Ik loop al een poos met de gedachte om een opleiding stervensbegeleiding te gaan doen. Ik heb al een tijdje als vrijwilliger gewerkt met de nodige cursussen, maar wil nu echt mijn papieren halen. Is er hier iemand die de opleiding ook gedaan heeft?
Ik niet maar lijkt me wel mooi! Dan ga je daarna werken in de uitvaartbranche? Of begrijp ik het verkeerd? Het lijkt me wel extra heftig bij jonge mensen en kindjes.
Dank je wel voor je reactie. Dat is me allemaal zelf nog niet zo duidelijk. Ik ben alles nog aan het vergelijken en uitpluizen. Ik weet wel dat er verschil zit in de opleidingen. Ik moet in ieder geval een "erkend" opleidingsinstituut hebben. Dit is erg belangrijk omdat mijn inzet dan vergoed word via bepaalde zorgverzekeraars. Het is een "baan "(raar woord in dit geval) , die je erbij doet. Ik kan dan ingezet worden via de huisarts, maar dat kan ook via een hospice. Ik hoop binnenkort meer duidelijkheid te krijgen. Volgende week contact met een hospice en ik ga de keus maken welk opleidingsinstituut ik neem. Het lijkt me best pittig, net wat jij zegt bij kinderen of jonge mensen, maar het lijkt me ook erg mooi.
Wat me ook erg moeilijk lijkt is alles wat momenteel rond euthanasie speelt. Dat is iets heel persoonlijks. Ik zie dat jij gelovig bent. Ik ben dat ook. Ook daar zal ik mijn weg in moeten leren vinden....hoe ga je daarmee om.
Mij even verplaatsend in iemand die gelovig is (want ik ben dat totaal niet) zou ik dan denken dat dit tussen de patiënt en de hogere macht is en zelf alleen kijken naar het menselijke, dat iemand uitzichtloos en vreselijk lijdt en jij iemand begeleidt omdat diegene recht op begeleiding heeft.
Ik kan me je vraag/ twijfel hierin wel voorstellen, maar ik denk dat jouw taak voornamelijk gericht zal zijn op het begeleiden/ ondersteunen van de client en de familie tijdens doormaken van de verschillende fases in het proces van overlijden. Of dit overlijden tot stand komt door een natuurlijk proces of door euthanasie is iets tussen de client en de betreffende arts. Hierin zal van jou geen actieve rol worden gevraagd. Ik denk dat jij , als gelovige zijnde, met respect voor de keuze van de client, een goede begeleiding en ondersteuning kan/mag geven in een dergelijke situatie. Succes met de opleiding, het lijkt mij erg mooi en waardevol om te doen!
Dat klopt, maar inderdaad wat hierboven al beschreven wordt ben ik het mee eens. Op mijn werk loop ik er persoonlijk ook tegenaan maar moet dan professioneel blijven en mijn eigen manier van leven niet betrekken op de bewoners. Ik wilde ook graag werken op een hospice maar ik zou er nu nog niet mee om kunnen gaan, als de mensen zo jong zijn.
Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik ben het helemaal met jullie eens. Dat gaat buiten mij om. Maar ik blijf dat wel een moeilijk "iets" vinden. Ook al kan ik het me eigen soms wel voorstellen als iemand vreselijke pijnen lijd. Maar mijn taak is inderdaad het begeleiden van de patient en familie. Iets wat me enorm trekt. Ik heb van de week contact met een hospice en zal ook vragen of er mogelijkheden bij hun vandaan zijn kwa opleiding.
Ik werk als SPW-4 in de gehandicaptenzorg. Alleen in de nachten. Wij hebben heel veel oudjes en er zijn er in een half jaar tijd heel veel overleden. Ik wil zodra het mogelijk is de opleiding/cursus paliatieve zorg gaan doen. Dat is de zorg aan het einde van het leven.