Als je vocht vasthoudt...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Caithlin79, 10 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Elke keer als ik naar de gyn ga wordt er goed gecontroleerd of ik vocht vasthoud. Dat is tot nu toe nog niet zo geweest.
    Maar nu heb ik ontdekt dat het toch echt is begonnen, hele dikke voeten en enkels, broeierige jeukende handen en polsen...

Moet ik daarvoor eigenlijk contact opnemen met de gyn, ook in het weekend (ivm eventuele zwangerschapsvergiftiging) of is het zo dat het eigenlijk heel normaal is rond deze zwangerschapsduur en kan ik best ff wachten met het melden tot dinsdag (als ik er toch weer heenga)?

2. Niet meer actief

het is normaal om rond dit termijn vocht vast te gaan houden.

Veel drinken, voeten omhoog wanneer kan, wisselbaden voor de voeten, RINGEN AF!, en vochtafdrijvende dingen eten zoals bleekselderij helpt.

In de avond neemt het altijd erg toe en zaak is dat je niet teveel suiker en zout eet!

Als je nu ook ineens hoofdpijn en beklemmend gevoel onder de borst hebt, dan moet je de VK even bellen.. anders.. welkom in de olifantentijdperk hihi..

3. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    is dat standaard dan dat je daarop gecontroleerd wordt dat is bij mij nog geen 1 keer gebeurd. en hoe zit het dan met urine moet dat ook altijd gecontroleerd worden?

4. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Ik hield vocht vast in een vrij extreme vorm (kon 's avonds mijn benen niet meer buigen). De VK nam het in eerste instantie niet echt serieus, terwijl iets in me zei dat het niet goed was. Ik had geen hoofdpijn, geen beklemmend gevoel en de bloeddruk bleef redelijk (onderdruk onder de 100). Er zat wat eiwit in de urine, maar niet verontrustend.
    Bij de buik aangekomen bleek de kleine in stuit te liggen, dat was wel een reden om me door te sturen naar de gyn. Eenmaal daar aangekomen, mocht ik meteen blijven. Pre-eclampsie (zwangerschapsvergiftiging), ondanks dat alle symptomen vrij vaag waren, behalve het vastgehouden vocht.
    Ik was toen 34.2 weken zwanger. Er werd vrij snel medegedeeld dat ik niet naar huis zou gaan voor ik bevallen was. Gelukkig begon de bevalling spontaan na 2,5 weken. 3,5 weken te vroeg dus. Ons kindje was te klein (47cm en 2070 gram), maar de placenta was al aan het verouderen.
    Ik ben achteraf dus zeer blij dat het een stuit was, anders was ik misschien niet doorgestuurd...

Jij loopt al bij de gyn, dus gelukkig wordt je en je kleintjes goed in de gaten gehouden. Als je zelf een onrustig gevoel hebt over het vocht, zou ik bellen als ik jou was. Ik vind echt dat je in dit soort gevallen je gevoel moet volgen!

5. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Als je handen echt gaan tintelen zou ik wel snel gaan bellen naar de gyn.
    Dat was bij mij een waarschuwingspunt.

Ik weet niet hoe lang het geleden is dat je bent geweest? En een keer bellen als je het niet vertrouwd kan geen kwaad, vooral niet met dit soort dingen.

Groetjes Daphne

6. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik ben afgelopen dinsdag nog geweest. Ze controleren het extra als je een tweeling verwacht omdat de kans op zwangerschapsvergiftiging dan iets groter is.

Toen had ik alleen last van m'n vingers bij het buigen, maar sinds vanmorgen dus ook ineens m'n voeten.
    Tintelende vingers heb ik idd wel, maar moet zeggen dat ik dat sowieso wel vaak heb ivm fibromyalgie. Verder helemaal geen klachten die bij een zwangerschapsvergiftiging zouden kunnen passen en m'n bloeddruk is nog geen enkele keer te hoog geweest (altijd onderdruk onder de 90)
    Ik vind het alleen zo gek dat ik nog helemaal geen last heb gehad van vocht in m'n voeten en vanmorgen opeens wakker werd met voeten waar bijna geen vorm meer in zit :(

Hmmm... misschien bel ik zometeen gewoon voor de zekerheid ff naar het ziekenhuis. Kan natuurlijk geen kwaad!

Maar ik hoop maar gewoon dat het net als Gupsie zegt betekent dat ik nu toch echt in het olifantentijdperk ben beland :)

7. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Meestal bij zw vergiftiging dan heb je wel een echte verhoogde bloeddruk. En je urine wordt gewoon gecontroleerd en dan zouden ze wel iets gevonden hebben denk ik zo.

Maar het blijft wel vervelend vochtvasthouden. Maar wel voordeel, na de bevalling gaat het best snel weg, het is namelijk geen vet en je plast en zweet het allemaal weer uit!

8. zorra

zorra Fanatiek lid

16 jun 2006
    3.353
    0
    0
    Daphne, ik wil toch wel even reageren op wat je zegt; dat er bij zw. schapsvergiftiging meestal wel een verhoogde bloeddruk is. Ik heb HELLP gehad (ernstigste vorm van zw. schapsvergiftiging) en mn bloeddruk was 120/75 op de dag dat ik een spoedkeizersnee kreeg. Dus hoge bloeddruk hoeft niet altijd ;) Daarnaast word niet bij iedereen urine gecontroleerd. Caithlin als je het niet vertrouwt altijd bellen! Beter 1x teveel dan te weinig toch?

9. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    @Zorra, HELLP is ook een syndroom wat los kan staan van zw vergifitiging. Ik had namelijk pre-emclamsie en HELLP. Ik dacht eerst dat HELLP de overtreffende trap was van Zw vergiftiging maar dat blijkt helemaal niet te zijn. De hoge bloeddruk hoort bij zw vergiftiging, en de lever die het niet meer wilt doen en de bloedplaatjes die niet worden aangemaakt horen bij HELLP (het vochtvasthouden normaal gesproken bij zw vergiftiging, net als de eiwitten).

Maar al met al, het is geen pretje! (Helaas uit persoonlijke ervaring nog niet zo lang geleden :cry: )

Deel Deze Pagina