Hoeveelheden voeding baby 8 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Druif78, 21 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik vraag me af hoeveel jullie je kind van 8 maanden geven/ gaven?
    Mijn dochtertje lust praktisch alles en is een echte lekkerbek. Ze eet meestal alles op wat haar wordt aangeboden, maar of ze het echt nodig heeft is een tweede.

Ze krijgt nu:
    -ontbijt: 200cc melk +pap
    slapen
    -lunch: 2 bruine boterhammen met korst en boter en beleg en 120/4
    Ik vind 2 boterhammen best veel, maar ja, ze eet het wel op. Misschien als ik haar rond 11 uur nog een tussendoortje zou geven dat ze dan weer minder eet? Maar wil de tussendoortjes beperkt houden zolang het niet nodig is of hoeft?
    Dan slaapt ze weer vrij lang
    -Dan krijgt ze als ze wakker wordt fruit. Vaak is dit pas om half 5. Ik gaf eerst 2 stuks fruit, dacht eens gehoord te hebben dat dit een aanbevolen hoeveelheid was. (wel een appel en wat druiven/ een banaan en een kiwi etc, niet 2 bananen of 2 peren ofzo ;))Maar dan krijg je een enorme kom vol. Zeker meer als de hoeveelheid van een 6/8 maanden potje olvarit. Ze eet het wel op, maar ik vind het best veel zo kort voor de warme maaltijd. Daarom geef ik nu 1 stuk fruit. Is dit voldoende? Vaak krijgt ze er nog wat thee bij.
    -Dan rond 18 uur warm eten: hoeveel is gewenst? Ik doe meestal een volwassen portie groenten. met de blender blijft er voor mn gevoel weinig van over, dan ca 1,5 aardappel erij. Heel af en toe doe ik er wat geruld gehakt of kip bij.
    -Als toetje 100cc volle yoghurt
    -En dan krijgt ze voor de nacht nog 150/5 melk.

Ben benieuwd naar jullie schema en vooral de hoeveelheden!

2. Mamalicious

Mamalicious Bekend lid

23 aug 2010
    730
    0
    0
    Overijssel
    Poeheee.... Mijn mannetje is 7.5 maand en eet:

7.00 fles 180CC/6
    9.00 Fruit inderdaad 2 stuks
    12.00 3/4 snee brood met smeerkaas of pastei
    12.00 120CC/4
    14.30 Flesjes sap (heel soms ligapapje maar heeft hij nooit zin in)
    16.15 Warme hap + een danoontje
    18.30 Fles 180CC/6

Krijgt die van mij dan niet te weinig?? haha.. ;)

Lijkt me niets mis hoor met je schema, als ze goed groeit is er niets aan de hand toch. Gewoon een lekkerbekkie en je mag hopen dat dat zo blijft.

3. Mamalicious

Mamalicious Bekend lid

23 aug 2010
    730
    0
    0
    Overijssel
    Hoe laat is de laatste fles trouwens? Als dit rond 19.00 uur is dan zou ik het fruit eens proberen s'morgens te geven. Anders zit er weinig tijd tussen fruit, avondeten en de fles terwijl je s'morgens langere tijden er tussen hebt.

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bedankt voor je reactie!
    Maar jouw kindje eet toch eigenlijk bijna hetzelfde, alleen minder brood ( neem aan dat je 3 kwart bedoelde en niet 3 tot 4 sneetjes, hahaha) en dan iets meer melk voor de nacht. Dus die van jou krijgt zeker niet te weinig hoor, denk eerder dus die van mij teveel :(

De laatste fles geef ik rond 19:30-20 uur. Ik had idd zelf ook het idee dat ze in de ochtend dan relatief weinig krijgt en eind vd middag/ begin avond heel veel op elkaar. Meestal gaat ze rond 9 uur alweer naar bed en als ik dan fruit geef vind ik dat te kort op de papfles? En na dr slaapje misschien weer te kort op de lunch? Of kan ik misschien beter het fruit opdelen: smorgens 1 stuk en smiddags 1 stuk? En geef je echt 2 appels/ peer en banaan etc of ook iets "groots"en iets "kleins"??

5. Mamalicious

Mamalicious Bekend lid

23 aug 2010
    730
    0
    0
    Overijssel
    Ik geef 7.00 uur de fles en om 9.00 ongeveer fruit. Fruit krijgt hij meestal zo:

Halve banaan + kiwi
    Peer + halve appel (zijn wel grote appels en peren)
    Hele banaan met kiwisap erdoor (dus geen hele banaan en hele kiwi

Als ik jou was zou ik echt eens gaan proberen s'morgens fruit te geven. Mocht ze niet alles willen eten kan je de rest even bewaren voor als ze weer wakker is. Vind inderdaad ook dat ze eind van de middag ineens BOEM veel in 1x krijgt. :D (wie wat bewaard die heeft wat haha.. ;))

6. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Hier ook zo veel sinds die leeftijd.
    Ik vraag me wel eens af of je te veel eten kan geven.

Wij hebben dit schema:
    6:00 bv
    7:00 boterham , water
    9:30 fruit
    11:30 2 boterhammen met 100 cc kv
    15:00 tussendoortje of fruit
    18:00 avondeten, volwassen portie!
    19:00 bv
    23:00 kv 200cc

En dan gewoon om 6:00 weer hongerig :$

7. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Ik vind het allemaal niet heel veel schelen. De een wat meer brood, de ander wat meer melk of fruit. Mijn zoontje geeft altijd duidelijk aan als hij niet meer hoeft. En meestal gaat onderstaande wel op.

Hier het volgende schema;

07.00 180+6+3 eetlepels fijne granen pap (binnenkort licht volkoren).
    10.00 2 stuks fruit. Wat niet opgaat, bied ik weer in de middag aan.
    11.30 1 boterham met roomkaas, appel-perenstroop, boter of onbelegd.
    12.00 120 + 4
    15.00 rest van fruit vanochtend + 1 'nieuw' stuk fruit + rijstwafel
    16.00 120 + 4
    17.30 - 18.00 warme hap. Paar eetlepels groente met 2 kleine aardappels. Soms een ei erbij. Af en toe wat rijstgerechten. Binnenkort pasta.
    19.00 - 19.30 In twee delen de fles. 180+6+3 rijstebloem.

8. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Zo te lezen ontloopt het elkaar inderdaad niet zo heel veel. De een wat meer brood, de ander iets meer melk.
    Goed idee om smorgens alvast wel wat fruit te geven en het restje dan in de middag, dan is het smiddags ook niet zo veel! Dat ga ik vandaag wel proberen!

Ik vraag me idd ook weleens af of je niet teveel kan geven. Sommige kinderen geven het beter aan dan anderen. Die van mij vindt alles lekker en eet wel door ;) Ik heb zelf de laatste fles al iets verlaagd naar 150/5 omdat ze anders gewoon best veel terug geeft. Voor mn gevoel is EN volle yoghurt als toetje EN melk voor de nacht ook een beetje dubbelop?!
    Gisteren ook al iets minder brood gegeven want na die fles van bij de lunch spuugde ze vaak ook wat melk terug. En ze slaapt door als anders dus qua trek heeft ze die hoeveelheden misschien niet nodig?

9. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    7.00 ontbijt: 180+6 eerst drinken en van de rest maken we pap (inmiddels licht volkoren)
    8.00-9.00-9.30 slapen
    9.30-10.00 fruit
    12.00 120+4 en 2 boterhammen meestal
    13.00-15.00 slapen (soms maar een uurtje soms wel 2)
    15.00 flesje 90+3 omdat ze nog niet veel anders drinkt dan een paar slokjes tussendoortje eet ze niet echt meer sabbelen dan eten. Soms drinkt ze er maar 50cc van soms alles.

17.00 warm eten ongeveer 150 gr. groente en een kleine aardappel en 2x pw vlees

18.00 slapen tot ze wakker wordt voor de laatste fles en soms blijft ze wakker. Laatste fles is meestal rond 19.30-20.00u
    Laatste fles varieert nu tussen de 100 en 160 cc we bieden wel 180+6 aan.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik vind 2 boterhammen ook veel (omdat het ook veel zout bevat)

hier was het ongeveer met 8 maanden (maar ik heb geen heel grote eters):

ontbijt (8:00): 180/6 + bambix + 1/2 stuk fruit
    tussendoor( 10:00): 1,5 stuk fruit + thee / water / sap
    lunch (12:30): 1 belegde boterham met korsten + melk 120/4
    tussendoor (15:30): koekje, rijstwafel, fruit, soepstengel + sap
    avondeten (18:00): circa 150-200 gram
    voor het slapengaan (19:30): 150/5 melk
    slapen 20:00

toetjes gaven wij bij hoge uitzondering en pas na 1 jaar (na vervallen laatste fles) zijn we echt standaard een zuivel toetje gaan geven (volle kwark).. dat vind ze trouwens nog steeds het allerlekkerst (bijna 2 jaar nu)

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ben inmiddels wat gaan schuiven en aanpassen in mn "schema.
    het toeval wil dat mn dochter ook wat korter slaapt in de ochtend, tot ca 11 uur waardoor ik dan tijd zie om alsnog haar fruit te geven. Meestal eet ze niet alles op en geef ik de rest smiddags na dr slaapje.
    Doordat ik het fruit smorgens geef, hoeft ze ook geen 2 boterhammen meer. Nu is het ca 1,5 of 1 en een paar happen. Daarna 120/4 wil er niet meer in, of ik moet dan minimaal een uur wachten. Misschien moet ik dus maar terug naar 1 boterham? vind de overgang van 2 naar 1 in eens best wel groot!
    Na dr slaapje geef ik dan de rest van het fruit en/of een broodkortst/ rijstewafeltje en wat thee.
    Avondeten gaat er ruim in, daarna wat volle yoghurt vindt ze ook lekker.
    Vaak ging ze daarna of soms ook voor het eten een uurtje naar bed. En dan rond 19:30/20 uur 150/5 of 120/4

Deel Deze Pagina