Hi, Wie kan mij helpen? Mijn kleine meid van 3 jaar en bijna 3 maanden kan heel goed haar plas ophouden. Een beetje te goed. Als ik haar zonder een luier laat lopen, om te proberen haar zindelijk te krijgen, plast ze gewoon niet. Hier geen ongelukjes, maar ook geen plas op pot of wc. Afgelopen week weer 3 dagen achter elkaar geen luier omgedaan. De eerste dag 2 plasjes op de wc (na 5 uur en vervolgens na nog eens 5 uur niet geplast te hebben). Dag 2 had ze 2x een ongelukje nadat ze net geprobeerd had op de wc te plassen. Dag 3 heeft ze ruim 6 uur niet geplast. Maar die 3 dagen heeft ze ook haar ontlasting opgehouden. Dus stond ze op dag 3 huilend krom van de buikpijn. Luier omgedaan en binnen tien minuten volgeplast. Maar pas de volgende dag had ze weer een poepluier ( 3x) en werd ze weer zichzelf. Ze is 3 dagen heel ongelukkig geweest, wilde helemaal niks, alleen op schoot hangen. Op dag 4, nadat ze 3x gepoept had was ze weer een beetje vrolijk. Hoe moet ik hier nu mee verder. Ben ik te vroeg, is ze er nog niet aan toe. Of moet ik langer doorzetten?? Ik wil ook niet dat ze verstopt raakt, of blaasontsteking krijgt. Ik weet t ff niet meer
ik zou haar tijd geven! Mijn dochter was pas zindelijk met 3 jr en 10 mnd! ook zij durfde absoluut niet op de wc te plassen. vaak wilde ze al niet eens zitten op de wc of pot. Uiteindelijk heb ik haar verteld dat na onze zomervakatie (en nog 6 wkn te gaan voordat ze naar school moest) we gingen proberen zonder luier......dit was voor haar heel moeilijk. Op een dag had oma het opeens voor elkaar dat ze inderdaad zonder luier wilde, thuis gelijk 4 ongelukjes binnen 2 u tijd maar goed de volgende dag haar een makkelijke broek aan getrokken. potje bij haar laten staan en afgesproken dat als het wekkertje ging (elke 15 min) ze op de pot zou gaan zitten proberen. twee uur lang geen resultaat totdat ze opeens springend naast me stond van IK MOET PLASSEN en daarna was het helemaal klaar....ze was eindelijk zindelijk!!!!!
Kan je van iemand een plaspop lenen? Samen met haar knuffel op het potje 9poppenpotje erbij) Elke keer meenemen als je zelf naar de wc moet Uitleggen in kindertaal wat plassen is Even kijken op de kinderboerderij/dierenwinkel alle dieren plassen ook Veel voorleesboekjes Sommige kinderen begrijpen de wc niet, waar gaat dan water en mijn plas naartoe? leg eens uit dat het naar de fabriek gaat waar het water weer schoon gemaakt wordt. Als je thuis bent smokkelen met veel laten drinken zodat je meer kan oefenen (misschien niet heel pedagogisch maar ik deed het wel) Bij kinderen van vrienden laten kijken (leeftijdsgenootjes stimuleren heel erg) Beloningsysteem met stickers/klein cadeautje Uitleggen dat je begrijpt dat ze het moeilijk vind en dat dat helemaal niet erg is. Vertel dat jullie het toch samen gaan proberen Reageer bij ongelukjes positief met 'kan gebeuren, misschien komt de plas de volgende keer wel in het potje' Ik kan natuurlijk niet beoordelen of je kind er wel/niet aan toe is. Persoonlijk vind ik 3 j 3 mnd wel echt tijd worden dus ik zou doorzetten.