Hallo, Ik zit momenteel met het volgende. Ik werk via de WsW indicatie bij een detacheringsbedrijf voor mensen met arbeidshandicap Sociale Werkplaats. Nu ben ik 13 weken zwanger en loopt mijn contract 31-08 af. Gezien de verergering van mijn beperkingen door de zwangerschap ben ik momenteel ziek thuis. Gisteren bij de Arbo geweest en zeggen : Volledig arbeidsongeschikt en ziek uit dienst. Maar nu komt het: Vandaag word ik gebeld door mijn werkgever of ik erover na wil denken om toch niet ziek uit dienst te gaan maar me volgende week gewoon beter te melden. Aangezien ik 2 september bij een ander bedrijf begin zou ik me volgens mijn huidige werkgever daar ( nieuwe bedrijf ) 1 dag werken om me vervolgens weer ziek te melden?! Nou lijkt me dit niet echt correct en juist maar wat is hier de bedoeling van, weten jullie waarom ze dit willen doen en waarom ik erover na moet denken? Snap er totaal niks van, ziek is toch ziek en dit zegt de arbo ook. Help! Alvast bedankt
Beste Chris13, Je werkgever vraagt je om je beter te melden, terwijl je nog ziek bent. Ik adviseer je om dit niet te doen: als je niet hersteld bent, moet je je niet betermelden. Waarom je werkgever vraagt om je beter te melden, kan ik niet beoordelen. Dat zou je aan hem moeten vragen. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo, Bedankt voor uw reactie. Ik snap er niks van, hoor verschillende dingen zoals: Tuurlijk willen ze dat je je beter meld want een ziek iemand kunnen niet uit dienst zetten, dat het bedrijf nog 2 jaar verantwoordelijk voor me is als ik ziek uit dienst ga. Ik weet niet wat ik hiervan denken moet en dit is me nooit eerder gebeurd dus weet ook niet tot wie ik me kan wenden met deze situatie. Groetjes Christel
Beste Christel, Wanneer je contract afloopt vanwege rechtswege, hoeft je werkgever je niet eerst beter te melden wanneer je nog ziek bent op de laatste dag van je arbeidsovereenkomst. Je werkgever meldt jou ziek uit dienst bij UWV. Is je werkgever eigen risico-drager? Dan betaalt je werkgever jou maximaal 104 weken door. Heb je zwangerschapsgerelateerde klachten, neemt UWV de betalingverplichting op zich. Ook wanneer je met zwangerschapsverlof gaat. Heb je vragen over deze situatie? Ik adviseer je je contact op te nemen met het Juridisch Loket (0900-8020), rechtsbijstand of vakbond. Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare