Pfff vind het erg moeilijk allemaal. Gelukkig hoef ik ook niet NU een keuze te maken maar als ik 12 weken zwanger ben geweest en ik het op mn werk ga vertellen zou ik eigenlijk de situatie al uitgezicht willen hebben omdat automatisch de vraag komt: ga je minder werken? En hoe ga je dat dan regelen? Daarbij moet je vlot zijn met het regelen van opvang! Gezien de lange wachtlijsten. Punt is ook een beetje dat ik nu wel 4 dagen werk maar van maar 3 dagen KDV gebruik maak. Bij 3 dagen werk blijft dat dus zo, maar verdien ik minder terwijl er dan 2 kids betaald moeten worden. Heb uitgerekend dat ik iets meer dan 1000 euro ga verdienen terwijl de opvang ca 1400 per maand kost. Ik weet niet precies hoeveel toeslag ik dan krijg, we krijgen nu zo'n 450 per maand terug, maar of dat met een tweede precies het dubbele is dat weet ik niet. Moet alle gegevens nog eens invullen op de site van de belasting dienst. Heeft iemand enig idee? Als dat zo is dan betaal ik dus voor 3 dagen ca 500 euro terwijl ik ca 1000 verdien. Sorry, ben best gehecht aan mn werk maar de helft afdragen voor de opvang vind ik best veel!! Hoe doen jullie dat? Ik dub nu dus ook over andere opvang ( gastouder) dit schijnt wat goedkoper te zijn? Omdat ik onregelmatig werk kan ik ook efficienter gebruik maken van de opvanguren in tegenstelling tot KDV waar ik standaard voor 10 uur betaal ook als ik pas om 12 uur hoef te beginnen met werken en mn man om 17 uur weer thuis komt... Wat een geregel!
Voor een tweede kindje krijg je meer terug dan voor de eerste. Dus je zal meer dan het dubbele terug krijgen. Ja als je een dag minder gaat werken maar geen dag minder opvang af gata nemen ga je dus inleveren op je salaris maar de kosten van het KDV worden niet lager. Dan ga jeer sowiezo op achteruit. Ik dnek dat ik ook de helft van mijn salaris betaal voor de opvang. Maargoed, als ik zou stoppen (wat ik niet zo willen want ik zou gek worden als ik alleen maar thuis ben) zou ik 1000-500 voor eopvang moeten missen. Die 500 euro is toch een lekker bedrag om extra dingen te doen.
Heb de site van de belasting bekeken en hoe ik het ook wend of keer, voor twee kindjes krijg je meer toeslag! Ik draag wel een hoop af aan opvang maar goed, al hou je een paar 100 euro over, het is toch lekker, plus ik zou inderdaad ook geen thuisblijfmoeder kunnen zijn, ik heb het nodig iets voor mezelf te doen, ook al betaalt t dan niet je-van-het.... We willen zeer wrs wel een gastouder gaan nemen ipv KDV, ook omdat dit voor ons financieel veel aantrekkelijker is. En daarnaast twijfel ik nog over 2 om 3 dagen werken of gewoon 3 per week. Het begint wel wat meer vorm te krijgen!
Ik werk doordeweeks 2 dagen. De dinsdag vast en verder 1 dag flexibel. (hebben flexibele opvang) daarnaast ben ik politiek (betaald) actief, maar die tijd kan ik volledig zelf indelen en vergaderingen zijn altijd 's avonds als de kindjes in bed liggen. Ook voor mijn baan doe ik nog het een en ander vanuit huis, maar dat is ook in de avond of terwijl de kindjes slapen. Ik vind 2 dagen werken ideaal, meer zou ik niet willen. Nu betalen wij wel veel aan de opvang. voor 2 kindjes, 2 dagen in de week betalen we op dit moment bijna 600 euro zelf. Dit komt ook door het deels flexibele karakter van de opvang. Natuurlijk gaat er een gedeelte van mijn inkomen naar de opvang, maar ik zou ook niet thuis willen zitten hoor. Niks voor mij.
Geen ervaringen qua toeslag maar wel met een gastouder. Wij zijn dit jaar van het kdv naar een gastouder over gegaan. Het scheelt ons zo'n 80 en met het oog op de toekomst lijkt dit ons handiger. De gastouder kan eventueel naar school brengen en weer ophalen. Met een eventuele tweede lijkt dit ons ook makkelijker. Anders heb je 1 op het kdv, later 1 op school en zit je weer met naschoolse opvang of werktijden aanpassen.
Ik werk drie dagen met twee kinderen. Ik vind het ideaal. Het grootste deel van de werkweek ben ik aanwezig op kantoor en het grootste deel van de totale tijd ben ik thuis bij de kinderen. Ze gaan hier maar 1 dag naar kdv/opvang, andere dagen bij oma en papa. Ik betaal voor de oudste 138 euro voor BSO 1 dag per week en voor de jongste 240 euro voor kdv 1 dag per week. We krijgen ongeveer 150 euro toeslag geloof ik. Dus netto 230 euro per maand. Oh, en nog een tientje voor de overblijf per maand, of zo. Als ze allebei naar school gaan wil ik 5 dagen gaan werken onder schooltijd. Dan ben ik elke dag aanwezig en toch altijd thuis als de kinderen vrij zijn. Zal m'n vrije dagen wel gaan missen, maar ja, je kunt niet alles hebben en het lijkt me toch wel erg handig zo.
Hier werk ik sinds kort 4 dagen (wrs tot eind dit jaar en daarna weer terug naar 3). Hebben 2 dagen kdv, en 1 dag oma. Ik 1 dag vrij en papa 1 dag ouderschapsverlof en als die dag niet lukt ivm zijn baan (militair) dan oma.
Ook van KDV naar gastouder gegaan dus. Dit lijkt ons ook veel handiger hoewel er bij ons KDv ook een BSO zit. Hoe vond jou kind het? Ik ben een beetje bang dat hij het schoolse gaat missen en de drukte/gezelligheid van veel kindjes om zich heen. Ook voelt t voor mij gevoelsmatig nog niet zo lekker dat hij bij een ander "thuis" komt. Hij heeft maar 1 thuis en dat is bij ons! Hoe heb jij dat ervaren? Hoeveel dagen gaat jouw kindje er heen?
Is het echt zo dat een gastouder goedkoper is? Ik dacht dat het in uurprijs inderdaad goedkoper is, maar dat je er ook minder toeslag voor terugkrijgt (en dat het dan uiteindelijk niet goedkoper is dan een KDV). En natuurlijk moet de gastouder wel geregistreerd zijn, anders krijg je niets terug. Ik zou het even goed nakijken als ik jou/jullie was.
Natuurlijk zat ik ook met schuldgevoelens Wat nam ik haar af en hoe zal dat allemaal gaan. Maar eerlijk waar het gaat helemaal super. Via een bureau hebben we een kennismaking gehad met een gastouder. Deze beviel ons niet helemaal en we mochten daarna kennis maken met een ander. Nou het voelde als thuis komen. Super lieve vrouw met goede referenties. Isa-Beau vindt het er hartstikke leuk. Ik ben een aantal keer op bezoek geweest voordat ze echt heen ging, samen met de kleine. Zo kon ze al een beetje wennen. Ze gaat maar 2 dagen en ik vindt het juist wel erg leuk die huiselijke sfeer. Zo kwam ik haar laatst ophalen en hoorde ze de bel niet. Dus ik voor het raam kijken en zaten ze samen te zingen aan tafel. GO op de stoel en kleintje op tafel ervoor zingen en gebaren maken, zo leuk om te zien.
Toeslag is idd minder. Maar het kdv was aardig wat duurder geworden en dat zit je met het bedrag wat niet meer werd vergoed door de belasting. Na even rekenen bleek dit dus bij ons wel te schelen.
Goeie opmerking van die toeslag die met een gastouder wellicht minder is.... dat zou ik moeten uitzoeken. Vind het lastig invullen hoor, die site van de belasting dienst. Het gaat om een situatie per 2012, met en een lager salaris en voor een kind meer. Zoveel veranderingen... Maar goed, desondanks heeft een gastouder wel meer voordelen voor ons, oa voor mn nieuwe contract ( minder dagen werken maar dan zal dat wel wisselende dagen zijn, werk nu vaste dagen). Goed om te horen dat gastouder ook heel positief kan zijn! wil sowieso ene geregistreerd iemand bij een officieel bureau, maar fijn dat je ook kritisch mag zijn over de klik of niet! Zal me eens inlezen hier ( er zijn vast meerdere topics over de voor en nadelen van een gastouder) over de gang van zaken en welke eisen je bijvoorbeeld mag stellen ( naar mijn idee stel ik zulke hoge eisen dat ik em afvraag of er iemand dat kan waarmaken...)
Nou hoge eisen mag je stellen lijkt me. De eerste gastouder was aardig en had ook alles voor elkaar, toch voelde ik geen klik en was heel erg aan het twijfelen. Ik heb alleen die reden opgegeven en dat was ook prima, het bureau werkt voor jou en zoekt een passende gastouder. Dus als het je niks lijkt, kan je dat gewoon aangeven.
Hoi, Ik werk 3 dagen, de kinderen (3 maanden en 2 jaar) gaan 2 dagen naar KDV. Andere dag ik papa thuis. Kosten KDV zijn 1055, daarvan krijgen we 890 terug. Al met al is het goed te doen. succes met kiezen!
wat heb ik dan een luxe...ik werk 15 uurtjes, maar alleen 's avonds tussen 18-23 uur, dus 3 avonden in de week. hubbie is thuis als ik ga werken, en de kindjes merken er weinig van dat ik aan het werk ben. overdag hebben ze gewoon mij... heb er ook wel eens over gedacht om overdag te gaan werken, als het bij 1 kindje was gebleven, gewoon onder schooltijd, maar voorlopig dus(iig de komende 4 jaar) avonddiensten. opa en oma hebben de oudste wel regelmatig tussen de middag, ze wonen om de hoek van school, en hij gaat daar dan eten.
Ik werk 2 dagen van 9 uur en mijn man 34 uur. De kleinste gaat naar het kdv van half 9 tot half 3. De oudsten zitten de hele dag op school. Vind het prima te doen zo! O ja, de vierde is onderweg maar dan veranderd er niets met werken.
Ik werk 22 uur verdeeld over 3 dagen. Onze kinderen gaan 2 dagen naar het kdv en 1 dag naar opa/oma. Het kdv kost ons zelf zo'n 225 euro per maand, dus het loont zeker om te werken! Voor een tweede kind krijg je inderdaad meer kinderopvangtoeslag.
Ik werk 2 hele dagen en mijn kinderen gaan daarvan 1 dag naar het kinderdagverblijf. De andere dag is papa thuis. Die 1e dag kdv voor 2 kids, kost mij 170 eure netto in de maand. Ik vind de dag dat ik werk en de kids naar het kdv gaan best wel druk. Ik haal ze op van het kdv en moet nog alles doen erna in een korte tijd. Het is maar 1 dag dus wel goed te doen. Mijn man is altijd laat thuis dus alles komt op mij neer. Ik persoonlijk zou niet meer of minder willen werken. Oma heeft in het begin ook 1 dag gedaan toen mijn man zijn papadag niet had, maar ik geef liever geld uit aan het kdv en heb het drukken dan dat zij de hele dag in mijn huis zit en dus ook zich bemoeid met van alles en nog wat.
Ja en met 3 dagen en 2 kinderen en je man ook later thuis, lijkt het mij veel te druk. Ik zou als ik jou was toch kijken of je 2 dagen kunt gaan werken. Ik snap dat er genoeg mensen zijn die het normaal vinden, maar meestal is de man dan thuis of is het eten al klaar of worden de kinderen door de man opgehaald. Zo is het beter verdeeld, maar als jij al aangeeft dat je man ook later thuis is en alles in feite op jouw schouders komt, dan zou ik toch even kijken wat er mogelijk is. Ik zou gek worden als er 3 dagen in de week zo uit zouden zien!!