Hoeveelheid avondeten? En zelf eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door appelappel, 6 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. appelappel

appelappel Bekend lid

1 mrt 2007
    684
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ik bied mijn zoontje van 11 maanden altijd zo'n 200 gram avondeten aan. Tot dusver eet hij alles: zowel zelfgemaakt als uit een potje. Zelfs een olijf gaat erin... :)

Hij wil nu steeds zelf eten, dus ik leg stukjes groente en pasta of aardappel op zijn bord en die peuzelt hij dan op. Maar dat is in totaal niet meer dan 50 gram, want daarna heeft hij daar genoeg van. Ik voer hem dus tussendoor hapjes van het zelfgemaakte hapje (dat is dan nog zo'n 100 - 150 gram voeding). Ik merk, dat nu hij zelf eet, dat hij naast wat hij van het bordje plukt, niet veel wil van wat ik voor hem heb klaargemaakt. Maar alleen eten lukt het hem niet om 150 - 200 gram weg te krijgen.

Zijn brood en fruit doet hij inmiddels wel helemaal zelf; bord voor zijn neus en eten maar. Met een lepel zelf eten vliegt alles de kamer door; hij snapt niet dat het naar zijn mond moet (ook niet als ik het voor doe).

Doe ik het handig, of juist niet of zie ik iets over het hoofd? Je blijft ze toch nog een tijdje zelf voeren?

Hoe is de fasering bij jullie gegaan naar zelfstandig eten?

Liefs,
    AA

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.478
    113
    Gewoon lekker blijven voeren totdat jij vind dat hij zelfstandig genoeg naar binnen krijgt ;)

Ik zou hem eerst lekker zijn eten geven (voeren) en dan als jullie ook aan tafel gaan gewoon wat in stukjes aanbieden zodat hij het idee heeft ook te eten.

Kylian is nu bijna 3, eet (natuurlijk) zelfstandig maar daar gaat ook niet elke dag 200 gram in hoor.
    Zolang je kindje groeit en bloeit hoef je (hoe moeilijk het soms ook is) niet aan te nemen dat het te weinig binnen krijgt.

Groetjes Anita

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik meet het niet meer af eigenlijk en ze eet wat ze lust. Soms denk ik wel: oei.. dat was wel erg weinig... en dan probeer ik iets meer yoghurt naar binnen te scheppen naderhand ;) zodat ze wel verzadigd is. Maar verder? Komt het wel goed denk ik. Fae eet overigens ook met haar handjes. Bepaalde dingen, zoals pasta, eet ze zelf wel erg veel weg - maar hoeveel gram? Duidelijk meer dan gewone groente.

4. valhalla

valhalla Niet meer actief

Lena ging ook veel minder eten toen ze elf maanden was. Had het nog even nagevraagd hier, maar dat bleek een bekend iets te zijn, (veel) minder eten met 11 maanden.

Misschien dat je zoontje zoals veel meer kindjes gewoon minder gaat eten, maar dat het nu het samenvalt met het zelf willen eten lijkt of het daardoor komt?

Zou kijken wat je er zelf in krijgt en wat hij daarna zelluf nog wil eten, ze gaan vanzelf weer meer eten en ze pakken echt wel wat ze nodig hebben :) Wij doen het zelfde als wat Pluk doet. Alhoewel dat voeren vooraf steeds minder geaccepteerd wordt...

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#5 Cygnet2, 6 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 aug 2009
    Mijn zoontje wil ook alleen maar zelluf... en dat betekent dat hij minder eet. Tja, niets aan te doen. Zelfs mag ik nog wel een paar hapjes geven maar vaak genoeg niet. Ik laat het maar zo. Hij wordt er niet wakker van 's nachts dus ik heb er zelf geen last van en als meneertje echt honger heeft dan eet hij wel. Trouwens over de hele dag krijgt hij wel voldoende binnen.

Ik verwacht trouwens dat het nog wel een paar maandjes duurt voordat hij echt zelf kan eten. Hij eet zelf zijn boterham en stukjes fruit en warm eten wanneer het 'vingerfood' is... maar een bord voor z'n neus? Dat is toch een frisbee!!

6. appelappel

appelappel Bekend lid

1 mrt 2007
    684
    0
    0
    Goeie tip van eerst zelf voeren en daarna zelf even. ging perfect!!! eerst netjes 150 gram prutje en daarna heeft meneer nog zelf allemaal stukjes broccoli en sperzieboontjes naar binnen gewerkt. Bedankt!

7. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Mijn zoontje 1 jr en bijna 2 weken eet ook met de handjes een kleine hoeveelheid.... 25-50 gr..... als ik geluk heb mag ik ook tussendoor nog wat hapjes naar binnenschuiven......

Zo heeft hij sinds afgelopen zondag nog geen dag 200 gr fruit op of 200 gr groente...... Vandaag op kdv overigens wel heel goed gegeten... dus dat was een compensatie denk ik.

Deel Deze Pagina