Hoeveel zaadcellen is normaal?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door mizz, 17 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik krijg in het ziekenhuis gewoon geen gehoor. We hebben nu 3 IUI pogingen gehad en 3x was het zaad goed. Ze wilden ons niet zeggen wat dat dan inhield want goed was goed.

Ik heb toen zelf navraag gedaan. Bleek bij de 1e poging 7 miljoen, 2e 20 miljoen en 3e poging maar 4. Ik snap er helemaal niks van. Ik hoor en lees dat een gemiddelde man wel 150 miljoen zaadcellen heeft. Ik weet dat alles boven de 1 miljoen goed genoeg is voor IUI, maar ik vind 4 vs 150 wel heul veel minder. Nu begrijp ik dat dat na opwerking is. Maar wat voor aantal zou mijn man dan voor opwerking hebben? Zoals ik al zei wil mijn gynadcoloog hier geen antwoord op geven omdat het niet belangrijk is.. .maak ik me onnodig druk?

2. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    ja ;) je maakt je onnodig druk. Maar begrijpelijk hoor!

Wij hadden bij de IUI behandelingen tussen de 2 miljoen en 30 miljoen zaadcellen (varieerde per keer).

Hoeveel zaadcellen er voor opwerking zijn, boeit niet echt, aangezien het om het aantal gaat, na de opwerking :). Je kan voor opwerking misschien 100 miljoen zaadcellen hebben, als je na opwerking er maar 1 over hebt.. is het toch niet goed ;) en andersom. Getal voor de opwerking, zegt gewoon niks.

Het belangrijkste voor IUI is, als het na opwerking maar 1 miljoen of hoger aantal zaadcellen zijn, dat haal je iedere keer. Je hebt mooie scores! Zou me er zeker niet druk om maken!

3. Liminous

Liminous Actief lid

23 okt 2009
    371
    69
    28
    NULL
    NULL
    Ik sluit me aan bij wat er al gezegd is.

Volgens mij was het in de VU zo dat boven de 3 miljoen IUI is, tussen 1 en 3 miljoen IVF en onder de 1 miljoen ICSI.. Maar weet het niet zeker.

Mijn man had 55.000, dus voor ons werd het meteen al ICSI.

4. Goldfishie

Goldfishie Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.331
    25
    48
    Wij hadden bij onze iui 3,5 miljoen zaadjes na bewerking. Mijn gyn zegt dat alles boven de 1 miljoen helemaal prima is voor iui.

Je hoeft je niet meer druk te maken, want je hebt mooie aantallen.

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    De ondergrens van normaal is 20 miljoen. Zit je daaronder, dan spreek je van een verminderde zaadkwaliteit. Voor IUI moet je minimaal 1 miljoen hebben, het liefst minimaal 3 miljoen. Als ze bij jullie zeggen dat het goed is, dan bedoelen ze dat het aan de IUI-norm voldoet. Want met 4 en 7 miljoen zit je wel ruim onder de 20 miljoen-grens.

Wij kregen bij de inseminatie altijd te horen hoeveel zaadcellen er voor opwerking waren gevonden en hoeveel erna overbleven. Niet dat het zoveel uitmaakt, maar goed... De kans van slagen stijgt niet naar mate er meer zaadcellen gevonden zijn. Dus gewoon vragen als je het wilt weten. Jouw lichaam, jouw behandeling, je man zijn zaadcellen, dus je hebt recht op de informatie daarover. Willen ze geen antwoord geven, dan gewoon zeggen dat je het wilt weten.

Succes!

6. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom zeggen ze dan dat mijn man zijn zaad perfect is en er totaal geen sprake is van verminderde vruchtbaarheid bij hem? Nouja.. vragen doe ik wel, maar ik ben niet zo assertief dat als ze een halfbakken antwoord geven ik op mijn achterste benen ga staan. Het zal allemaal wel. Ik moet nog 4 dagen wachten en dan weet ik of IUI 3 gelukt is of niet..

7. Loolaa

Loolaa Fanatiek lid

6 apr 2015
    1.770
    427
    83
    Hoi Mizz,

Wat vervelend dat je niet goed wordt geïnformeerd. Wat Jippie ook al zegt; Het is jou behandeling. Je hebt het recht om te weten wat er gebeurt. En als je een antwoord krijgt wat je niet snapt, heb je het recht om door te vragen net zo lang tot je het snapt. Mag ik vragen in welk ziekenhuis je wordt behandeld? Ik heb een tijdje in het fertiliteits wereldje gewerkt en weet een beetje wat de goede ziekenhuizen zijn.

Groetjes,

Loolaa

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Mizz Jullie zaadkwaliteit is helaas niet goed, en al helemaal niet perfect. Het is goed genoeg voor de behandeling die je doet, maar valt wel degelijk onder een (sterk) verminderde zaadkwaliteit.

Ik heb de ervaring dat artsen meestal niet alle uitslagen delen, het maar half vertellen of je snel afwimpelen, ze betrekken je niet bij alle beslissingen. Misschien gemakzucht of ze denken dat je het toch niet snapt. Als je iets wilt weten, dan zul je dus zelf moeten doorvragen. Krijg je geen antwoord, dan vraag je nog eens. Je hebt recht op informatie. En als je kennis hebt, weet wat er speelt en wat de mogelijkheden zijn, dan kun je ook zelf actief meedenken en bepalen wat er wel en niet gebeurt. Het zal allemaal wel, is niet echt een instelling waar je verder mee komt. ;)

Artsen zijn geen goden. Ze zijn er om jou te helpen en niet andersom, je zit er voor jezelf. Het is jouw lichaam, het gaat om jullie wens, om behandelingen die jij moet ondergaan. Je hoeft niet op achterste benen te staan en stennis te schoppen, maar je kunt wel aangeven dat je bepaalde vragen hebt en dingen wilt weten. Als ze antwoorden dat het niet belangrijk is, kun je aangeven dat het voor jou wel belangrijk is. Het draait om jullie en niet om de desbetreffende arts.

Mijn ervaring is dat artsen best bereid zijn om dingen uit te leggen en om je te betrekken bij beslissingen, vaak vinden ze het juist leuk. Ze gaan er alleen vanuit dat het voor de meeste mensen niet belangrijk is en dat de meeste patiënten te weinig kennis hebben. Dus ze besteden er uit zichzelf geen tijd aan. Je moet het zelf aangeven.

9. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL

Begrijp ik allemaal. Ik ben ook echt niet op mijn mondje gevallen. En het is inderdaad mijn lichaam en mijn behandeling, maar ik ben wel afhankelijk van deze artsen. Ik heb vertrouwen in ze dat ze mij de juiste informatie geven. Dat ik zeg "het zal allemaal wel" komt ook voort uit vermoeidheid en frustratie. Jij zou dat toch moeten begrijpen. ;) Het is gewoon loodzwaar als het niet wil lukken. Ik kan gewoon niet bij het feit dat er 4 artsen zouden zijn die ons vertellen dat mijn man van "onbesproken gedrag" is, terwijl hij eigenlijk sterk verminderd vruchtbaar zou zijn? Dat geloof ik gewoon niet.

Maar je hebt gelijk, als deze IUI negatief uitpakt zal ik de semen analyses eens opvragen. Als de uitslag positief is ga ik het allemaal lekker loslaten en genieten ;)

Deel Deze Pagina