niet meer willen eten!!!help

Discussie in 'Voeding' gestart door butterfly1984, 3 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly1984

butterfly1984 Niet meer actief

onze dochter is 15maanden en wil niet meer warm eten!!!
    Zal dit een fase zijn?Ik weet het echt niet meer wat te doen.
    Ze schreeuwt en spuugt het eten uit.
    Meestal houd ze haar mond stijfdicht.

Wat kunnen we hier aan doen?Ze moet toch eten?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je zal toch denken dat je kind moet eten hè? Maar dat valt wel mee... en kijk maar eens wat ze allemaal overdag binnen krijgt. Gewoon blijven aanbieden, een maximale tijd blijven proberen en daarna de boel opruimen en klaar. Wel altijd een toetje blijven aanbieden (zuivel). Het gaat vanzelf over.

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hoezo herkenbaar? Haha t hoort er echt bij hoor. Gaat vanzelf een keer over (mag je hopen).

4. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    misschien een kuipje frutapura peer/appel er doorheen mengen maakt het net wat lekkerder en tis gezonder dan appelmoes

5. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Pff hier hetzelfde probleem!

Heb al vanalles geprobeerd; afleiding (speeltje) tijdens het eten, net helemaal geen afleiding, zelf laten 'eten' (en dan wel of niet ondertussen zelf een lepeltje geven), potjes, vers eten, het maakt allemaal geen zier uit!

Soms eet ze 3/4 bordje, soms een paar happen en dan niks meer.

Wanhopig word je er soms van he?

6. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    probeer wat appelmoes of frutapura er doorheen te doen

7. butterfly1984

Hier maakt het dus ook niet uit wat je probeert:
    - bumba kijken
    - speeltje
    - zelf eten
    - eten uit potje
    - zelf gemaakt vers eten
    Het helpt echt niets, ze verrekt het gewoon om ook maar 1 hapje te proeven!!!!

Word er nu echt wanhopig van, en weet niet meer wat ik er mee aan moet.
    Nu geef ik haar dan voor ze naar bed gaat maar een bordje pap, zodat ze niet wakker word van de honger!!
    Maar ja, dat is niet de bedoeling dat ze pap krijgt voor slapen gaan.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij doen dit dus juist niet omdat het niet gaat of ze het lekker vinden.. het is macht en ze moeten gewoon eten, niet onder een laagje zoet. Niet eten? Dan maar niet eten (over de hele week genomen krijgt hij genoeg binnen)

Straks eten ze alleen nog maar iets met appelmoes erover.. moet ik niet hebben hoor.

9. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Oeh nee dat van die appelmoes zou ik ook nooit doen, heb ook wel vaker ergens gelezen dat dat wordt afgeraden.
    Gewoon aan blijven bieden, en wil ze niet, dan niet. Dan ruim je het weer op (niet te snel natuurlijk ;) ) Dat bordje pap zou ik ook niet meer doen. Je dochter is namelijk slim genoeg om te weten, dat als ze haar avondeten niet eet, ze toch wel iets krijgt. Wat zwaantje al zeg, het is een machtstrijd en die is ze nu aan het winnen.

10. butterfly1984

dus gewoon zonder eten naar bed?
    Ik kan dat bijna niet over mijn hart verkrijgen.
    Ze krijgt smiddags een broodje en daarna nog een keer een koekje of een paar stukjes chips.
    Daar kun je toch niet hele avond en nacht op teren?

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja hoor, dat lukt haar wel.
    trouwens bedoel je met chips.. gewoon Lays e.d.? Met 15 maanden is ze daar wel erg jong voor en het bevat een ongelofelijke hoeveelheid zout. Goeie kans dat ze daar erg dorstig van wordt en dan ook minder zin heeft om te eten.
    Als ze zowel in de ochtend als in de middag gewoon eet, is er zowiezo niets aan de hand.
    Laat haar niet winnen. Niet eten? Dan niet eten.

12. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik ga er ook geen appelmoes door doen hoor.
    Net wat Zwaantje zegt; het gaat niet om de smaak ofzo, maar om het niet willen.

Ik geef als Alyna niet wil eten ook alleen maar een toetje en voor ze gaat slapen nog een beetje yoghurt, niet meer dan ze krijgt als ze wel eet.(ze is nog nooit 's nachts hongerig wakker geworden overigens)

Ze heeft vandaag op;

-1 boterham (enkel) met smeerkaas
    -een halve sandwich
    -een koekje
    -2 grote bekers melk (van die rietjesbekers, dus wel vrij veel)
    -Toetje 50ml
    -Yoghurt 125ml
    -beetje drinken (sap verdund met water)

Dat is idd dus niet zo veel maarja...probeer me maar niet te druk meer te maken.
    Mijn vriend is van het principe 'blijven zitten tot je fatsoenlijk gegeten hebt', ik ben meer 'als je na een halfuur maar een paar happen op hebt ben ik er mooi klaar mee', dus dat botst wel eens. ;)

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja, door dat 'moeten blijven zitten' is het al strijd hè? Je kan beter met jezelf een tijdsduur afspreken, bijvoorbeeld maximaal 20 minuten en dan is het gewoon klaar. Dat is voor jou duidelijk en voor je kind.
    Door aan tafel te moeten blijven, leert je kind alleen maar dat eten vervelend is.. en stel je nou voor dat ze gewoon een keer trek heeft... tja... daar zit je dan met je 'goeie' gedrag ;)

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    We hebben hier 2 dingen die erg goed werken als Eva niet wil eten, maar eigenlijk eet ze altijd wel goed, we proberen het vooral om nieuwe dingen te laten proeven, want dat vertikt ze meestal.

We hebben van die plastic teletubbie poppetjes waar Eva helemaal dol op is, dus die krijgt een hapje en dan Eva ook. Soms gooit ze of valt het poppetje op de grond en krijgt ze 'm terug als ze een hap genomen heeft.

Maar wat hier het beste werkt: appelmoes! En niet overal doorheen, maar eerst een paar happen appelmoes, dan zetten we het even weg, dan moet ze het blad van de kinderstoel leegeten (daar hebben wij dan een stuk of 5 dingetjes neergelegd) en dan krijgt ze weer een paar happen appelmoes.

Eva eet trouwens altijd zelf, ander wil ze echt niet. Maar vaak stoppen wij wel wat in haar mond als ze aan het spelen heeft en er geen aandacht voor heeft. Doen we vooral bij nieuwe dingen die ze weigert te proeven. Want dan gaat het wel goed, tenminste, sinds gisteren. We zijn zó blij dat ze eindelijk eens wat anders op heeft dan haar eigen vertrouwde eten! (gisteren brocoliquiche op :))

15. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Ik hoop zo niet in die fase te belanden..... maar dat zal ijdele hoop zijn.
    Heb nu met 1 jaar al een slechte eter....

Ik kan me je frustratie zo goed voorstellen en met de beste bedoelingen dan toch maar iets geven, maar ik ben het wel eens met Zwaantje. Machtspelletje moet je niet aan toegeven.

16. Tijgerlove

Tijgerlove Actief lid

25 jul 2009
    119
    0
    0
    Ik heb wel eens gehoord dat het een fase is. Het het er met het CB over anders.
    Ik zou nooit appelmoes of frutapura erdoor heen doen. Als ze niet wilt eten, dan maar niet hoor. Zo leren ze het nooit. Je maakt het haar dan alleen maar makkelijk. Straks moet er overal Appelmoes of frutapura doorheen. ;)
    En misschien niet teveel voor het eten geven.

17. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Butterfly, hoe ging het bij jou vandaag?
    Was gisteren vergeten het fruithapje van Alyna in m'n lijstje te zetten, die had ze ook nog op. ;)

Vandaag ging het iets beter hier met het avondeten en de 'lunch'

Vanmorgen echter wou ze niet eten, dus heeft m'n vriend haar een Danoontje gegeven.:);)
    Lange vinger tussendoor(gisteren ook al, m'n schoonmoeder is een beetje van de 'ouwe stempel')
    Vanmiddag dubbele boterham op en yoghurt!
    En vanavond zo'n 200g broccoli+aardappelen en een stukje kip.(en een toetje), daar was ik heeeeel blij om!
    Zometeen nog wat yoghurt, dat gaat meestal wel goed.
    Fruithapje heeft ze helaas niet op.
    (vraag me af of ik dat dan beter in de plaats van yoghurt kan geven zo?maar lijkt me beetje 'raar' voor het slapen gaan)

Morgen is het 'mijn beurt'.(moest gister en vandaag werken ;) )
    Ben beniewd of het ontbijt mij beter afgaat dan vriendlief. :p

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lucia, als Eva 's ochtends haar brood niet goed eet, krijgt ze altijd nog wat fruit erna, misschien een idee? Omdat ze 's avonds toch ook al een toetje krijgt.
    En 's avonds fruit na het eten kan toch prima? Als ik iets heb dat op moet dan krijgt Eva het gewoon nog na haar toetje ;).

19. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Mijn zoontje is altijd een uitstekende eter geweest, maar de laatste tijd komt het voor dat hij zijn boterhanmen tussen de middag moeilijk eet. Al komt het hier zeker niet elke dag voor, ik snap dat het frustrerend is. Ik probeer altijd heel rustig te blijven en zeker niet dwingen maar ook niet af te leiden. Eet hij niet? Dan even niet. Hij zal heus niet verhongeren. Vaak krijgen ze genoeg binnen, al lijkt het voor ons heel weinig.
    Omdat hij ook geen mannetje van tussendoortjes is (tussendoor lust hij alleen rijstewafels en fruit, maar dat vervangt uiteraard niet het brood), bied ik hem later in de biddag nog eens die boterham aan. Vaak eet hij later wel. En als we dan op pad zijn dan krijgt hij het dan in de auto of de buggy. Overigens haalt hij het altijd in tijdens het avondeten, dat heeft hij gelukkig nog nooit afgeslapen en eet behoorlijk porties.
    Mijn man is ook altijd voor "bordje leegeten anders niet van tafel", maar gelukkig heb ik hem kunnen overtuigen van het feit dat het eten leuk moet blijven. Nu doet hij wel mee. Ik merk wel hoe relaxter ik hiermee omga hoe sneller hij die boterham wel eet. Ik bereid me er overigens wel voor dat hij op een termijn ook een lastige fase zal krijgen, want een paar maanden geleden heeft hij nooit iets afgeslagen wat heb aangeboden werd. Tegenwoordig komt het toch zeker 1 x per week voor. Ach, meerderheid van alle kinderen hebben in deze fase gezeten, denk ik dan. Het is volgens mij altijd goedgekomen.

20. butterfly1984

Lucia, wat leuk dat je er naar vraagt.

Vandaag ging het al weer wat beter.
    Heb haar smiddags maar geen tussendoortje gegeven en nu heeft ze wel alles opgegeten.
    Vind het wel zielig hoor dat ze geen tussendoortje heeft gehad, maar wou even kijken of dat werkte.
    Krijgt die van jou na het warm eten en toetje nog yoghurt?
    Die van mij krijgt na het eten en toetje niets meer behalve drinken dan.
    Aangezien ze geen melk wil, geef ik haar smorgens geen brood, maar pap, omdat ze anders niet genoeg melkproducten binnenkrijgt.

pffffffffffffff................wat is het soms ook moeilijk zeg!!!

Deel Deze Pagina