Bij veel dames zie ik dat ze voordat ze starten met spuiten voor IVF eerst een aantal weken aan de pil gaan. Ik begrijp dat dit is om beter te plannen? Of zijn er nog andere redenen? Als twintiger heb ik trombose en een longembolie gehad en daarom mag ik nooit meer aan de pil. Gaat IVF dan moeilijk worden? Iemand de ervaring heeft in het UMCG? Doen ze daar standaard de pil, kun je daar ook in het weekend terecht mocht je in het weekend ongesteld worden?
De pil wordt gebruikt, zodat de artsen precies kunnen inplannen wanneer je met een behandeling begint. Van daaruit kunnen ze verder rekenen wanneer je punctie ongeveer gaat vallen, het labwerk en de terugplaatsing. Dit heeft soms te maken met de wachtlijsten die er voor bepaalde behandelingen zijn. In het UMCG zijn er wachtlijsten. Wij hebben IVF en ICSI gedaan in het MCL in Leeuwarden, dat samenwerkt met het UMCG. Ik had de echo's en de punctie in Leeuwarden. Manlief moest daarna de eicellen naar het UMCG brengen, waar het laboratoriumwerk en de terugplaatsing gedaan werden. De pil wordt ook gebruikt om je lichaam voor te bereiden op de behandeling. Alles wordt kunstmatig stil gelegd. Ik neem aan dat er voor jou wel een oplossing te vinden is. Bijvoorbeeld geen pil nemen, maar alleen de Deca of Lucrin spuiten om alles stil te leggen. Misschien moet je dan iets langer spuiten dan normaal. En qua cyclus zal het bij jou erg precies komen op welk moment je begint. Misschien dat je van tevoren een echo hebt of bloedonderzoeken om je hormoonwaardes te controleren. Ik geloof niet dat je nu geen IVF/ICSI kunt doen. Je kunt over het algemeen tenminste één van de twee dagen in het weekend in het ziekenhuis terecht, als je met vruchtbaarheidsbehandelingen bezig bent. Hier zowel inseminaties als terugplaatsingen in het weekend gehad. Succes!
Het Katja, Ik loop in het umcu maar ik heb geen pil gebruikt. Zodra ik mijn menstruatie kreeg mocht ik gaan beginnen. Ik heb wel een regelmatige cyclus en dat was belangrijk voor het inplannen. Dus het hoeft geen probleem te zijn. Groetjes
Bij ons doen ze sinds een paar maamden standaard kort traject zonder pil, bij menstruatie dag 1 starten met in mijn geval deca en dag 2 al stimuleren. Verklaring was dat onderzoek heeft uitgewezen dat de kansen net zo goed zijn, en dat het zo korter kan. Ik denk dat het ook wel met inplannen te maken heeft en de assistente vertelde me dat het veel rustiger is dan een paar jaar geleden, kan me voorstellen dat dat ook meespeelt. Ik ben er in ieder geval blij mee, scheelt 3 wk in tijd en 1 week decaletyl spuiten.
Wat mij is verteld is dat ze het ook beter kunnen controleren en je zo minder kans hebt op overstimulatie, vooral bij jonge vrouwen. Als je moeilijk te stimuleren bent of al ouder hoef je niet aan de pil, zo heb ik het begrepen.
Ik heb de pil niet gebruikt, mocht gewoon starten als ik ongesteld was. Had ook geen heel regelmatige cyclus (tussen 26 en 37), maar was geen probleem. Heb wel overstimulatie gehad maar reageerde gewoon hard op de gonal f.