Hoeveel werken en hoe opvang geregeld?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Lousanne, 12 mei 2024.

  1. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.496
    3.470
    113
    Ik worstel daar ook al jaren mee. Ik werkte altijd in de zorg. Toen de eerste kwam werkte ik 20 uur. Na de geboorte van de 2e ging ik naar 12 uur. Daar heb ik gedaan:
    Flex: 1 uur op papier
    12 uur
    Flex: 10 uur
    Flex: 16 uur
    24 uur
    Nachtdienst 16 uur

    En daarna (inmiddels was de 5e geboren) heb ik beslist om helemaal de zorg uit te gaan. Ik werk nu 20 uur bij de Kruidvat. Op het moment sta ik minder uren in de winkel, omdat ik uren krijg voor een opleiding die ik volg. En eigenlijk vind ik het wel fijn om 2 dagen te werken (1 hele en 1 halve). Dus ik wil ik gesprek met de filiaal manager en vragen of het mogelijk is dat ik naar 16 uur ga.
     
  2. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.764
    746
    113
    Wij werken beiden veel.

    Ik:
    36 tot 40 uur bij mijn ‘normale’ baan. De maandagmiddag probeer ik zo veel mogelijk vrij te houden, dan werk ik alleen bij uitzonderingen. Op woensdag probeer ik zo veel mogelijk thuis te werken, in elk geval werk ik ‘‘s middags thuis.
    Daarnaast ben ik gemeenteraadslid. Er zijn weken bij dat ik hier geen uren maak en weken dat het 20 uur zijn. Gemiddeld (ook vakantieperiodes meegerekend dus) is het 12 uur per week.
    Samengevat werk ik 48 tot 52 uur per week.

    Vriend:
    Eerst 4 dagen per week (32 uur) maar sinds dit jaar een andere functie en 38 uur per week. Hij werkt ook 1 dag thuis en op vrijdagmiddag houdt hij vrij.

    Q is oud genoeg, zij heeft geen opvang nodig. M gaat 2 dagen per week naar de BSO. Het komt wel eens voor dat Q M naar school brengt. Dit is gemiddeld 1 keer per maand. En gemiddeld 1 keer per 6 weken past Q op M in de middag als wij het niet met afspraken geregeld krijgen om om elkaar heen te plannen. Toevallig passen opa en oma morgen op, M gaat dan niet naar de BSO omdat ik haar niet op tijd op kan halen en vriend voor een paar dagen weg moet. Opa en oma passen ongeveer 2 tot 3 keer per jaar op.

    Wij vinden het super fijn zo. We werken veel, maar daar krijgen we ook energie van. Veel uren maak ik ook ‘s avonds, ‘s ochtends heel vroeg of in het weekend. En veel opvang hebben we dus niet nodig.

    We hebben ook nog altijd back up van vrienden in de buurt. Het is fijn om op iemand terug te kunnen vallen. Ook andersom komen andere kinderen wel eens hier als het niet geregeld kan worden met werk van anderen.
     
  3. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.944
    5.655
    113
    Vrouw
    Mijn man werkt 40 uur en ik werk 36 uur (beide kantoorwerk). Wij kunnen de uren flexibel werken, thuis, op kantoor maar dus ook ‘s avonds als de kleine op bed ligt.

    Hierdoor gaat ons zoontje 2 dagen per week naar het kinderdagverblijf en een halve dag naar de peuterspeelplaats. De overige 2 dagen ben ik thuis en de halve dag is mijn man thuis. Wij zijn hier heel tevreden mee.
     
  4. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.639
    1.983
    113
    Vrouw
    Herkenbare. Hier ook van alles gedaan qua dagen, uren, ouderschapsverlof enz.

    Ik begon met 32 uur per week bij kind 1.
    Bij kind 3 werkte ik 14 per week(1 dag opa en oma, 1 dag kdv en bso)

    Nu sinds kort een nieuwe baan. Ik werk nu 12 uur per week en heb alle schoolvakanties vrij. Opa en oma passen 1 dag op. Jongste gaat 1 dag naar het kdv. Oudste 2 komen 1 dag per week zelf naar huis.

    Mijn man werkt meer dan fulltime. Heeft geen vaststaande tijden en is regelmatig 's avonds nog aan het vergaderen of dineren.

    Ik ben blij met deze structuur. Voor mijn man vind ik het wel jammer dat hij veel tijd mist, maar minder werken is lastig in zijn functie. Dan de andere kant kan ik hierdoor wel meer thuis zijn. Als de jongste op school zit ga ik meer werken.
     
  5. Patty91

    Patty91 Actief lid

    3 jan 2021
    212
    443
    63
    Vrouw
    Ik werk 25,5 uur in de kinderopvang verdeeld over 3 dagen.

    Vriendlief werkt 40 uur over 5 dagen.

    Wij hebben geen oppas opa’s en oma’s dus de kinderen gaan 3 dagen naar de opvang en BSO.

    Dit doen wij al sinds de oudste 3 maanden is (6 jaar ondertussen) en werkt voor ons goed en de kinderen weten waar ze aan toe zijn. Ook niet teveel afwisseling van ene dag daarheen, dan daar en dan weer daar.
     
  6. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.569
    7.564
    113
    Hier geen struggle gelukkig. Wij zijn allebei een dag minder gaan werken.

    Ik werk 27 uur in 3 dagen, man werkt 28 uur in 3,5 dag. Daarnaast treedt man op in de weekenden (niet elk weekend).

    Wij eten elke avond om 17/17:15 uur samen, dat vinden we belangrijk. Dat betekent dat we een aantal uren flexibel in moeten halen, dat doen we vaak samen in de avond of in het weekend.

    Ma: kinderopvang
    Di: ik
    Woe: oma
    Do: man
    Vrij: ik

    Wij zijn zo tevreden met onze uren en verdeling dat we dit ook niet willen veranderen als L naar school gaat, maar dat duurt nog 2 jaar :)
     
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.051
    14.321
    113
    Hier 32 en 24 uur. De jongste gaat 2 dagen kdv en de overige dagen pakken wij op.

    De oudste heeft school, 2x vso en 3x nso (die derde is op haar verzoek maar man is thuis dus eigenlijk niet nodig).

    2 dagen zijn we beiden de deur uit, de overige dagen is er iemand thuis.
     
  8. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.873
    10.797
    113
    Wij werken beide 32 uur. Ik ben woensdag vrij, man donderdag. De andere middagen gaan ze uit school naar opa en oma.

    Ik heb relatief veel vakantiedagen en ik werk bijna altijd thuis. Dat maakt het haalbaar. Anders zou ik het niet kunnen volhouden. Ik zou soms best wel eens een tijdje 24 uur willen werken… lijkt mij voor thuis heerlijk, maar mijn werk vraagt meer.
     
  9. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.475
    1.637
    113
    Toen de kinderen wat jonger waren werkte ik 24 uur (3 dagen). Eerst 2 dagen kdv en 1 dag oma. Later 2 dagen bso en 1 middag oma. Vso niet nodig gehad. Dit vond ik echt luxe, zeker met 2 schoolgaande kinderen. De jongste zit in groep 8 en nu werk ik 32 uur. Dat vind ik mooi. Met 24 uur verveelde ik me toch wel hoor. Opvang is niet meer nodig.
    Mijn man heeft altijd 5 dagen gewerkt en heeft nu een baan waarbij hij vroeg vertrekt, maar dus ook vroeg thuis is.
     
  10. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.612
    6.297
    113
    zuid-holland zuid
    #30 cowgirl80, 14 mei 2024
    Laatst bewerkt: 14 mei 2024
    Toen de kinderen heel klein waren werkte ik 24 en mijn man 32 uur, 2 dagen opvang.
    Nu werk ik 30 en mijn man 32 en gaat alleen de jongste nog 1 dag naar de bso.

    Maar ik heb best wat reistijd en mijn man doet juist heel veel vanuit huis. Dus heel eerlijk verdeeld vind ik het.

    Mijn man zijn leidinggevende probeert hem ook regelmatig terug te krijgen naar 40. Maar mijn man is echt heel stellig: als hij geen 32 kan blijven werken dan gaat hij ergens anders heen. En er zijn grote personeelstekorten in zijn vakgebied, dus dat maakt wel indruk.
     
  11. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.060
    2.195
    113
    Toen mijn kinderen jonger waren en nog opvang nodig hadden werkte ik 3 dagen op kantoor en 1 dag thuis. Die thuiswerkdag was een beetje flexibel, als het druk was werkte ik de hele dag en als het rustig was bv alleen de ochtend of zo.
    Mijn man werkt 4 dagen buiten de deur.

    De kinderen gingen op maandag en dinsdag naar KDV/BSO.
    Woensdag was ik vrij.
    Donderdag was mijn man vrij
    En vrijdag was ik thuis werken/vrij

    Ik heb een tijdje ook fulltime op kantoor gewerkt, met extra opvang van KDV/BSO en opa/oma, maar dat heeft gelukkig nog geen jaar geduurd, want dat vond ik eigenlijk wel teveel. Vooral al het gehaast en gerace, laat thuis, dan nog eten koken, met vermoeide kinderen want die hadden er ook al een lange dag op zitten. Dat was niet echt gezellig.
    Voor twee dagen wel te overzien, maar 4 dagen vond ik toen wel veel (man was toen wel 1 dag vrij).

    Inmiddels zijn wij klaar met opvang, ik werk 2 dagen op kantoor en 2 dagen thuis, man werkt nog steeds 4 dagen buiten de deur. De jongste zit in groep 8 en alleen op maandag is er echt pas om 18.00 uur een volwassene thuis (zijn grote broers zijn er vaak wel eerder, maar ja, daar heeft hij niet zoveel aan natuurlijk). Maar hij heeft er geen probleem mee, meestal blijft hij toch in het dorp rondhangen om te voetballen en in deze tijd van het jaar zit hij altijd in het plaatselijke zwembad.
     
  12. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    866
    871
    93
    Vrouw
    I
    Dit. Ik heb veel atv en vakantiedagen en ik mag thuiswerken wanneer ik wil of bijv als ik moet helpen op school kan dat - als ik maar mijn projecten oplever. Mijn man heeft eveneens een flexibele baan. Zonder deze werkgevers was het niet haalbaar en had ik ook wel 24 willen werken (maar ja andere kant ik vind mijn werk dus enorm leuk en ben echt 32 uur nodig minimaal dus het is goed zo)
     
  13. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.356
    1.259
    113
    Vrouw
    Ik werk 16u (2 dagen) en mijn man 40.
    De kinderen gaan 1 dag naar opa en oma en 1 dag naar de BSO. Mijn man begint op mijn werkdagen later op zijn werk en werkt dan langer door, zodat we geen VSO nodig zijn.
    Ik vind het heerlijk. Sinds ik minder werk voel ik me bijna nooit meer gestresst, de kinderen vinden het fijner zo, de wasmanden zijn bijna altijd leeg, huis is schoon en heb ik ook nog tijd over voor mijn hobby’s. :)
     
  14. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.929
    3.499
    113
    Eerst werkte ik maandag t/m donderdag, met flink wat reistijd. Dat vind ik achteraf gezien echt wel pittig. Sinds corona werk ik vooral thuis.

    Ik werk nu 32 uur. Donderdag op locatie en de andere dagen thuis. Op dinsdag- en vrijdagmiddag werk ik niet. Ik vind het echt heel chill zo. Op termijn zou ik wel meer op locatie willen werken maar nu is dat niet haalbaar. De kinderen gaan 2 dagen naar de bso en op de woensdag passen om en om de grootouders op.
     
  15. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.988
    1.684
    113
    Vrouw
    Nu:

    Ik werk 24 uur, soms korte ochtend dienst 7-10 of late 15:30-22:00 en om het weekend diensten van 7-8 uur ochtend-halve middag of late middag en avond.
    In principe geen bso nodig want
    Maandag vrij, ik breng en haal kids van school
    Di-zo werk ik volgens een 4 weken rooster. Dus soms di vrij soms do soms vrij. bij een vroege dienst brengt man kids naar school bij late dienst ik, en halen kan ik altijd.
    man werkt maandag op kantoor en di do vrij thuis wo vrij.

    maar we hebben 1 dag bso aangehouden omdat ik op woensdag opleiding start. Nu is man vrij dus doet kids maar na een jaar kan mijn les dag schuiven en man kan binnen nu en 2 jaar van werk switchen, dus we willen 1 dag zeker bij bso behouden.
    Voorheen
    2-3 dagen gastouder nodig
    Ik werkte 2,5 dag

    nu in de zorg vind ik het relaxter
     
  16. Megara

    Megara Fanatiek lid

    5 feb 2023
    1.498
    1.708
    113
    Vrouw
    Ik ben alleenstaand.
    Ik werk 20 uur per week onregelmatig, maar begin meestal om half 8 (avonddiensten ruil ik meestal met collega’s)
    Mijn moeder staat om 7 uur voor de deur en brengt de oudste 3 naar school.
    Op woensdag en donderdag brengt ze D naar de opvang.
    Op woensdag gaan N en L ook naar de bso.
    Op donderdag gaat L alleen naar de bso.
    De oudste gaat alleen naar huis en op donderdag neemt ze der broertje mee.
    Ze zijn om 14:00 uur uit en ik ben om 14:30 klaar.
    Op dagen dat ze niet naar de bso gaan is mijn moeder er.
    Ik ben op vrijdag altijd vrij want dan heb ik geen oppas.
    Werk om het weekend als ze bij hun vader zijn.
     
  17. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.381
    779
    113
    Vrouw
    Op papier werk ik 24 uur als verpleegkundige. Ik werk elke donderdag en om de week op vrijdag als planner (onze senior planner is dan vrij)
    Ik werk bijna altijd thuis omdat ik dan geen reistijd heb en de kids thuis eten om 12.00
    Op vrijdag is de jongste thuis maar ook dan kan ik heerlijk werken.
    De andere uren werk ik in de zorg. Meestal is mijn man thuis aan het werk als ik dagdienst heb of hij gaat om half 9 naar kantoor en zorgt dat hij om 15.00 weer thuis is. Ook hij kan goed thuis werken als de kids rondlopen/spelen.
    Alle kids zijn tot ze 4 jaar werden 1,5 halve dag naar kdv geweest. De vakanties van de planner vervang ik ook dit zijn 1t/m 3 weken achter elkaar dan werk ik rond de 32 uur. Dan ga ik meestal 1 dag naar kantoor en de rest vanuit huis. Die weken werk ik niet in de zorg.
     
  18. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    491
    63
    Vrouw
    Veel lossen het naschoolse opvangprobleem dus ook op met thuiswerken! Bijzonder wel, lijkt me erg lastig om net zo productief te zijn als op je werk met kinderen om je heen. Want die moet ook al gehaald worden en wat drinken enzo? Kost al gauw een half uur? Bij mijn werk is thuiswerken geen optie. Bij mijn man wel maar hij doet het weinig. Wordt op zijn bedrijf trouwens ook niet geaccepteerd, thuiswerken met kinderen erbij, en dat snap ik wel.
    En ik lees dat opa's/oma's ook nog wel veel oppassen. Helaas ook geen optie voor ons.
    Mijn oudste is net 10, hij gaat bijna stoppen met de BSO. Mijn dochter vindt de BSO heel stom, maargoed, heb niet echt andere opties. Maar sneu is het wel
     
  19. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.586
    5.316
    113
    Vrouw
    Ik werk 27,5 uur en mijn man 24. Ik werk op maandag, donderdag, vrijdag hele dagen en op zaterdag om de week een halve dag. Man werkt op dinsdag, woensdag en vrijdag. Op vrijdag gaat de jongste naar de bso. De op één na jongste van 9 gaat alleen naar huis, maar de andere 2 zijn dan ook thuis dus ze is niet alleen (oudste zoon is 16).

    We hebben hier bijna alle combinaties wel gehad. Man fulltime, ik 6 jaar volledig thuis, man fulltime en ik avonddiensten in het weekend, en ik heb ook nog jaren tussen de 12 en de 24 uur gewerkt met de 2 oudsten die dan naar opvang/bso gingen. Dat was toen echt geen succes maar inmiddels gaat dit wel.
    Voor nu is het zo prima. Man liep een tijdje terug behoorlijk vast op zijn werk maar door minder te gaan werken is dat weer goed gekomen, en gaf mij de kans weer te gaan werken. Geen idee hoe we het gaan doen als de jongste wat ouder is. Dan is de oudste volwassen en de tweede ook aan een studie bezig. We zien wel hoe het dan loopt
     
  20. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.884
    2.444
    113
    Limburg
    Ik werk 20 uur per week.
    Op maandag en donderdag begin ik om 7 uur, mijn vriend is dan thuis tot de oudste 2 naar school gaan, brengt dan de jongste naar de gastouder en dan haal ik hem om 14:00 weer op. De oudste 2 komen zelf uit school om 14:50.
    Op vrijdag werk ik langer, dan gaat de jongste naar mijn schoonouders en als de oudste 2 dat weekend niet naar hun vader gaan, zorgen mijn schoonouders dat ze bij ons thuis zijn om hen ook op te vangen na school.
    Vanaf oktober gaat de jongste nog een ochtend naar de psz en dan kan ik hopelijk nog een aantal uurtjes extra werken
     

Deel Deze Pagina