hoeveel woordjes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Rosao, 18 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoi,

Ik moet voor het CB morgen een vragenlijst invullen en daar staat ook op: hoeveel woordjes kent je kind. Thijmen is nu bijna 18 maanden en ik kom (met moeite!) tot 10 woordjes, en dan heb ik dus sommige dingen ruimdenkend als woord meegenomen :). Nu ben ik dus benieuwd hoeveel (welke is ook leuk!) woordjes andere kindjes kennen met die leeftijd.

Thijmen zegt nu:
    Koe (voor koek)
    Daa (voor dag en soms voor daar (hee eigenlijk 2 woorden :) )
    papa
    mama
    ja
    nee
    bah (voor bal)
    die
    deze
    zo
    heee (voor hoi)

En soms zegt ie dingen na, zoals teeje voor teentjes enzo.

2. bengel

bengel Niet meer actief

hoihoi
    hier een logopedist die wil reageren

er is een verschil tussen kennen en kunnen.
    Hij kan zoveel woordjes zeggen, maar hoeveel begrijpt hij er? ofwel actieve woordenschat (zeggen) en passieve woordenschat (begrijpen)
    de passieve woordenschat is groter dan de actieve..
    succes met invullen

3. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    ik moest dat laatst ook doen voor het cb , ze zaten met hun oren te klapperen hoeveel woordjes Esmee al kan zeggen.
    we moeten ook erg uit kijken met wat we zeggen want 1 of 2 x het horen en ze kletst het na.
    Esmee komt nu op de 80 woordjes , en de meeste spreekt ze goed uit.
    net een wandelende (nou ja meer kruipende) woordenboek

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier een laatbloeier..
    Mijn zoontje zei bij de 18 maanden afspraak nog niet zoveel. Vooral die, hebben, hap en eten. Maar het CB heeft daar verder niks over gezegd.
    Inmiddels zit er een steigende lijn in, maar vooral passief. Hij begrijpt veel van wat we zeggen. Alleen het zelf gebruiken gaat wat lastiger. Al probeert hij het wel steeds meer. Hij babbelt in ieder geval genoeg..

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    De woordjes die ik heb opgeschreven zijn echt zijn actieve woordenschat. Hij begrijpt wat die woordjes zeggen, zeg maar. Hij begrijpt wel meer idd. En soms zegt ie een tijdje een woordje en daarna niet meer.

6. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.386
    858
    113
    home sweet home
    Mijn dochter van 19 maanden kent de volgende woordjes:
    papa, mama, die, hap, neus, bah, haar eigen naam, dag, hoi, kiekeboe, op, nee, ja

Daarnaast is ze nu aan het napraten geslagen en zegt veel dingen na maar nog niet uit haar zelf als we het zelf niet eerst zeggen.
    Ook bepaalde intonaties doet ze na zoals bij opperdepop.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva is bijna 17 maanden en zegt zo'n 50 woordjes (heb ze laatst allemaal opgeschreven ;), misschien mis ik er een paar). Niet allemaal even duidelijk altijd, maar wij begrijpen altijd wel wat ze bedoelt en ze snapt zelf ook goed wat ze zegt.

De leukste vind ik:

Eva
    Hopla! (als ze iets gooit, vooral met eten ;))
    Oh oh (voordat ze het eten op de grond gooit ;) en daarna nog tig keer totdat wij reageren)
    woefwoef (ze zegt het zo schattig!)
    auto

De knapste vind ik:
    appel
    kikker
    boven (al we de trap op lopen en ze wijst dan vaak naar zolder en zegt dan 'boven')
    open (als we 's ochtends haar kamer binnen komen moeten we eerst het rolluik open doen)
    En ze probeert 'verstopt' te zeggen, maar het lijkt er maar een heel klein beetje op ;). Het is voor haar nu echt een uitdaging om dat onder de knie te krijgen, ze wil het zo graag!

Maar wat gek trouwens dat jullie een vragenlijst in moeten vullen, wij hoeven er pas met 2 jaar weer naartoe. Of is dat juist gek? ;)

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.895
    113
    Wij hoefden ook niet een vragenlijst in te vullen met 18 maanden. Mijn zoontje kent nu zo'n 70 woordjes denk ik, hij leert elke dag nieuwe.

De leukste vind ik:

hoppakee (1,2, hoppakee,dan til ik hem op)
    tot zo (als hij weggaat)

9. mamavj2008

mamavj2008 Bekend lid

24 aug 2008
    553
    1
    18
    Mijn zoontje is 14 maanden en zegt:

Papa (mama vertikt ie te zeggen :( )
    Bah
    Da (daar)
    Happen
    Lekker
    Zijn eigen naam (of eigenlijk iets wat er op lijkt haha)

Ik heb ergens gehoord dat een kind met anderhalf 6 woorden moet zeggen. (En als het niet zo is, komt het vast ook wel vanzelf, maar dan wat later)

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ben net terug van het CB, hoefde er maar 3 te kennen :) En de woordjes die hij nazegt tellen ook mee. Nou dan zit ie wel goed dacht ik zo...haha...

Leuk om te lezen wat andere kindjes voor woordjes kennen!

Deel Deze Pagina