Wij hebben maar 1 rekening waar alles op en afgaat. Net even gecheckt (ik hou al onze uitgaven bij) en er gaat bij ons maandelijks gemiddeld €2.000 aan variabele lasten doorheen. Daar zitten ook vakanties, inrichting en onderhoud huis bij.
Pfoe, net als @edelweiss ook geen/weinig speelruimte. Zit het spaargeld wel bij de vaste lasten? Lijkt me echt pittig. Respect dat jullie het ermee redden.
We zetten elk maandelijks ong 1300€ op de rekening + 300€ kinderbijslag = budget 2900pm. Soms lukt het, soms moeten we nog een beetje bijstorten...
Geen idee eigenlijk. Ik maak wat over naar de spaarrekening en bekijk lopende de maand of er nog meer naar de spaar kan. Er staat hier in ieder geval altijd een ruim bedrag op.
Wij werken niet met aparte rekeningen voor aparte “posten”. We hebben beide een rekening waar ons salaris op wordt gestort en 1 gezamenlijke rekening voor de vaste lasten. Daar zit ook een spaarrekening aan vast voor bijvoorbeeld belastingteruggaaf (jaarlijks) of geld wat voor het huis aan de kant wordt gezet. Dus om op je vraag in te gaan: we storten geen bedrag voor zaken als kleding/schoenen/etc. Voor de kinderen betalen we grotendeels spullen van de kinderbijslag. Daarnaast kopen we beide voor de kinderen iets als we iets leuks tegenkomen. Voor onszelf net zo, dat is geen vast bedrag per maand. Zo heb ik de afgelopen maand voor mezelf niets gekocht qua kleding. Voor de kinderen alleen nieuwe zomerjassen. Mijn vriend al 2 maanden niets voor zichzelf qua kleding. Ik denk ook dat je lastig kunt vergelijken. De 1 koopt meer merk, de ander alleen tweedehands, etc etc
Wij sparen een beetje wat over is.. Dat is absoluut niet veel en vaak gaat het zodra t een beetje is, op aan onvoorziene kosten als apk, wasmachine etc. Ik zou heul graag zakcentje willen verdienen vanuit huis... haha Maar zodra Over paar jaar kids op school zitten heb ik weer tijd iig om wat buitenshuis Te gaan werken... En dus echt buffers op te gaan bouwen voor de toekomst, en toekomst vd kids
Hier een rekening voor de vaste lasten en een aparte rekening voor de boodschappen Daarnaast 3 spaar rekeningen: Onze (voor woning/auto/inboedel enz) Dochter (hier word kinderbijslag op gestort) Dochter zilvervloot Ik weet precies wat erin komt en wat eruit gaat maandelijks.
Sorry voor mijn late reactie! Super fijn dat jullie zoveel hebben gereageerd. Ik heb een hele berekening gedaan en wil gaan proberen met €1200 in de maand rond te komen. Dan kunnen wij €1500 sparen en dat lijkt me echt heel fijn. Belachelijk dat wij zoveel geld uitgeven vind ik.. schaam me er een beetje voor!
Wij hebben 1 rekening waar onze salarissen op komen. Zetten dan een X bedrag op de spaar. Dat is inclusief gedeelte spaarrekening, hypotheek, zorg, opvang etc etc. Zie de spaarrekening dus ook als 'last'. 1500 sparen doe ik niet, dat vind ik zonde (dan spaar je meer dan de helft van je inkomsten, zonde!). Genieten is ook belangrijk. Het bedrag wat over blijft na het gedeelte dat ik opzij zet voor de 'lasten' is onze marge. Die gaat elke maand gewoon helemaal op
Precies dit. Maar ik houd zelf wel potjes bij zoals kinderopvang, nuts, zorg, autoverzekering, huis onderhoud etc
Wat dan over blijft (maar dan houd ik dus rekening met alles, dus ook brandstof en boodschappen) is marge en mag op. Ook zo'n 1000 euro. Maar ik schrik van de boodschappen prijzen. Eigenlijk zijn we het dubbele kwijt dan van hetgeen ik wil
Mee eens (tenzij je een mega inkomen hebt natuurlijk), maar als je heel erg moet bezuinigen omdat je perse 1500 wil sparen, ja vind ik ook zonde. Als je 1000 per maand spaart is het nog heel erg veel en heb je veel meer ruimte om minder op te letten en meer te genieten.
Hmm ik heb geen idee wat ik precies uitgeef. Ik weet dat er altijd genoeg op mn betaalrekening staat en daarvan spaar ik automatisch 800 per maand. (Alleen niet gezamenlijk) eigenlijk spaar ik meer want ik maak nooit mn betaalrekening leeg. En dan nog vaste spaargeld voor kind per maand dat gaat er ook af.
Toch ben ik nog eventjes beetje nieuwsgierig... hoeveel uur werken jullie man en jij dat er zoveel gespaard kan worden? hier momenteel dus gewoon 1 inkomen dus valt ook niet te vergelijken uiteraard....
Ik werk 32 uur zonder man, denk dat het niet aan je werkuren maar aan loon/verbruik/gezinssamenstelling etc. Ligt wat je spaart. Maar ik ben vanaf dat ik ging werken iedere maand een vast bedrag gaan sparen (toen ik thuiswoonde deed ik ongeveer een huurbedrag). Heb daar wel weer een studie en buitenland stage van betaald en weer opnieuw opgebouwd. Nu doe ik gewoon een deel van mn loon aangezien ik niet al te veel hypotheek heb.
Maar dat zegt toch helemaal niets, hier ook maar 1 inkomen, maar man verdient supergoed en we smijten verder niet met geld ofzo (kopen wel luxe dingen wanneer we iets echt willen), dus hebben heel erg veel spaargeld.
Dat zegt weinig, het is heel erg beroepsgerelateerd. Het maakt qua inkomen nogal een verschil of je bankdirecteur of kassamedewerker bent. Mijn man werkt hier 32 uur en ik 20 toch verdienen we ruim 2x modaal puur door de branche waarin we ons begeven. Ik zie helaas gezinnen om ons heen die beide fulltime werken en nog niet de helft van ons verdienen.