Hoeveel werken en hoe opvang geregeld?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Lousanne, 12 mei 2024.

  1. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.338
    1.059
    113
    Hier was het altijd 24 uur , 4 werkdagen van 6 uur en manlief 32 uur in 4 dagen. Hierdoor geen bso nodig.

    Nu tijdelijk 16 uur in 3 dagen vanwege medische afspraken.
     
  2. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.177
    3.675
    113
    Vrouw
    Ik haal uit de reacties eigenlijk niet dat mensen opvang oplossen door thuis te werken. Wel dat het vooral wat makkelijker maakt door minder reistijd en daardoor ook wat makkelijker met je tijd kunnen schuiven.
    Thuiswerken met kinderen om mij heen lukt mij overigens ook niet. Ze komen me dan toch regelmatig wat vragen, of er moet een ruzie opgelost worden, of ze hebben gewoon even aandacht nodig.
    BSO vinden ze hier ook echt niet leuk. Ik ben daarom meer onder schooltijd gaan werken (2 halve en 2 hele dagen, i.p.v. 3 hele dagen). Scheelde weer 1 dag BSO. De andere BSO dag hebben we wel gewoon nodig, ook omdat we anders niet rond komen in de vakanties.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  3. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.586
    5.316
    113
    Vrouw
    Dat en er zijn natuurlijk heel veel beroepen die niet vanuit huis gedaan kunnen worden. Mensen in de zorg, onderwijs, winkels, horeca, politie etc etc
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  4. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.708
    6.408
    113
    Wij hebben geluk dat (schoon)ouders altijd willen en wilden oppassen. Oudste is tot haar 4e 1x pw naar het kdv gegaan, daarna kon ik onder schooltijd werken. Jongste is tot 2jaar 2 ochtenden naar een gastouder gegaan, daarna naar de peuterspeelzaal 2 dagdelen tot ze naar school ging, en verder altijd opgelost met opa/oma en onder schooltijd werken. Ik heb van 24-40 uur gewerkt, in vakanties werkte ik vaak beide dagen (geen hele) in het weekend zodat er doordeweeks minder opvang nodig was.
    Sinds dit jaar heb ik een andere baan en werk ik 2x in de week thuis, we wonen dicht bij school dus de jongste kan zelf heen en weer. Man kan ook thuiswerken, elke week doen we even de agenda’s naast elkaar leggen om te kijken wie wanneer thuis kan werken (we proberen vaste dagen aan te houden maar dit lukt niet altijd). Als we beide niet thuis kunnen werken ligt het aan de dag(vanwege sport) of er een ander ingeschakeld moet worden.
     
  5. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.612
    6.297
    113
    zuid-holland zuid
    #45 cowgirl80, 15 mei 2024
    Laatst bewerkt: 15 mei 2024
    Ik heb geschreven dat mijn man veel thuiswerkt… maar dat is niet om ons opvangprobleem op te lossen hoor! Het maakt het wel een stuk makkelijker allemaal, maar dat is meer een neveneffect: in zijn oude baan ging hij vaak om 7u de deur uit en was hij om 19u weer thuis! Nu kan hij de jongste sochtends zelf naar school brengen, geen voorschoolse opvang meer nodig gehad sinds corona. Het scheelt enorm als je geen reistijd en files hebt en die tijd kunt besteden aan je gezin. Dan kun je daarnaast nog prima 8 uur per dag geconcentreerd thuiswerken!

    Bij ons is de jongste 10, op de middagen dat hij geen Bso heeft komt hij zelf uit school, pakt zelf zijn drinken. Je kan gewoon ongestoord werken in ons kantoortje de hele middag als hij thuis is. Hangt ook echt van het kind en de leeftijd af.
     
  6. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.872
    10.797
    113
    Ik vang mijn kinderen ook niet thuis op als ik thuis werk. Maar het scheelt enorm of ik om 8:00 uur op kantoor moet zijn (7:30 uur weg, kinderen vso) of 8:30 uur thuis kan starten en 17:00 uur de kinderen kan halen en niet nog in de file hoef te staan. Dat bedoel ik met het voordeel van thuiswerken. Als ik dagelijks om 7:30 uur de deur uit zou moeten, dan zou ik het niet vol houden omdaarnaast huishouden/ kinderen en alles te kunnen combineren.
     
    spruitje80, Cornflake en cowgirl80 vinden dit leuk.
  7. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.251
    4.487
    113
    Home
    We werken beide onregelmatig dag, avond , nacht en weekenden een dat rooster wisselt ook vaak en zonder opa en oma had dat niet gekund

    Ik werk op de ic dus kan niet thuis werken wel parttime en mijn man kan ook niet thuis werken
    Nu wel wat meer ruimte in mijn rooster maar zonder opa en oma s had dit niet gekund maar opa en oma stelden dit zelf voor tijdens de zwangerschap

    inmiddels is mijn man elke dag tot 9 uur thuis dus die brengt ze naar school en hebben we maar 1 a 2 x per week 1 a2 uurtjes oppas nodig
     
  8. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    865
    871
    93
    Vrouw
    Ja dit. De dagen dat ik thuiswerk zijn de kinderen er niet (nou ja straks hoogstens de oudste als hij 10-11 is maar dat kost me dan geen half uur hoor. Die gaat altijd weg of zijn eigen gang.
    En al zou dat wel zo zijn: ik werk ook vaak op woensdag tijdens slaapje van de jongste nog 1,5 uur of in de avond dus zelfs dat trek ik nog “recht”….

    Het scheelt gewoon geen reistijd hebben of dat je kids zelf naar school kan lopen daardoor.
     
    debq, Dubbelgeluk en cowgirl80 vinden dit leuk.
  9. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.966
    1.599
    113
    Ik werk 24u verdeeld over 4 dagen. Man 32.
    Maandag en donderdag hebben we bso. Dinsdag ben ik thuis, woensdag man en vrijdag werk ik thuis en zorg ik dat ik op tijd klaar ben. We zouden het ook wel redden met alleen donderdag bso, dan zijn we beide op kantoor. Maar dat is in de vakanties zo lastig. Opa en oma wonen niet in de buurt. Hebben wel beide 1 dag in de 2 weken opgepast voor de kinderen naar school gingen maar die rijden niet even op en neer voor de middagje bso op te vangen.
     
  10. Diiba

    Diiba Bekend lid

    14 sep 2023
    625
    998
    93
    Vrouw
    Ik werk 24 uur verdeeld over 3 dagen. Mijn man werkt fulltime. Op 2 van mijn werkdagen gaan de kinderen naar de bso. En op 1 dag werkt mijn man thuis. Hij haalt de kinderen dan van school, geeft ze wat te drinken en daarna gaan ze even zelf spelen. Als m'n man weg moet werk ik thuis. Dus voor ons is thuiswerken wel in plaats van opvang :) Gaat prima zo! Ik ben dan niet 8 uur productief, maar op kantoor ben ik dat ook niet. Genoeg kletsmomenten tussendoor met collega's.
     
  11. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.583
    7.104
    113
    We hebben hier wel 1 dag minder opvang nodig omdat man 1 van mijn werkdagen thuis werkt. Hij werkt dan de ochtend vanaf half 6, tot 12.00. Dan haalt hij de kinderen op en werkt de middag niet. Daarna werkt hij in de avond nog wat uurtjes. Zo hebben we dus wel een dag minder opvang nodig, maar hij maakt wel gewoon zijn uren, maar op andere tijden. Is ook wel luxe hoor, dat hij makkelijk thuis kan werken als het moet.
     
  12. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.447
    2.900
    113
    Ik worstel hier ook mee. Ik wil heel graag ander werk gaan doen en meer gaan werken als aan het eind van het jaar onze jongste ook op school zit. Het probleem is dat we geen back up hebben als er een kind ziek is of wat voor wat voor reden ook niet naar school kan.
    Mijn vriend werkt gewoon voltijd.
    Ik werk max 20 uur in de week. Ik werk dus avonden tussen 18.00 en 23.00 en het weekend.
    Ik kijk er eigenlijk echt naar uit om normale kantoortijden te gaan werken en avonden en weekenden weer vrij te hebben. Daarnaast ben ik totaal geen avondmens dus dat helpt ook niet mee.
     
  13. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.598
    1.217
    113
    randstad
    Ik werk 24 uur man 32. Zoon gaat 1x naar vso 1x bso. Dochter gaat niet naar bso.
    Maandag werk ik 8.15-14.15 zoon vso
    Dinsdag man vrij
    Woensdag ik vrij
    Donderdag werk ik 9-17 zoon bso dochter bij oma
    Vrijdag werk ik van 9-11
    Zoon gaat volgend jaar ook op woensdagochtend naar school dan wil ik misschien 4 uur extra gaan werken.
    Heb op deze manier wel het idee dat alles in balans is. Mijn man is alle schoolvakanties vrij dus dan geen bso.
     
  14. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.659
    3.793
    113
    Ik werk 4 x 7, mijn man 5 x 8.

    Op maandag en donderdag BSO, dinsdagmiddag schoonouders, woensdag ben ik vrij, vrijdagmiddag lossen wij wel op met thuiswerken en dat gaat goed. Ik hoef ook maar 7 uur op een dag dus tegen de tijd dat de jongens thuis zijn heb ik de meeste uren er al op zitten.

    Doordat wij beiden minstens 50% thuis kunnen werken voelt de balans prima. Als wij altijd beide buitenshuis moesten werken denk ik dat het te veel rennen, vliegen zou zijn met alle sportactiviteiten waar ze ook nog naartoe gebracht moeten worden.
     
  15. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.157
    5.313
    113
    Ik werkte onregelmatig maar sinds kort niet meer. Ik werk 26 uur en man 45+. Dochter gaat elke donderdag nu naar de BSO. Andere 2dagen werkt man thuis en is hij er en de andere 2 ben ik vrij. Af en toe past oma op indien nodig.in de vakanties of zijn wij soms vrij of oma past op of werkt man extra thuis. Neem geen vakantie bso op. Wij hebben het altijd goed kunnen regelen ook toen ik onregelmatig werkte. Gelukkig is mijn man zijn werk heel flexibel in thuiswerken etc.
     
  16. Patatje1982

    Patatje1982 Actief lid

    31 dec 2014
    431
    218
    43
    Vrouw
    Wij werken beide 32 uur. Man kan niet thuis werken en ik werk liever op kantoor. Mijn werkgever is wel heel flexibel, dus thuiswerken is geen probleem.

    De oudste is 2 middagen na 14.30 alleen thuis of gaat naar een vriendinnetje. Gaat prima. De jongste gaat 2 middagen naar de BSO en 1 middag naar mijn schoonzusje.

    Man wacht tot ze in de ochtend naar school lopen en ik ben vrij vroeg thuis omdat ik vroeg begin. Ik werk op 5 minuten afstand en man heeft een uur reistijd.

    Het blijven strakke schema’s, vooral met alle sport ernaast, maar het is te doen.
     
  17. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    865
    871
    93
    Vrouw
    Ja vooral dat laatste hè. Omdat ik nu om 8 achter mijn computer kan zitten kan ik ook om 1630 ophalen en doorzetten naar voetbal. Als ik van kantoor zou moeten komen zou ik echt weer stress hebben. Wel poos voor corona ook gedaan hoor maar dit werkt efficiënter.

    en dat gezegd hebbende: vrijdag had ik het enorm druk (thuiswerken) maar moest ook echt op tijd stoppen want avondvierdaagse maar ik had echt niet af wat ik af wilde hebben, dus gisteren rustig nog 2 uur gewerkt. Ik vind dat dus echt fijn.
     
  18. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.659
    3.793
    113
    Ugh, die avondvierdaagse! Zit er gelukkig weer op!

    Vóór corona zat alleen mijn oudste net op zwemles, vlak voor de eerste lockdown zou hij naar het tweede badje gaan, maar ik zou niet weten hoe we dat nu geregeld zouden hebben zonder thuiswerken met twee kinderen waarvan de één 2 x voetbaltraining en zaterdag wedstrijd en de andere 1 x voetbal, zaterdag wedstrijd en nog een zwemles per week.
     
  19. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.174
    1.088
    113
    In mijn ervaring vergt de combi werk en kinderen constante keuzes maken, soms ook keuzes die je eigenlijk niet zou willen maken of alleen maar onaantrekkelijke opties.
    Maar ja. Het moet. Misschien is het goed om te realiseren dat als je nu niet tevreden bent over hoe iets loopt, dat het niet voor eeuwig is. Omdat je kinderen opgroeien, verandert het gezinsleven ook continue en moet je om de zoveel tijd weer aan de 'tekentafel' gaan zitten, hoe gaan we dit doen?

    Ik werk momenteel 16 uur in de week. Voor mijn werk en mijn werkzaamheden zou het leuker/prettiger zijn om meer uren te werken, maar dat is niet te combineren met de intensieve zorg voor gezin. Mijn man werkt 40 uur in de week, waarvan 2,5 dagen thuis (als ik aan werk ben, ik werk vrijwel uitsluitend op locatie). Dit is noodzakelijk omdat onze jongste thuiszitter is en 24/7 zorg en toezicht nodig heeft.

    Als alle 3 de kinderen een meer gemiddelde ontwikkeling zouden hebben gehad met reguliere scholen, dan hadden we waarschijnlijk veel met BSO gedaan en werken onder schooltijd, tot ze oud genoeg waren om zelfstandig thuis te zijn.
     
    Cornflake en Saartje33 vinden dit leuk.
  20. Krily

    Krily VIP lid

    20 jul 2017
    5.043
    3.778
    113
    Vrouw
    Ik werk 16 uur. 1 hele dag op kantoor en 2 halve dagen (alleen de ochtend) vanuit huis. Mijn man werkt 40 uur, maar die werkt altijd savonds/eind middag dus we lossen elkaar af en hebben hierdoor geen opvang nodig. Mijn werk is flexibel en ik kan wel eens eerder stoppen op de hele dagen of mijn man zorgt dat hij de laatste dienst heeft qua tijd.
     

Deel Deze Pagina