwing van mijn man. Net 2 maanden terminale zorg gedaan voor een familielid. Niks doen is niks voor mij echter een loondienstverband is me te verstikkend met straks 4 kleintjes in 3 jaar en een overactieve ondernemende man.
Ik ben Tbm en ik vind het dubbel. Ik vind het heerlijk om bij de kinderen te zijn, alles mee te maken, de rust, helpen op school. We hebben een jonge hond die ik de aandacht kan geven en lekker mee te gaan wandelen. Het is zo best relaxed. Mijn man heeft een baan als zzp-er en kan soms tijden van huis zijn (door de week, in het weekend thuis) en daarmee is dit prima te combineren. Voor mij persoonlijk mis ik soms de collega's, de waardering, het financieel onafhankelijk zijn. Ik ben nu bijna 7 jaar thuis en het is lastig om weer in het arbeidsproces deel te nemen.
Wat ik hierboven lees...vind ik het cruciale verschil met een tbm. Al die dingen komen er bij een werkende nog bij...dus extra naast je baan. Als werkende moeder ben je drukker...ook al voelt het erg druk als ik op vrije dagen thuis ben. Je kan de was overdag doen...regelzaken...vast koken enz...
Wat ik vooral merkte toen ik tbm was, was het tempo waarin ik dingen deed. Ik had het absoluut niet druk, maar toch waren mijn dagen best wel gevuld, maar dat kwam echt omdat alles langzamer ging. Toen was ik elke dag wel in huis bezig, nu ik weer werk kan dat niet, dus doe ik in 1 ochtendje mijn hele huis en dan laat ik het de rest van de week voor wat het is (het poetsen dan, zuigen en dweilen doe ik elke dag wel). Nu ik weer werk en 2 ochtenden oppaskindjes heb waarbij ik echt niks kan doen, gaat alles in een andere versnelling. Nog steeds heb ik wel momentjes voor mezelf. De woensdagochtend is de jongste naar de psz, dan weiger ik iets in huis te doen of te werken, dan doe ik alleen waar ik zin in heb of wat echt even moet (zoals gisteren sint cadeautjes kopen, maar ik geniet er van om een ochtend alleen te winkelen). En af en toe heb ik ook een avond vrij, waarbij ik lekker op de bank plof, maar is maar 2 keer per week ofzo. Dus het druk hebben als tbm herken ik helemaal niet, terwijl ik toen ook genoeg vrijwilligerswerk deed en mijn dagen wel gevuld waren, maar het ging gewoon echt in aan ander tempo dan nu, en dat was onbewust.
Wat wil nu zeggen? Dat ik medelijden moet hebben met een werkende mama? Ik denk dat we het allemaal op onze eigen manier druk genoeg hebben.
Ik vind dat het gewoon van beide kanten vaak een keuze is zowel werken als tbm (uitzonderingen daar gelaten) Zwaar vermoeiend dat sommige werkende moeders vinden dat ze het zwaarder hebben dan de tbm. Of andersom... Laat iedere moeder en het gezin waar ze voor staat vrij in die keuze en probeer niet te vooroordelen...ieder huis draagt zijn kruis...
Ik denk dat het gewoon niet goed te vergelijken is met elkaar. Het is op een andere manier druk en soms zwaar. Ik ben tbm en vind het soms ook echt pittig en kom ook niet overal overdag aan toe. Dus moet ook nog dingen 's avonds doen. Maar ik moet er niet aan denken om ook nog te werken. Dit is gewoon, op dit moment, de manier van leven die bij me past. En gelukkig kan het financieel uit om thuis te blijven. Laten we elkaar gewoon respecteren en er geen wedstrijd van maken wie het het zwaarst heeft. Wat voor de 1 als goed voelt, voelt voor de ander zwaar.
En jij denkt niet dat ik de halve dag ook achter mn zoon aan ren? Ik denk inderdaad zeker dat een tbm haar tijd mooier kan verdelen. Ik hoef niet meer savonds om 20.00 naar de ah te vliegen. Maar, ik zit dan ook niet de hele dag in een ultraschoon huis te chillen op de bank.
Maar er was toch ook al vaak vermeld dat er een duidelijk verschil is tussen tbms met kleine kinderen en tbms met schoolgaande kinderen?
Nu loop ik nog 20 uur per week stage, 4 uur per dag, 5 dagen per week. Zodra ik klaar ben met m'n opleiding, ga ik 4 ochtenden werken van totaal 15 uur. Ik ben thuisgebleven toen de oudste geboren werd en weer een opleiding begonnen toen de jongste naar school ging, nu 2 jaar geleden. Voor ons was én is dit ideaal. Ik wilde die eerste jaren zelf thuis zijn voor ze en we hadden de luxe dat dit kon. Mijn man had daardoor wat meer vrijheid in zijn werk en bijscholing. Daarna voor mij weer genoeg tijd/ruimte voor school en nu dus stage en straks een baan onder schooltijd. Zeker onze oudste is erg gebaat bij rust en regelmaat, dus ik ben erg blij dat ik iedere middag thuis ben en niet het gevoel heb alles maar half te kunnen doen
Volgens mij echt een modeverschijnsel om het drukker te (willen) hebben dan iemand anders. Ik ben tbm en vind het echt heerlijk. Ben er voor de kinderen, als ze ziek zijn kunnen ze zonder problemen thuis blijven, huis lekker aan kant, eten op tafel als mijn man thuis komt etc.. En ja af en toe is het even heel zwaar omdat je niemand anders hebt gesproken dan kinderen en je voor je idee de hele dag in het huishouden bezig bent, maar het is mij et allemaal dubbel en dwars waard! Naar mijn idee heb je als werkende moeder een heel gehaast leven en dat zou voor mij niets zijn. Denk dat het verder niet echt heel erg veel zin heeft om te gaan vergelijken of je het zwaarder hebt dan een ander, verspilde energie.. En die discussie werken versus tbm, ga je toch nooit uitkomen. Naar mijn idee zoekt iedereen het beste voor zijn kind en de meningen over hoe dat dan is verschilt. Ik denk dat ik er voor ons persoonlijk het beste aan doe om thuis te blijven en van de kinderen te genieten. Opvoeden kan je één keer doen en wij hebben er daarom voor gekozen, dat ik thuis blijf..
Begrijp de discussie niet zo, het lijkt mij logisch dat een werkende moeder (of vader) het DRUKKER heeft dan een niet-werkende moeder. Er zit voor iedereen maar 24 uur in een dag en 7 dagen in een week. Iedere ouder moet-tenzij er hulp in huis is-koken, wassen, opruimen, schoonmaken en natuurlijk tijd aan de kinderen besteden. Dus als werkende ouder moet je toch alsnog hetzelfde doen in minder beschikbare uren. Hoe efficient of grondig iemand dat verder allemaal doet/regelt en hoe ZWAAR iemand dat verder ervaart zal per persoon verschillend zijn. Wat doet het er verder toe zolang je doet wat jou en je gezin gelukkig maakt, leef en laat leven.
Exact. Ik zou het niet beter kunnen samenvatten. Iedereen heeft ook een andere draagkracht en draagbehoefte he...het een is niet beter dan het andere..
Zeker. Alleen gezien er even weer aangehaald werd hoe druk een werkende moeder het heeft voelde ik mij even geroepen dit nogmaals te vermelden. Om onduidelijkheden te voorkomen