hoeveel zegt een iq test op 3,5 jarige leeftijd?

Discussie in 'De lounge' gestart door wendy35, 5 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendy35

wendy35 Lid

2 jan 2010
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo ons zoontje wordt in december 4 en heeft vermoedelijk hele lichte pdd nos. toen hij 3,6 jaar was is er een intelligentietest afgenomen door het audiologisch centrum de kinderpsychologe. hij scoorde 66 hij had een slechte concentratie nu merk ik helemaal niets van dat hij een lager iq heeft, want hij is behoorlijk bijdehand en kan al dingen die kinderen normaal gespoken ergens in groep 1 pas kunnen dus als ik hem zo zie dan sta ik echt met verbazing dat bij met die test 66 scoorde. hij was wel meer met de omgeving bezig dan met de test, dus denk zelf dat het meer daardoor komt, maar hoe betrouwbaar is nou eigenlijk zo,n iq test op 3,6 jarige leeftijd? groetjes wendy.

2. magicA

magicA Lid

12 okt 2010
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    volgens mij niet zo betrouwbaar. Ik dacht dat een kind moet kunnen lezen om een goede betrouwbare score te krijgen..

3. zohra

zohra Niet meer actief

v.a 5 jaar toch

4. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

niet te veel van aantrekken van zo'n test.. hoe kun je ingodsnaam op zo'n jonge leeftijd al een goed iq meten? geloof er niets van hoor ;)

5. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Hoe jonger ze zijn hoe minder betrouwbaar over het algemeen... verder ligt het aan de test en sowieso zegt zo´n test niet alles.

Het is onzin dat een kind moet kunnen lezen voor zo´n test of dat het uberhaupt niet te meten is op die leeftijd maar je moet er niet zomaar vanuit gaan dat hij omdat hij toen 66 scoorde, dat ook z´n iq is.

Mn zoon heeft er 2 gehad (hij zit in een heel traject om tal van problemen en dan is het nodig dat z'n iq ook in de gaten wordt gehouden) en er zit niet een heel groot verschil in (eerste test was rond 2,5 en heeft er met 3,5 weer 1 gedaan door verschillende mensen/instanties afgenomen) maar wel wat.

Het ligt er natuurlijk ook wel aan hoe goed je kind meewerkte daarom mag je er vaak ook een gedeelte bijzijn en heb je ook zelf gesprekken met de mensen die zo'n test doen zodat ze een beter beeld hebben van hoe hij echt is en kan je aangeven wat je herkent en wat niet. Je geeft zelf al aan dat zn concentratie slecht is, dat is bijv. een reden waarom een test lager uit kan pakken dat je zou verwachten...

6. wendy35

wendy35 Lid

2 jan 2010
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    en ik moet ook zeggen het is nu bijna 5 maanden geleden dat de test is gedaan en ik zie dat zijn ontwikkeling goed vooruit gaat en hij kan zich ook steeds beter concentreren nu dat is al een stuk beter dan toen. ik zelf vond het ook zo vroeg om hem toen al een test te laten doen. hij had ook een spraakachterstand vanwege die pdd nos, maar die is hij nu ook aan het inhalen nu praat hij goed er zit zo,n verschil in een paar maanden tijd vind ik.

7. fafa

fafa Niet meer actief

op de opleiding psychologie stelde de docent op een gegeven moment een vraag aan de klas:
    -"wat meet een iq-test?"
    -"ehhh... intelligentie?"
    -"nee, fout! een iq-test meet hoe goed je bent in het maken van iq-testen!"

En ik heb een vriend die vroeger als 8 a 9 jarige als hobby het doen van iq-testen had. Die deed er 10 in de week en na 3 maanden was zn iq zogenaamd gestegen van een normale 110 naar 170 (superhoogbegaafd) ofzo... nou, dat klopt dus niet. Z'n intelligentie was niet gestegen, hij was alleen heel goed geworden in die testjes.

En ik zal niet zeggen dat zo'n test helemaal niks betekent, maar het is puur een momentopname, en als je zoontje (die dag) ongeconcentreerd was krijg je al een totaal verkeerde score.

Dus ik zou me er niet al te druk om maken als ik jou was :)

8. mroos

mroos Niet meer actief

het geeft vaak wel een indicatie maar zeker op zo'n jonge leeftijd valt de iq-test vaak lager uit.

Ik heb als ouderbegeleider stage gelopen van jonge kinderen met autisme en pdd-nos. Voordat zij werden toegelaten op die school deden ze een iq-test, deze moest minimaal 70 zijn, anders ging je naar een observatieklas. 1 jongetje had 55 en die moeder snapte er maar niks van, na 4 maanden observatie en daarna een iq-test door iemand die veel verstand had van jonge kinderen met pdd-nos, behaalde hij een score van 90, nogal een verschil dus.

Wat wel zo is, is dat bij kindjes die zich op een 'normale' manier ontwikkelen, de verschillen minder zullen zijn dan bij kindjes die extra last hebben van de manier van vraagstelling/de omgeving/ een auto die langsrijdt waardoor ze afgeleid worden/ een slechte nacht etc..

Een lage score hoeft dus niet per definitie te zeggen dat het kindje niet intelligent is;).
    overigens is een iq-test onder de 6 jaar maar 1 jaar geldig.

9. mol81

mol81 Niet meer actief

Jonge kinderen kunnen getest worden maar de waarde van de score is altijd discutabel. De geldigheid is dan ook maximaal 1 jaar. Jonge kinderen zijn erg snel afgeleid en dit kan een test behoorlijk vertekenen.

Vanaf 6 jaar kun je meer waarde hechten aan een IQ test (WISC).

10. hellen83

hellen83 Actief lid

16 nov 2008
    461
    0
    0
    ik zou er wel waarde aan hechtte gewoon weg omdat het een test is die ontwikkeld is voor kinderen van deze leeftijd.

daarnaast ontwikkelen kinderen en kan je zoontje dus ook groeien in zijn ontwikkeling. (cognitief)
    de test is ook maar een jaar geldig.

als je vragen hebt mag je me ook wel pben. ik ben geen expert maar ben wel bekend met veel testen!

liefs Hellen

Deel Deze Pagina