Hoeveel zon in tuin met ligging op ZO?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ammie1984, 29 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.737
    2.537
    113
    Ik denk dat een tuin op het zuid oosten heerlijk is. Wij hebben zuid west en gaan met deze zomers half dood in de tuin. (onze tuin is ook ongeveer 15x10m)
    Vanaf twee uur staat de zon op heel de achterkant van het huis. Daarvoor al in een groot deel van de tuin.
    Op elk perceel zit je goed denk ik.

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.107
    3.881
    113
    Wij hebben de tuin op zzo.
    Echt genoeg zon, zelfs met wat grote bomen. Eerst dachten we er aan om een grote boom om te laten hakken, maar we zijn juist wel blij met wat extra schaduw. Er is de hele dag in de zomer tot een uur of 7, half 8 wel zon in de tuin. We hebben een veranda en zitten al vroeg in het voorjaar buiten.

3. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.236
    437
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Wij hebben een huis op ZO en die is niet heel diep 8m. Wij hebben sowieso altijd de ochtend zon en tot zeker hoogzomer tot een uur of 17 achter in de tuin

4. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.175
    8.167
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik heb een tuin van 15 meter en 5.5 meter breed op het Noordoosten en zelfs ik heb vanaf zonsopgang tot 19.00 uur zon in de tuin. Om 1400 uur is hij ongeveer van het terras af en om. 1900 uur is hij echt uit de tuin. Vanaf 1700 uur allrrn nog achterin de tuin.

Heb ook een tuin op het zuidwesten gehad, niet te harden zo heet. Zou ik nooit meer willen.

5. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Precies dit, wij hebben nu ook noordoosten en bij ons vorige huis zuidwest. (zelfde tijden trouwens ook)
    Ik vind het echt heerlijk op het noordoosten, natuurlijke schaduw is toch echt stukken aangenamer dan de schaduw die je creëert met parasols.
    Wij zaten in onze tuin op het zuidwesten niet vaak lekker buiten omdat je gewoon echt weg zat te branden.
    Zelfs in het voorjaar werd het dan al heet, als ik dan heel zomers gekleed op de fiets stapte kwam ik er na een paar meter achter dat het alleen in onze tuin zo heet was. :rolleyes:

6. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.175
    8.167
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Haha echt he. En de tegels waren zo verschrikkelijk heet dat je alleen met slippers in de tuin kan lopen. Blote voeten is niet te doen.

Ik heb rechts in de tuin altijd een klein strookje schaduw. Denk zo'n 60 cm. Perfect voor de planten aan die kant, die staan alleen in de ochtendzon en derest van de dag hebben ze schaduw. De linkerkant en de rest van de tuin van de tuin is volop zon en daar staan de Fruit planten en tomaten want die hebben volle zon nodig.

7. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    ik had ook een tuin op het noorden en moest en zou perse een tuin op het zuiden.... het werd zuidoost... ik wil hier niet meer weg maar ik heb wel spijt van de tuinkeuze. Man wat gloedje heet zomers.
    Hier dikke gordijnen binnen zodat je de boel nog wat kan dimmen. Mijn kinderen doen vanaf een jaar of 2 zelf overdag de gordijnen dicht....

Hrt is nu ook al weken nat in de tuin (iets met veel regen?) Maar doorgaans hebben we in de lente/zomer tot 14u zon op het raam en tot 16u ofzo kunnen we op het terras bij het huis in de zon zitten. En anders kunnen we tot 2030 achter in de tuin terecht.

Omdat jij nieuwbouw koopt, valt en staat de zon wel een beetje met wat je buurman aan bomen in de tuin zet

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Oooh tipje nog. Google eens op suncalc. Kan je doorgaans zien hoe de zon schijnt op iedere datum in het jaar

9. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.175
    8.167
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    20200807_135442.jpg

Dit is onze tuin op het Noordoosten in Augustus om 14.30 uur.

10. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.842
    3.630
    113
    Het is maar net wat je wensen zijn, denk ik. Wij hebben sinds een half jaar een tuin op het ZO (voorheen ZW) en het bevalt mij goed. In onze vorige tuin konden we op warme dagen eigenlijk nooit lekker buiten eten, omdat het dan bloedheet in de hele tuin was. Vanaf een uur of 13 hadden we vol de zon in de hele tuin, en pas rond een uur of 16/17 begon er wat schaduw te komen. Nu hebben wij ‘s ochtends vroeg al het zonnetje naar binnen en in de tuin. We ontbijten dus lekker in het zonnetje. Vanaf een uur of 13 is de zon weg uit de huiskamer (vind ik prettig) en begint er in een deel van de tuin schaduw te komen, maar we hebben tot een uur of 16 nog volop zon in het achterste deel van de tuin. Rond een uur of 17 is de zon weg. Wij hebben deze zomer eindelijk dus weer lekker buiten gegeten. Ik vind het dus fijn, omdat we bijna de hele dag wel EN zon EN schaduw ergens hebben. Maar als je in het avondzonnetje wilt zitten is ZO niet handig.

Deel Deze Pagina