hoi meiden, Onze zoon ligt weer eens in het ziekenhuis en gaat nu waarschijnlijk met sondevoeding naar huis. Hebben jullie hier ervaring mee? Liefs, Josie
oooh josie wat naar, wat is er gebeurd? ik heb er geen ervaring mee. heb natuurlijk wel vaak zelf de sonde voeding gegeven in het ziekenhuis. sterkte meid, wanneer mag hij mee naar huis
wat is er gebeurd? wat vervelend zeg! Sorry, maar kan je hierover geen info geven of ervaring delen, want hier alleen sonde-voeding in het ziekenhuis gehad, maar hoop dat het snel weer beter gaat!
Ach wat vervelend! Hier ook geen ervaring met sondevoeding zelf geven, maar ik wil je heel veel sterkte wensen en hoop dat het snel weer beter gaat!
Hoi meiden, Bedankt voor jullie berichtjes. Ons mannetje ligt alweer een tijdje in het ziekenhuis. Hij heeft echt virus na virus en komt er niet goed overheen. Hij eet al een ruime maand steeds slechter en was twee weken geleden bijna een kilo afgevallen en uitgedroogd. Nu red hij het gewoon niet om voldoende te eten en drinken op een dag. Hij blijft toch ook regelmatig overgeven. Hij heeft nu een minimale intake van 800 cc op een dag en alles wat hij niet zelf redt krijgt hij bijgevoedt via de sonde. Straks dus ook thuis. We moeten dan ook gaan leren om een sonde in te brengen, ben er echt heel zenuwachtig over. Lijkt me doodeng! Maar goed, misschien valt het mee. Liefs, josie
Wat balen Josie, sterkte meid! Ik geloof dat het niet zo zeer moeilijk is om te doen, maar dat je kindje dan wel eventjes een kokhals-reflex heeft als het door de keel/slokdarm gaat. En ik zou goed overleggen over wat je het beste kunt doen als je kindje de sonde er uit trekt. En of ie de hele dag in moet of alleen maar eventjes; dat soort dingen.
Lijkt mij dat als de sonde eenmaal ingebracht is hij ook in moet blijven. Het is veel te belastend voor je kindje om steeds opnieuw een sonde ingebracht te krijgen. Zoals je zelf al beschreef is het geen pretje om zo'n ding door je neus/keel te krijgen. Lijkt me heftig om het zelf te moeten doen. Niet alleen het inbrengen opzich, maar je moet ook leren hoe te controleren of het ding goed zit, dus voeding terughalen uit de maag e.d. Nogmaals veel sterkte josie. Voor nu, maar zeker ook voor straks. Hopelijk knapt je kleintje snel op!
De sonde zal neem ik aan wel eens in de zoveel tijd verschoont moeten worden. In het UMCG deden ze dat elke 3 weken en in ons streekziekenhuis maar liefst elke week! Erg vervelend en heel veel sterkte!
Hoi Josie, Wat naar dat jullie mannetje zoveel ziek is. Mijn dochter zou met sondevoeding naar huis komen, dus ik heb in het ziekenhuis geleerd hoe je dat moest geven. Alleen hadden wij wel de afspraak dat we elke week terug zouden komen om de sonde te vervangen. Dat mocht ik niet zelf doen. In principe is het geven van de voeding niet heel moeilijk, je moet er handigheid in krijgen. Als eerste controleer je altijd of de sonde goed ligt. Dit kan doormiddel van een stethoscoop en dan luisteren en het kan dmv het opzuigen van een beetje voeding uit de sonde. Vaak krijg je eerst wat lucht mee, dit kun je dan eruit halen. Voeding die je meekrijgt spuit je terug (langzaam). Maar ik neem aan dat je dat alwel vaker hebt gedaan in het ziekenhuis? Ik heb via Sorgente spulletjes in huis gekregen voor de sondevoeding. Spuitjes in alle maten en een reservesonde en pleister etc. De nenatal krijg ik ook via Sorgente, ze bellen wanneer ze dit kunnen brengen. Het inbrengen van de sonde is lastiger, maar opzich ook wel te doen.( ik ben verzorgende en heb dit geleerd in de opleiding) Alleen is het voor je kindje niet leuk! Als het kan zou ik vragen of ze dat voor je in het ziekenhuis willen doen (tenzij je natuurlijk een eind ervandaan woont, anders moet je steeds terug als hij em eruit trekt) heel veel sterkte met jullie mannetje!
hoi josie, wat naar dat jullie vechtertje niet over de virussen heen komt!ik heb ook ervaring met deborah die heeft een half jaar sonde thuis gehad...alles bij het bedrijf sorgente weg sondes en de pomp en spuitjes pleisters noem maar op...het is te doen hoor....en ik bracht de sonde op het laatst zelf in dit is idd niet leuk maar daar moet je ff doorheen zien en als die dan zit en goed zit is de kleine meestal al weer wat gekalmeerd tenminste dat was bij deborah wel zo....en als je hem zelf niet wil of durft in te brengen is er ook nog technische thuiszorg en die doet het dan voor je.maar ik heb er in het laatst zelf voor gekozen omdat deborah in het laatst steeds de sonde eruit trok de kindjes worden ook sterker en slimmer....en het wachten op de thuiszorg kon zo 3a4 uur duren en dan lag het hele voedingsschema weer in de war....heel veel sterkte met jullie vechtertje
oja en je hebt tegenwoordig sondes die kunnen en mogen 6 weken zitten en als je die sondes krijgt is het een kwestie van heel goed afplakken.en als hij eruit gaat en hij heeft al enige tijd gezeten dan moet de sonde in het andere neusgat.....sterkte ermee....
Hoi meiden, Heel erg bedankt voor jullie reacties! Vandaag mocht hij na een maand weer naar huis, eerst zonder sonde omdat hij de laatste dagen zijn intake wel haalde en weer iets groeide. We moeten nu vaak op controle en als hij toch te vaak zijn intake niet haalt of zijn gewicht neemt niet voldoende toe, dan gaat er alsnog een sonde in. Eerlijk beertje: Hoe gaat het met je dochter na de laatste operatie? Ben erg benieuwd hoe het met jullie gaat. Liefs, josie
he josie het gaat hhel goed met onze dochter!ze is sinds eind dec haar sonde kwijt en ze heeft mooie poepluiers en het klinkt raar maar we wareb erg blij met haar eerste poepluiers!verder pas in juni weer naar het umcg en in maart weer naar het streekziekenhuis voor controle.... wel heeft ze nog medicijen voor haar bijnieren en om de 4wkn moeten we te bloedprikken om te kijken of de waardes hoog genoeg zijn.dus jullie vechter heeft weer een maand in het zh gelegen......ik hoop dat hij zonder sonde verder kan gaan en dat hij maar goed groeien mag!
Hoi, fijn dat het zo goed bij jullie gaat! Ons mannetje is gisteren alweer opgenomen; hij heeft nu longontsteking. We balen enorm! Liefs, Josie
josie wat een drama weer. beterschap en veel kracht voor jou. meid wat maak je allemaal door. houd het nou nooit op
och josie wat erg allemaal weer.....heb hem eindelijk weer thuis heeft ie long ontsteking...heel veel sterkte en kracht toe gewenst...
hoi meiden, Bedankt voor jullie lieve reacties. Doet me erg goed! Hij was gelukkig vandaag wat minder benauwd. Liefs, Josie