Help, help, Mijn dochtertje is nu 3 maanden en ik merk dat ze rond drie uur behoefte heeft aan vaste voeding. Maar wat geef ik haar dan? Dit is haar normale schema, 730 uur 210 cc flesvoeding 1200 uur 210 cc flesvoeding 1600 uur 210 cc flesvoeding 2000 uur 210 cc flesvoeding. Na die laatste voeding van 2000 uur gaat ze slapen tot 730 uur. Maar ik merk dus dat ze meer wil, wat moet ik nu doen dan? Groetjes, Krokus
Toen ik het idee kreeg dat mijn zoontje behoefte kreeg aan wat meer vastere voeding ben ik 's middags na het dutje (rond 15.00 uur) begonnen met een half potje fruit en daarna nog een half flesje melk. En dat ging eigenlijk heel goed. Na verloop van tijd ben ik overgegaan op een heel potje.
Hoe merk je dat dan? Mijn dochter is net zo oud en heeft hetzelfde schema (net iets minder cc) maar ik zou niet kunnen zeggen dat ze meer wil dan alleen haar flesjes.
In het begin houd je gewoon de normale tijden aan waarop je haar altijd de fles geeft, en dan begin je tussen 2 flessen in met iets anders geven (fruit-groente) en vaak zijn dat in het begin maar een paar kleine muizenhapjes. Als je het een paar dagen achtereenvolgend herhaald zie je heel snel hoe ze er aan wennen en dat ze steeds iets meer gaan eten van iets. Dus je zult in het begin als je iets maakt (of potje gebruikt) wel weg moeten gooien maar dat is meestal maar van korte duur.
fruit of groenten kun je mee beginnen, maar op het CB willen ze er met 3 maand nog niets van horen. Hoewel: ik begon met 2,5 maand al met een paar hapjes fruit.
Hier werd groente aangeraden, omdat dat vaak wat milder is dan fruit. Dat is namelijk gekookt, en in wortels, bloemkool, sperziebonen zitten weinig allergenen.. En ze wennen dan niet direct aan de zoete smaak, dus zouden ze "volgens men" minder moeite hebben met de groentesmaken..
Hoe kan je nu zeggen dat je merkt dat je kindje behoefte heeft aan vaste voeding? Ze is nog maar 3 maanden. Ze slaapt al een hele lange nacht door, ze doet het toch kennelijk aardig lang op die cc's. Het advies is te wachten met bijvoeden tot 6 maanden, maar 4 maanden is toch wel het absolute minimum. Ik zou lekker nog even minimaal een maandje wachten.
@Appeltje, dat was de vraag niet Ze vroeg waar ze het beste mee kon beginnen en niet of ze zich moet houden aan de algemene adviezen om te beginnen met bijvoeding tussen de 4 en 6 mnd.
Niet iedereen weet dat die richtlijnen er zijn. Mijn cb heeft er nooit iets over gezegd. Er zijn genoeg (schoon)moeders die tegen hun dochter beginnen hoe vroeg zij begonnen en waarvan de mening wordt overgenomen. Maar inmiddels zit er al minimaal 30 jaar aan onderzoeken naar allergiën tussen, dus dat soort adviezen zijn achterhaald. Ze schrijft dat ze aan haar dochter merkt dat die toe is aan vaste voeding en ik ben gewoon benieuwd hoe ze dat kan zien. Kinderen in die leeftijd willen alles in hun mond stoppen, maar dat heeft niets met honger of vaste voeding te maken. Meer met onderzoekingsdrang en kinderen doen dat in die leeftijd vooral met de mond Maar om niet onsportief te zijn zal ik dan ook op je hoofdvraag ingaan. Kan je niet aan bijvoorbeeld 2 flessen wat Nutrix toevoegen? Dat is ook erg mild voor de darmen en is de eerste stap naar vaste voeding. Daarna (na minimaal 4 maanden) zou je dan over kunnen gaan op groente of fruit. (ik zou niet tegelijk introduceren) Pak producten die de minste allergenen bevatten. Zoals bloemkool, broccoli, sperciboontjes en abrikoos, banaan, perzik. Kijk anders even op de potjes van 4 maanden, dat zijn groente- en fruitsoorten die in principe milder zijn voor haar maagje. Even gegoogld voor je, deze producten even mee wachten, deze voedingsmiddelen staan bekend om hun allergische- of overgevoeligheidsreacties: Koemelk Kippenei Schaal- en schelpdieren Noten Pindas Zaden Tarwe Kiwi Tomaat Varkensvlees Citrusfruit Chocola Kruiden en specerijen
ik zou deze bovestaande producten ook echt niet geven hoor, zie mezelf al noten pureren. hhahahaha. En de vraag hoe ik het merk is, vooral de fles van 4 uur haalt ze gewoon niet, ze begint om half drie al te huilen, ik merk dat ik dan het vier uur flesje een uur eerder geef en die drinkt ze dan goed op. Daarna krijgt ze dus de fles van 8 uur, maar dan vind ik dat er weer teveel uren tussen zitten. Vandaar dat ik me afvroeg of ik alvast met iets kon beginnen. Ik heb al een keer fruit geprobeerd maar het lijkt net of ze dat niet lekker vindt. En daarbij zit ik helemaal niet te springen op bijvoeding, het kost veel meer tijd en je bent veel meer gebonden. Die vier voedingen zijn hartstikke handig, hoef nergens aan te denken, alleen maar aan de fles en de voeding.
Denk dat ik dit maar ga doen. ik maak de fruithapjes zelf met de staafmixer dus dan maakt het ook niet uit of ik wat weg moet gooien.
ik had gisteren de wijkverpleegkundige gebeld en die zei inderdaad ook dat ik gewoon flesvoeding moest blijven geven, eventueel wat aangelengd. Ze willen echt pas bijvoeden met vier maanden. Maar ik moet wel zeggen dat Helin al wel boven de 6 kilo weegt.
oh ja @appeltje, niemand heeft mij het advies gegeven om eerder te beginnen, dus (schoon) moeder luister ik zoiezo niet naar
Dank je krokus! Jij hebt ook een schattig meisje... Even een vraagje, is wat Nutrix in de fles dan niet een idee? Daar houdt ze het waarschijnlijk wat langer mee vol.
C kreeg rond de 3/3,5 maand ook meer honger, wij zijn toen nutrilon forte gaan geven, zodat hij wat langer op zijn flessen kon teren. Wij wilden ook het liefs met fruit/groente wachten tot de 6 maanden.. Wij gaven vanaf 4 maanden ook 4*210/7, en dan nog een rijstebloempapje vlak voor ons avondseten. Dat van 90/2 melk, dat zijn net de 2 schepjes die over zijn van de 30 schepjes max per dag. Misschien is dat voor jullie een idee. C was anders tijdens ons avondeten nogal ongezellig, nu was hij tevreden aan het nagenieten van zijn hapje, terwijl wij rustig konden eten.. (wij hebben dat tot 5,5 maand gedaan, en daarna dat papje vervangen door groente)
kan ik ook proberen ja, maar ze kan niet altijd goed poepen, ze heeft al vanaf haar geboorte Friso comfort voeding maar dat hielp ook niet echt. En ik ben bang dat Nutrix (rijstbloem) stopt en ze helemaal niet kan poepen.
Je zou inderdaad natuurlijk ook wat nutrix kunnen toevoegen aan de fles of laten wennen met een lepeltje van een bordje. Als de kleine moeite heeft met poepen kun je van vsm kindicol druppels gebruiken, hier was het poepen echt een ramp, elke keer helpen en dergelijke tot ik die druppels ging gebruiken, de 1e dag 2x 3 druppels gebruikt en gelijk is het 2 wkn lang goed gegaan, toen begon ze weer moeite te krijgen, toen heb ik maar 1x 3 druppels hoeven te geven, en tot op heden geen problemen meer. Het is op natuurlijke basis, je hoeft niet te tobben met extra water toe te voegen of olie of iets dergelijks want dat werkt pas na een paar dagen als je pech hebt, en dit werkt eigenlijk bijna dezelfde dag nog (tenminste dat is mijn ervaring) succes
ja die heb ik al es gehad, wordt ook wel cinababy genoemd toch? ik heb ook sab simplex gebruikt, maar het helpt allemaal niet. wel bedankt voor je reactie.