Hoeveel werken en hoe opvang geregeld?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Lousanne, 12 mei 2024.

  1. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    491
    63
    Vrouw
    Ik worstel al jaren met de balans werken/thuis zijn bij de kinderen, heb de afgelopen jaren een verschillend aantal uren gewerkt, eerst paste mijn moeder nog op en ook kinderopvang en nu alleen nog kinderopvang. Als ik veel thuis ben is het fijn voor de kinderen maar dan heb ik minder werkplezier en voldoening, en als ik meer werk raak ik meer overbelast van alles.

    Ben benieuwd hoe jullie het hebben geregeld. Hoeveel werk je? Hoeveel werkt je partner? Hoe hebben jullie de opvang geregeld? En ben je hier tevreden mee? Hoe zou je het liever anders willen?

    Mijn antwoord: ik werk nu 22 uur overdag (2 volledige dagen en 1 dag tot 14 uur), en nog ongeveer 2-3 bereikbare diensten avond/nacht/weekend per maand (is meestal alleen telefonisch, hoef dan niet vaak op pad). Mijn man werkt 40 uur in 4.5 dag. Dit betekent dat de 3 oudste kinderen 1 dag naar BSO moeten, en de jongste 2.5 dag naar kinderdagverblijf. En ik ben dus wisselend tevreden met bovenstaande
     
  2. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.559
    16.140
    113
    Vrouw
    Ik heb vanalles gedaan.

    1ste regeling:
    Ma: 08u30 tot 17
    Di: 08u30 tot 17
    Woe : Thuis
    Do : 08u30 tot 17
    Vrij : 08u30 tot 17u di
    Dat was toen 32u (crèche periode)
    Doordat ik snel terug zwanger was,was dit maar heel kort zo.

    2de regeling:
    Ma: 08u45 tot 15u15
    Di: 08u45 tot 15u15
    Woe : 08 tot 11
    Do 08u45 tot 15u15
    Vrij van 08u45 tot 15u15.

    Dat was toen 28uur (pauze onbetaald)
    Lijkt een prachtige constructie maar ik had geen minuut eigen tijd.
    Ik reed van huis naar school en van school naar werk en van werk naar school ....
    Ik ben belgische en school was bij ons uit om 15u30.

    Toen kwam de 3de en veranderde het terug.
    Toen was ik eerst een hele poos thuis (bleek niets voor mij) en toen werd het 20 uur werken.
    Ma : 09 tot 13
    DI: 08u45 tot 15u15
    Woe : Thuis
    Do : 08u45 tot 15u15
    Vrij: 09 tot 13.

    En nu werk ik al een aantal jaar niet (komt hopelijk snel verandering in).
    Als alles loopt zoals gepland zal ik vanaf september werkdagen hebben van 07u tot 13u.
    Mijn man kan de jongste wegbrengen (grote trekken hun plan) en ik kan altijd afhalen.

    Mijn man werkte vroeger verder van huis en was van 06u30 tot 18u en later weg.
    De laatste jaren kan hij van thuis uit opstarten en thuis ook afronden.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  3. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    15.025
    5.856
    113
    Ik zit met hetzelfde ‘probleem’ als jij. Ik zou graag meer werken icm opleiding, maar is voor de kids/thuis minder fijn. En dat trek ik dan ook niet. ;)

    Ik werk 22 uur, vriend 36. Beide 4 dagen. Hij brengt de kids naar school, ik haal ze. Geen bso.

    Voor nu is het gewoon het beste, als de jongste 2 wat ouder zijn kan ik makkelijker meer werken.
     
  4. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.709
    7.778
    113
    Vrouw
    3 dagen ma-di-don maar wel flexibel, haal op ma-di zelf zoon uit school en werk daarna nog wat. Donderdag halen mijn ouders de kinderen op. Dochter gaat naar de opvang. Ben volledig vrij in waar ik werk, kantoor/thuis. het maakt niet uit. Als ik eerder stop en ‘s avonds nog wat doe, maakt het ook niet uit.

    Vriend is zelfstandige en werkt 60+
     
  5. Lottie987

    Lottie987 Bekend lid

    17 mei 2019
    551
    348
    63
    Vrouw
    Ik werk nu 24 uur per week op ma, di, do. Op maandag gaan ze naar de BSO, op dinsdag naar oma en op donderdag haalt mijn vriend ze uit school. Vanaf 1-9 heb ik een nieuwe baan en ga ik 28 uur werken. In principe blijft het zoals bovenstaande alleen werk ik nog de vrijdagochtend extra erbij, dan werk ik in principe thuis en haal ik de kids uit school. Voor ons werkt dit prima!
     
  6. Lottie987

    Lottie987 Bekend lid

    17 mei 2019
    551
    348
    63
    Vrouw
    Oh ja, mijn vriend werkt 36 uur en is dus op donderdagmiddag vrij om de kids uit school te halen....
     
  7. Maelyn

    Maelyn Actief lid

    12 apr 2017
    126
    140
    43
    NULL
    NULL
    Ik werk 32 uur (4 dagen). Mijn vriend werkt nu 24 uur (3 dagen) en gaat als onze zoon 1 is weer terug naar 32 uur. Op maandag past mijn moeder op, dinsdag en woensdag is mijn vriend thuis, donderdag kinderopvang en vrijdag ben ik thuis. Volgend jaar gaat hij ook op woensdag naar de opvang als mijn vriend weer een dag meer gaat werken. Het gaat prima zo! Ik vind mijn werk onwijs leuk en kan in mijn functie ook niet minder gaan werken. Heb tijdens mijn verlof direct gemerkt dat ik niet gelukkig word van elke dag thuis zijn. Ik geniet nu veel meer van die ene vrije dag dan dat ik zou doen als ik vaker thuis was.
     
  8. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.583
    1.931
    113
    Ik werk 24 uur en heb daarvoor een oppas aan huis. Helaas per volgende week een dag extra werken omdat het financieel niet meer haalbaar is, voor die extra dag heb ik bso geregeld. Ik vind het wel lastig want ik ben alleenstaande moeder en wil hem niet teveel laten opvoeden door anderen (geen oordeel, enkel mijn gevoel). Ook ben ik nog mantelzorger dus ik heb daardoor weinig tijd voor mezelf, vaak lukt het me al niet om het huishouden bij te houden enzo...
     
  9. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.824
    21.421
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Tot dochter 2 was, 4 dagen/34 uur. Maandag papa thuis, dinsdag en donderdag kdv en vrijdag oma.
    Toen naar 3 om 4 dagen/29,5 uur met zelfde opvangschema maar nadat ze 4 werd bso ipv kdv.
    Sinds oktober weer terug naar 4 dagen/34 uur met nog steeds zelfde opvanschema, ipv oma is het tante en nu is vriend na een flinke operatie in januari thuis, dus vrijdag ook thuis na school.
    We hebben een schoonmaakster, want de vrije tijd met kind die ik heb, wil ik niet aan huishouden besteden. Daarbij doet vriend veel in huis, altijd al. Hij werkt normaal 40 uur.
     
  10. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    866
    871
    93
    Vrouw
    Ik werk 4 dagen en mijn man ook.
    Maandag: kinderen naar mijn ouders en de oudsten haalt mijn vader van school.
    Dinsdag: opvang/bso
    Woensdag: ik thuis
    Donderdag: opvang/bso
    Vrijdag: mijn man thuis
     
  11. DisneyMama

    DisneyMama Bekend lid

    7 nov 2013
    744
    383
    63
    Ik werk op papier 36 uur per week (over 4 dagen) en nu tijdelijk om de week extra op maandag vrij (dus die weken 9 uur minder).
    Ik kan mijn uren zowel thuis als op kantoor maken en per week ook schuiven met uren en dagen naar wat mij uitkomt in overleg met collega's.
    Mijn man werkt 32 uur maar onregelmatig en dus ook in het weekend en avonduren.
    Mijn oudste van 10 heeft geen opvang meer (zit in groep 7) en is soms alleen thuis.
    De middelste van 7 zit op dinsdag/donderdag op de buitenschoolse opvang. Op maandag gaat hij naar opa.
    De jongste van 1 zit op dinsdag en donderdag op de kinderopvang en om de week op maandag bij opa.
    De woensdag is mijn vaste vrije dag, maar als mijn man de vrijdag moet werken (of deelsl) dan schuif ik die week met de uren zodat het uitkomt.
    Op zaterdag en zondag ben ik thuis en moet hij regelmatig (om het weekend) werken.
     
  12. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.282
    6.818
    113
    Vrouw
    Op mijn contract werk ik 32 uur, maar ik neem al lange tijd minstens 2 uur/week ouderschapsverlof op en ga dit tot oktober uitbreiden naar 8 uur osv. Dus dan werk ik nog 24 uur. Mijn man werkt er 32 op contract en 30 tot dochter 1 is. Hij neemt dus ook wat osv op.

    Eigenlijk is onze regeling zo:
    Maandag werk ik en is man bij de kinderen.
    Dinsdag werken man en ik en is m'n moeder er als oppas.
    Woensdag werkt man en ben ik vrij.
    Donderdag en vrijdag werken man en ik en gaan de kinderen naar kdv en bso.
    Het is vooral op donderdag wat vliegen, ivm voetbaltraining van de oudste in de avond. Het liefste werk ik dan ook de donderdag en vrijdag thuis. Geen reistijd hebben scheelt een hoop.

    We hebben een drastische beslissing gemaakt om dochter niet meer naar de opvang te doen tot ze haar bmr vaccinatie heeft gehad, ivm inmiddels 3 mazelenbesmettingen hier in de omgeving. Dus nu doen we het ongeveer zo:
    Maandag werk ik en is man thuis
    Dinsdag werken man en ik en past m'n moeder op
    Woensdag werkt man en ben ik vrij
    Donderdag past een familielid op
    Vrijdag ben ik vrij van werk

    Ik vind het wel even prima zo. Ik vind mijn werk heel leuk, maar met de kinderen thuis zijn ook. Dat woensdag vrij m'n week zo breekt vind ik minder fijn, maar voor de kinderen wel fijn om op woensdag gewoon naar huis te kunnen.
     
  13. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.460
    944
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ik werk 24 uur op vaste dagen in de week (Di,woe,vrij) mijn man werkt 40 uur. Op mijn werkdagen zitten de kids op kdv & bso. Het liefst wil ik meer werken maar de opvang is zo ontzettend duur hier in de regio dat ik dat niet zie zitten omdat ik nu al praktisch voor niks werk en mijn loon bijna in zijn geheel opgaat aan opvang. In de toekomst als ze wat ouder zijn dan wil ik zeker meer gaan werken.
     
  14. meisjemetdeparel

    meisjemetdeparel Actief lid

    16 feb 2023
    462
    1.168
    93
    Ik werk 36 uur in 5 dagen. Mijn dochter heeft 2 middagen BSO en 1 ochtend VSO.
    Geen partner dus ik doe alles in mijn eentje. Ja het is druk, maar met een goede planning gaat het prima.
     
  15. CroqueMadame

    CroqueMadame Bekend lid

    7 sep 2022
    948
    1.409
    93
    Ik herken ook heel erg de struggle tussen “carrière” en gezin.

    Ik werk momenteel 28 uur verdeeld over 3,5 dag. Op papier althans ;). In de praktijk maak ik vaker rond de 32 uur schat ik in.

    Vriend werkt 4x9. Kinderen hebben basisschool leeftijd en opa’s en oma’s passen 1 middag op en ze gaan 1 middag naar de BSO. Ik doe twee middagen en vriend 1.

    Ik moet zelf regelmatig naar andere plekken in het land en mis daarin wat flexibiliteit. Komt ook omdat vriend vroeg moet beginnen en ik dus altijd de kinderen naar school moet brengen (behalve op zijn vrije dag). Overweeg nu VSO maar dat scheelt niet heel veel tijd, dus twijfel of het me echt wat brengt.

    Heb ook een tijdje 24 uur gewerkt maar dat was echt te weinig en dan liep ik constant overal achter de feiten aan.
     
  16. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.583
    7.104
    113
    Op dit moment werk ik 32 uur, man 50 ongeveer.
    Ik werk 3 lange dagen en 1 dag alleen onder schooltijd. In de vakanties die dag thuis.
    Twee dagen bso voor de jongsten, 1 dag werkt man thuis.
    Bedoeling was eigenlijk 3 dagen van 8 uur op kantoor, 4 uur thuis (net wanneer die uren nodig zijn). Dus 28 uur. Maar ik heb nog geen directe collega, en zodra die er is moet ze eerst ingewerkt worden. Dus zo lang het nodig is blijf ik op 32 uur, over een paar maanden weer naar 28.

    Toen de jongste nog niet op school zat werkte ik 24 uur, 2 dagen opvang, 1 dag man thuis.
     
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.595
    8.451
    113
    Ik werk al heel lang 24 uur per week, man werkt 40 uur per week. Toen de kinderen jonger waren, gingen ze twee dagen per week naar het KDV/de BSO en een dag paste mijn moeder op.
     
  18. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.177
    3.675
    113
    Vrouw
    Ik heb de afgelopen jaren heel veel gewisseld qua werkdagen, opvang, etc. Man werkt 40 uur, ik 24 uur. Momenteel is het als volgt:
    Maandag halve dag werken - man brengt kinderen naar school zodat ik een dagje vroeg kan beginnen (ik vind 8.45 uur beginnen met werken altijd zo laat...).
    Dinsdag hele dag werken - kinderen BSO (na de zomer stopt de BSO voor de oudste)
    Woensdag halve dag werken
    Donderdag vrij
    Vrijdag hele dag werken - kinderen worden door opa en oma opgehaald

    Ik werk de helft van de tijd op kantoor, de andere helft thuis. Qua dagen schuif ik ook nog weleens. Mijn leidinggevende & functie zijn wat dat betreft heel flexibel. Zolang ik mijn werk doe maakt het niet uit waar of wanneer.
    Man werkt bijna elke week wel een dag thuis, dan brengt hij ze naar school toe (of iig, hij regelt de ochtend, soms gaan ze zelf naar school). De rest van de werkdagen is hij van 7.00 tot 18.00 uur weg en komt alles dus op mij aan.
    Waar ik soms wat van baal (of slecht tegen kan) is dat als er iets gebeurt (ziekte, leerkracht ziek, ongelukje etc.), ik mijn werk moet/kan laten vallen. Ik ben met 15 minuten fietsen thuis, man doet er meer dan een uur over. Gebeurt gelukkig niet heel vaak, maar ik voel me dan toch wat lullig tegenover mijn werkgever (terwijl mijn leidinggevende echt alle begrip heeft).
    Man probeert daar overigens wel in mee te denken hoor. Als ik één van de kinderen vandaag zou moeten ophalen op school, kijkt hij wel direct wat hij kan regelen voor morgen bijvoorbeeld.

    Ik vind het vooral een luxe dat ik veel tijd bij de kinderen ben, zij niet vaak naar de BSO hoeven (ook met dank aan opa & oma) en ik een heel flexibele baan heb.
    Ik gun mijn man ook een kortere werkweek, voor hemzelf en voor de kinderen. Maar minder werken in zijn functie is niet mogelijk (de hoeveelheid werk blijft hetzelfde alleen in minder tijd, vind ik stom...). Hij heeft het heel erg naar zijn zin op het werk, dus wil nu ook niet switchen van baan.
     
  19. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    491
    63
    Vrouw
    Interessant om te lezen allemaal. Inderdaad lastig, de struggle tussen carrière en gezin. En toch ook nog wel echt man/vrouw verschil wat ik hier lees, en wat bij ons ook is. Mijn man kan ook niet minder werken dan 40 uur in zijn functie (zegt leidinggevende), hij moet al blij zijn dat hij 1 middag per week vrij mag. En ik moet zeggen, mijn man is ook prima tevreden hiermee, hij hoeft niet minder. Ik daarentegen zou het wel fijn vinden als man wat minder gaat werken. Dan kan ik meer werken;) alhoewel ik bijv fulltime ook weer niet zou willen hoor, dan zie ik voor mijn gevoel de kinderen te weinig. Ik vind BSO voor de kinderen best heftig, na zo'n drukke schooldag ook nog in een drukke BSO groep vanalles moeten. Ze gaan nu 1 dag, dat vind ik wel acceptabel. Ze gingen ook een tijdje 2 dagen maar waren dan ook echt helemaal afgedraaid. VSO doen we ook 1 dag, ik vind het ook echt naar om pas om 09.00 uur te kunnen beginnen. Thuiswerken gaat niet in mijn functie.
    En de kosten van de opvang/BSO staan me ook wel echt tegen. Als ik nu van 22 uur naar 24 uur ga werken, dan moet ik voor 3 kinderen extra BSO hebben, dat kan echt bijna niet uit (dure opvang, beide goed verdienen dus weinig/geen KOT). Dus tja, dan blijf ik toch maar 22 uur denk ik.
     
  20. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.732
    4.117
    113
    hier ook al vanalles gedaan. en met de jaren aangepast. Ik heb 4 dagen gewerkt, maandagen vrij,
    toen ben ik terug gegaan naar 3,5 dag (28 uur). vrijdag en woensdag middag vrij.
    dat heb ik lang gedaan. 1 dag paste oma op en 2,5 dag opvang, later school/BSO.
    toen kwam Corona, toen ging mijn man thuis werken (hij werkt 40 uur), die werkt nu nog steeds maandag en vrijdag thuis. en hebben we nog 2 dagen BSO. en geen oppas oma meer.
    de oudste hoeft bijna niet meer naar de BSO, gaat nu nog 1 dag, en na de zomer helemaal niet meer, de jongste gaat nog wel, want die vind het heel leuk op de BSO.
    ik ben weer 4 dagen (32 uur) gaan werken, verdeelt over 5 dagen. dus nu heb ik woensdag en vrijdag middag vrij.
    ik kan niet thuis werken, dus moet altijd naar mijn werk. mijn man kan wel thuis werken, en doet dit dus meestal ook op de maandagen en vrijdagen. echter soms heeft hij weleens een vergadering buiten de deur op die dagen, dan moeten de kinderen zichzelf redden, of als ik het een te lange middag vind vraag ik alsnog oma om op te passen.
    in vakanties gaan ze nu nog naar de BSO, maar in de toekomst zullen ze of alleen thuis zijn, of bij oma/opa etc.
    ik werk nu echt pas sinds een paar weken weer wat meer, en ik moet nog bekijken hoe goed het bevalt, maar tot nu toe voelt het wel oke.
    mijn werk plezier werd ook echt minder en aangezien ik in een werkomgeving zit met bijna allemaal full timers, is het ook weleens onhandig en onpraktisch (ondanks dat ik dus echt wel 8 jaar 3,5 dag heb gewerkt) en ik hoop met die ene ochtend meer, en toch ook die 5 dagen op mijn werk, weer wat meer voldoening eruit te halen. dus ik ben benieuwd.
     

Deel Deze Pagina