6 maanden, groenten eten rampzalig!

Discussion in 'Voeding' started by rus05, Jul 13, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. rus05

rus05 Bekend lid

Mar 31, 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Tips gevraagd! Mijn dochter is nu 6 maanden en dit is ongeveer haar schema (we zijn ongeveer 3 weken geleden begonnen met fruit en sinds 2 weken groenten):

08.00 fles 180/6
    09.30 fruithapje (zelfgemaakt, peer of appel tot nu toe)
    12.00 fles 210/7
    16.30 fles 180/6
    18.30 groentenhapje (die gaat dus helemaal niet)
    20.30 fles 210/7

Nog even verder ter info: de flessen gaan bijna allemaal leeg, behalve die in de middag van 210 drinkt ze meestal niet helemaal leeg. Fruithapje gaat erin als koek! MAAR: groenten is tot nu toe een ramp :( ik maak alles zelf maar wortel en broccoli gaan er niet in. Wortel gaat nog - een paar happen - maar zodra ze de lepel met broccolismurrie erop zit, begint ze al te huilen...gisteren van ellende maar een potje bloemkool geprobeerd (wat vind ik dat trouwens stinken :)): daar at ze net wat meer van, maar niet meer dan een kwart potje of zo.

Heeft iemand tips: zijn er bepaalde soorten groenten - misschien zoeter? - die ik haar kan laten proeven? Of bepaalde dingen mengen? Ik heb net wortel met appelpuree gemaakt, even kijken of ze het dan wel eet. Alle tips zijn welkom, misschien heeft het ook iets met het schema te maken?

Alvast bedankt!!

2. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Geef het de tijd!
    Kindjes moeten iets soms wel 10-15x geproefd hebben voordat ze iets herkennen/ lekker vinden. En het is nu nog helemaal niet zo erg dat er nog niet veel in gaat....
    Zou trouwens ook de flessen wat kleiner maken, 4x 180/6 of zo, dan ligt er net iets minder melk op de maag als hij zijn groenten krijgt.

Je kunt ook eens proberen om je kindje bijv gewoon een gekookt boontje in de hand te geven of een stronkje broccoli?? Kijken wat ie er mee doet...
    Probeer 1 soort groenten gewoon een aantal dagen, dan weer een nieuwe soort en de week erna de eerste weer herhalen of zo?

Blijven proberen en variëren...

3. Onje

Onje Niet meer actief

#3 Onje, Jul 13, 2012
    Last edited by a moderator: Jul 13, 2012
    Dubbel

4. Onje

Onje Niet meer actief

Je geeft 2 flinke flessen achter elkaar en dan een groentehap en 2 uur daarna weer een grote fles, ik denk dat ze gewoon geen trek heeft.

Waarom probeer je de fles van 12.00 niet iets te minderen 180/6 bijvoorbeeld om te starten? de groente tussen 16.00 en 17.00 en daarna eventueel nog een klein flesje? Dan zal ze vast meer eten ze zit nu gewoon te vol.

Als alles goed gaat kan je bijvoorbeeld daarna om 12.00 brood gaan geven en daarna een klein flesje als ze dat wil.

5. rus05

rus05 Bekend lid

Mar 31, 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Top dames, heel fijn dat jullie zo snel reageren! Vandaar dat ik het schema erbij had gezet, verbaast me niks dat jullie denken dat het daar niet helemaal goed gaat.

Dus om 12.00 een kleinere fles, 180, dan tussen 16.00 en 17.00 groenten (niet haalbaar als ze dinsdag en woensdag naar kdv gaat, wat zou ik dan moeten doen?), en daarna nog een fles. Maar dan krijgt ze op een dag 3 flessen, is dat dan niet te weinig?

6. Onje

Onje Niet meer actief

Kunnen ze ol het kdv geen potje geven? Of als je zelf iets ingevroren hebt of vers vd vorige dag?
    Je blijft op 4 flessen zitten dan; s ochtends fles, fruit, fles maar dan iets kleiner als dat je nu doet, eerst groente aanbieden en dan een klein flesje, laatste fles.

Dit is ongeveer ons schema tijden verschillen nogal hoor het ligt eraan hoe laat hij wakker wordt, dit hanteer ik al ongeveer 1 maand. Hier nog maar 2 flesjes.

6.30 fles 180/6
    09.30 griekse yoghurt of franse kwark met vers fruit.
    12.00 boterham en fruit
    16.00 groente
    19.00 fles 210/7

Hij krijgt ook een drinkbeker met water, thee of limo.
    Groente en fruit over het algemeen vers maar als ik niks in huis heb ( lees geen zin) dan een grote pot!

7. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

Apr 27, 2012
    1,920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Ik zijn alle hapjes op het moment een drama.
    Ze gaat met haar lipjes blazen, en dan zit mama er onder. Mondje is leeg.

8. rus05

rus05 Bekend lid

Mar 31, 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Heb naar jullie adviezen geluisterd en om 17.00 in plaats van een fles groenten gegeven en daarbij een klein flesje van 90ml. Driekwart van de wortel+appel is erin gegaan, ik ben blij :) weet niet precies hoeveel ze gegeten heeft in grammen, het waren in ieder geval 3 ijsblokjes :) weet iemand toevallig hoeveel dat in gram ongeveer is? Begreep van CB dat ze 150 gr mag?

Heel erg bedankt, precies de goede tips die ik nodig had!!

9. rus05

rus05 Bekend lid

Mar 31, 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, nog een vraag: is het erg als ze in haar schema niet 150 gr fruit en groenten krijgt maar 100? CB had het gisteren over 150 gr maar heb net m'n ijsblokjes gewogen en zij krijgt net iets onder de 100 gram. Is dat ok of moet ik extra geven?

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Joh je hoeft echt niet af te wegen hoor, ze geeft het wel aan als ze genoeg heeft. Als ze het makkelijk op krijgt de volgende keer gewoon wat meer geven, het is allemaal hartstikke gezond en als ze het opeet heeft ze er behoefte aan.

11. rus05

rus05 Bekend lid

Mar 31, 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Daar ben ik toch weer even, ik dacht dat het vandaag goed ging maar...zo ging het vandaag:

08.00 180/6 met 2 lepels rijstebloem
    10.00 fruit (ongeveer 100 gr peer) alles op
    12.00 180/6
    15.30 groenten (ongeveer 100 gr appel/wortel) alles op

Mijn man was de groenten al om 15.30 gaan geven wat ik een beetje vroeg vond, maar hij dacht echt te zien dat ze trek had. Maar nu: om half 6 huilen, huilen, huilen. Ik een klein flesje 90/3 gegeven, nog steeds huilen. Nog weer 90/3 gegeven en nu is ze wel rustig, ze had dus gewoon erge trek. Maar vanavond voor het naar bed gaan krijgt ze ook 180/6. Dus vandaag fruithap, groentehap, en 4 flessen 180/6. Is dit niet teveel? Hoe kan ik de dag beter indelen? Ik dacht zelf aan:
    - bij de groenten meteen 90/3 geven
    - als ze wakker wordt rond 15.00, een 'tussendoortje' als een stukje banaan, komkommer, rijstwafel of iets dergelijks?

Tips zijn weer zeer welkom, bedankt!

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Groenten en fruit vullen heel anders dan een fles dus dat ze na 2 uur al weer flink trek had, vind ik niet heel raar.

Ik ben persoonlijk erg van de regelmaat en had dit:

8:00 ontbijt (eerst fles, later pap, weer later boterham + melk)
    10:00 fruit
    12:00 lunch
    15:00 tussendoortje (eerst flesje, daarna rijstwafeltje + drinken)
    18:00 warme maaltijd (groenten)
    19:30 fles en naar bed

wij gaven eerst groenten (en later pas fruit) en deden dat om 12:00. Dat is een fijn tijdstip omdat ze meestal wel wat trek hebben maar niet heel hongerig en omdat je goed kunt zien hoe de groenten 'vallen'. Met zoon gaven we eerst een klein flesje (60/3) om de ergste trek er af te halen en daarna groenten en dan daarna nog wat melk (afhankelijk van hoeveel hij gegeten had). Dat ging al snel heel goed.
    We hebben de groenten later verplaatst naar 18:00 en zijn toen fruit gaan geven om 10:00.

6 maanden:
    groenten om 12:00
    6,5 maand:
    pap als ontbijt (granen)
    groenten naar 18:00
    fruit om 10:00

7 maanden:
    pap als ontbijt
    fruit om 10:00
    boterham oefenen om 12:00 + melk
    groenten om 18:00
    avondfles

8 maanden:
    pap
    fruit
    boterham
    tussendoortje: fles vervangen door iets anders
    warme maaltijd
    fles

9 - 10 maanden
    pap
    fruit
    boterham
    tussendoortje
    warme maaltijd
    fles

12 maanden:
    ontbijt
    tussendoortje (fruit)
    lunch
    tussendoortje (koekje, fruit, rijstwafel etc)
    warme maaltijd + toetje (zuivel)
    naar bed

13. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

Jun 25, 2007
    1,996
    0
    0
    3,5 uur na een fles groente? Dan is je kindje heel hongerig en wil het snel eten(melk drinken) en niet nog groenten doorslikken. Wij zijn met 4 maanden met groenten begonnen. Mijn zoontje at vanaf het begin alles op, maar ik gaf het tussen 2 voedingen. Als ik ook maar iets te laat was dus 2,5 of 3 uur na een voeding, dan was hij te hongerig en had er het geduld niet voor of hij verging van de slaap haha.
    Ik ben net een week met fruit begonnen en daar smult hij inmiddels ook van.

Ik zou zelf de groenten niet smiddags doen hoor.

14. Onje

Onje Niet meer actief

Groente kan gewoon s middags hoor vooral als je gaat beginnen ivm eventuele reactie bijv.
    Wij geven de groente vaak s middags ( tussen 16.00 en 16.30) omdat hij anders te moe wordt om te eten en er te kort tijd zit tussen het avondeten en de fles

15. Johannal

Johannal Fanatiek lid

Jan 28, 2009
    3,119
    0
    0
    #15 Johannal, Jul 18, 2012
    Last edited: Jul 18, 2012
    Genoeg bruikbare tips van de voorgaande dames maar ik zou je nog een tip willen geven... probeer iets ontspannender met het hele eetgebeuren om te gaan. Als je vragen hebt prima (Natuurlijk!) maar probeer de grammen, cc's, aantal keren en tijden los te laten... kijk naar je kindje! Soms is het nou eenmaal hongeriger als een andere dag... ze is nog zooooo! klein... Geef haar lekker een flesje als ze honger heeft. Leg haar in bedje als ze moe is en begin nu langzaam aan wat eten te introduceren. Het gaat hierbij echt alleen maar om het leren eten en het leren kennen van de verschillende smaken en texturen. Ze haalt nog al haar essentiële voedingsstoffen uit de melk (persoonlijk vind ik 6 maanden dan ook veel te vroeg voor 'maar' 2 flessen maar dit terzijde). Er hoeft nog helemaal niets in te gaan! Echt niet... ook al slurpt ze de fruithap op! Het hoeft nog niet... probeer niet te pushen enz... dan voorkom je dat je kindje eten gaat weigeren, gaat schrokken, slecht leert kauwen (prakjes) en dat eten op de duur kan uitgroeien in een soort strijd; tegen de tijd dat je een peuter hebt en papa/mama vind dat je een bepaald aantal gram moet eten.... Wat wil je dan doen?

Succes :D komt allemaal goed.
    Goed naar je kindje kijken zij verteld jou wat ze nodig heeft.

Natuurlijk had ze 5,5 uur na haar fles van 12 uur weer honger! Dat vind ik niet gek dan zou ik ook huilen ;)

Op de verpakking staat de maximale hoeveelheid van wat je aan kunstvoeding mag geven (ivm met het aantal calorieën enz). Als je daar iets onder blijft zit je perfect qua hoeveelheid melk... Waarom mag je kindje nog maar drie flessen??? Van de 'speenpolitie' :D
    Geef je kindje gewoon melk als ze honger heeft (tot de max hoeveelheid) ze moet er nog van groeien! Ze groeit niet van dat fruit of die groenten hoor... nog niet iig haar lijfje haalt alles wat ze nodig heeft nu nog uit de melk... Daarom nogmaals... al het bijvoeden is om te oefenen... over een maand of 3 kan je eens gaan kijken of ze lekker eet een daardoor misschien minder behoeft heeft aan melk (dit geeft ze waarschijnlijk zelf aan door haar flessen niet leeg te drinken). Geef je flessen gewoon ongeveer iedere 4 uur (of eerder als ze een keertje hongerig is) en geef ergens tussen 2 voedingen (en na een slaapje) in groente/fruit. Zo is ze niet te hongerig en lekker wakker en aandachtig om iets nieuws te leren. Je moet zelf bepalen wanneer het voor jou kindje een goed moment is.... dat ligt aan haar ritme en haar slaapjes. Iedeaal is na een slaapje en ongeveer tussen 2 voedingen in.

Edit:
    En om het eten te introduceren geef je 3-5 dagen achter elkaar hetzelfde, dus alle dagen wortel en daarna 3-5 dagen iets anders waarbij je er af en toe wortel bij aanbiedt dus bijv. zoete aardappel en soms wortel erbij (om de smaak nog even op te halen). Dan 3-5 dagen broccoli (bijvoorbeeld he) en soms een wortel erbij en soms een zoete aardappel erbij. Heel veel herhalen.... de ontwikkeling van je kindje is in volle gang en dus ook haar smaak iets wat ze de ene dag niet lust (niet lusten? bestaat eigenlijk niet meestal is het; geen zin, geen honger of te moe) eet ze de keer erop weer met smaak.. oefenen oefenen oefen.... tis net als lopen :D nogmaals succes

16. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    4 flessen en groente wn fruit is helemaal niet teveel hoor?
    Hoe kom je daarbij?

4 flessen is heeeeeel normaal hoor

Share This Page