Mijn zoon is nu ruim 16 maanden en zegt de vreemdste woorden al heel goed: Saartje (hond van oma) Vogel Bal Hondje Lamp Bloem Moe (koe) Die Mij Ollie (zijn eigen naam) Papa en mama Duwen Auto Zout Maar hij kan nog geen stap lopen op zelfs maar staan...het schijnt het een of het ander te zijn...
Oudste kletste rond die tijd de oren van ons hoofd, maar de jongste heeft maar een paar woorden (papa en mama zelfs amper), maar wel dicht, op en uit, dag, poes, kus, jamjam. Begrijpt ook meer want als je iets zegt doet ze dat wel gewoon, maar te druk bezig met lopen nu. Was overigens bij de oudste ook zo toen die goed liep (9,5 maand) kwamen daarna de woordjes. Jongste loopt sinds een maandje en daar merk je nu ook een flinke toename van begrip en proberen na te praten.
onze jongste zegt nog niks eigenlijk. Nouja, een eerlijke opsomming: "mama" (sinds 2 weken, maar wel tegen alles en iedereen) "dahh" (als ze gaat zwaaien, maar alleen als wij eerst "dag" hebben gezegd "tietie" (als ze "kiekeboe" speelt) "oegoeg" (bij elk willekeurig bewegend iets, wat niet op een mens lijkt) 4 woorden dus, maar wel met valsspelen. Ach, volgende week extra controle cb, we zien het wel. Wat me wel opvalt is dat de oudste ook wel laat begon met praten, maar duidelijk wel al veel begreep. E doet dat niet. Kan ook geen ja of nee aangeven en communiceert eigen voornamelijk met mimiek en gebaren... zal toch nog wel goed komen he?
Onze dochter sprak ca. 70 woordjes met 17 maanden, nu is het niet meer te tellen. Maakt ook al zinnen met 5-6 woorden, bizar vind ik het soms.. Vrienden van ons hebben een zoon van een maand ouder maar hij vind praten niet zo boeiend. Maar motorisch is hij weer een kei. Ieder kind doet alles lekker in zijn of haar eigen tempo
Onze zoon is nu 19 maanden maar zegt nog niet heel veel.. Wel voeden we hem 3 talig op, Engels, Nederland en Mandarin (Chinees) Zie nu met onze dochter van 3,5 dat het wel goed komt ....
leuk om te lezen! Mijn zoontje is net 16 maanden, hij zegt: Poe(s) mama papa die bah (als hij gepoept heeft) eten eend/eendje bus bumba ja Taas (kaas) úit dig (dicht, alsin jas moet dicht, of slaapzak) aai en hij doet de geluiden van een varken, poes, hond en koe na als hij die dieren ziet of als je het vraagt. Verder kletst hij de hele dag maar ik kan er meestal weinig zinnigs van maken
Dat klopt ook met de theorie, als je ze 2- of 3-talig opvoedt, gaat de taalontwikkeling langzamer, maar dat is ook logisch omdat ze 2 of 3 talen moeten leren! Ongelooflijk, een kind dat 70 woorden zegt met 17 maanden!
Ons dochtertje is nu 22 maanden en kent ongeveer 75 woordjes, ze begint nu ook met korte zinnetjes. Het woordje wat ze niet zegt is mama, iedereen en alles is papa... Ze is al vroeg begonnen met woordjes zeggen maar loopt pas sinds een maandje. Zal me er geen zorgen over maken. CB zei bij ons bij het 18 maanden consult dat kinderen van 18 maanden gemiddeldongeveer pas 5 a 6 woordje kunnen zeggen.
dochter van 14 maanden zegt nog bijna niks papa (maar niet om hem te roepen ofzo.. ze zegt op alles papa haha) bal bah aai (is een poes) die meer niet! maar ze bergijpt wel heel veel. en ze liep voordat ze een jaar was, dus ja, je kan niet alles tegelijk
Dat zegt onze kleine meid ook al. Verder nog: mama kok (=klok) hap kibbel kibbel kibbel (zegt ze na als wij kriebel kriebel kriebel bij haar doen) dikke dik (dikkie dik) hallo Verder brabbelt ze heel veel. Het gaat zo snel op het moment. Ze begrijpt al heel veel en reageert ook op heel veel dingen.
Sinds deze week: aaie (als hij de hond aait) aai (tijdens het zwaaien) doei (tijdens het uitzwaaien) dich (dicht... deur dicht doen)
Hier 17 maanden komende dinsdag en dit is wat hij nu zegt; papa mama klaa (klaar) mee (meer) pee (speen) ja nee op woef Hij begrijpt wel alles wat je zegt. En dat is mijn graadmeter. Als ze je begrijpen en (eenvoudige) opdrachtjes kunnen uitvoeren mankeert er niets aan hun taal(gevoel). Dat praten komt dan vanzelf wel. Zou me geen zorgen maken dus, ook al zijn er kindjes die al veeeeeel meer praten.
De oudste toen zeker 50-100 ofzo en begon met 2 woordjes achter elkaar... De jongste is nu 16 maanden en komt echt niet verder dan.. 10(??) woordjes, met veel moeite... Oudste liep met ruim 16 maanden, jongste met 12 maanden. Ik zie heeeel veel verschil qua ontwikkeling.. grappigste is, qua begrip is het ongeveer hetzelfde, jongste kan het alleen nog niet verwoorden, die heeft het drukker met boven op de eettafel te klimmen etc
Papa Mama Buuf Opa en oma Woef ( hond) Vis Koe Poes Die Kijk Nee Ja Ah bah (zeg ik altijd bij poepluiers) Koek (koekje) Prikken ( tijden het eten.. Eten aan vork prikken) Zal vast nOg wat vergeten Zijn.. Hij maakt ook dieren geluiden..
Hier 16 maanden en zegt nog vrijwel niks, papa en mama kan hij wel zeggen, maar gebruikt dit nog niet om ons ook daadwerkelijk te roepen (zegt dit als hij aan het spelen is: papa papa mama mama). Verder wijst hij wel alles aan en begrijpt bijna alles wat ik zeg!
Onze jongste is nu 16 maand en zegt de volgende woordjes: *papa *mama *Beau (zijn broer) *Ninnie (oma winni) *oempa (opa) *Inke (drinken) *Tiete (eten) *Aai (hondje aaien) *Doa (Dora) *Ja *Nee *Boeboeee (koetje boe) *mauw *Mêêêêh (geluid van een schaap) *Nieuwe *Op! *klaa (klaar) *auto en ik zal er vast nog een paar vergeten
Hier met.17 maanden zinnen met 3-4 woorden. daarnaast kent ze alle dieren geluiden. Ze praat erg duidelijk. Ze zegt dingen als: mama ook slapen, mama waar ben je, papa is niet, toetje pakken koelkat haha. Maar dat is erg vlot hoor. En vriendin was bij cb en die zeiden dat ze rond die tijd 3-5 woorden moeten kunnen. Ieder ontwikkelt zich op eigen wijze en tempo hoor. Als ze later gaan praten praten ze heel snel goed, Meike heeft maanden chinees gebrabbeld haha
Hebeff opgeschreven wat ze zegt en het zijn toch meer woordjes Aai (aaien) Dag Papa Mama Uit Op Oma Bumba Beh (schaapje) Die Eg(weg) Bah Ja Kiel kiel kiel (zegt ze als ze je kietelt t) Sinds deze week zegt ze ook ijs Heb t maar eff voor mezelf opgeschreven, dat zijn iets meer woordjes dan ik eerder zei