Bedankt voor alle reacties! @mmiiir: het operdepopboek lijkt me super, alleen omdat lucas kma heeft en dus veel niet mag hebben, valt 3/4 van de recepten volgens mij al af... @dirksmama: we zijn nu 2 dagen met wortel bezig. Hij eet het super, doet zijn mondje al open voor de wortel en als ik niet snel genoeg ben, gaat hij echt piepen. Alleen eenmaal in zijn mond, weet hij niet zo goed wat hij er van moet vinden . Het is wel zo dat Lucas vannacht ineens 2x wakker was en ook vanavond een uur lang gehuild heeft. Verder is hij overdag super vrolijk, drinkt goed, en heeft niet meer eczeem/uitslag of zo. Ik denk dus ook niet dat het met de wortel te maken heeft, maar als ik lees dat jij mensen kent die er wel op reageerden, houd ik het toch in de gaten! @kristelstrijbos: ik ga idd eerst groenten introduceren en dan pas fruit. De dietiste zei dat het niet uitmaakte, maar mijn KA zei dat ik eerst beter groenten kon doen. Zij zei dat kindjes die eerst groenten krijgen, bijna ook altijd fruit eten maar dat het andersom niet altijd het geval is, omdat fruit zoet is en groeten niet. Ik ga dinsdag met bloemkool beginnen en dan zaterdag broccoli. @janna: dank je voor je compliment , ik ben soms ook gewoon veel te onzeker. Het liefst zou ik hier 100 vragen per dag posten maar dat moet ik niet doen en een beetje op mezelf vertrouwen. Ik vind het zelf maken van hapjes voor Lucas super leuk, dus ga ik daar ook vrolijk mee verder! Fruit soorten die ik hem niet mag geven het eerste jaar zijn vooral de citrusfruiten en aardbei. Verder mogen we alles proberen. Begin met peer en banaan denk ik. later evt meloen. Hier even een foto van z'n eerste hapje
Oeps, een wippertje ... Niet meer doen; gewoon rechtop in de kinderstoel eten geven, dat is veel veiliger (in de wipper krijgt hij het eten niet omhoog als hij zich verslikt). Ik vind sowieso samen aan tafel eten wel belangrijk. Wortel kan krampvormend zijn. Ui, prei en kool ook. Nitraatrijke groente liever ook niet geven het eerste jaar. Niet rijpe banaan (zonder bruine puntjes) kan ook krampvormend zijn en stoppen. Bessen en bramen enzo mogen ook niet het eerste jaar. Ik vind het idee dat je eerst groente moet geven en dan pas fruit vanwege de voorkeur voor zoet een beetje onzin, want wortel is net zo zoet als een peer. Bovendien gaat je kindje de komende jaren nog heel vaak van voorkeur veranderen, hij wil echt niet de rest van zijn leven alleen nog maar zoet hoor! Ik denk trouwens dat er maar weinig kindjes zijn die helemaal geen last hebben van de eerste bijvoeding. Darmen moeten meestal wennen aan het verteren van vast voedsel. Je bent idd een beetje te onzeker, maar je denkt er iig goed over na, beter zo dan andersom.
Peer gaf hier juist weer flink reactie, ongeveer dezelfde reactie als op koemelk. Galiameloen iets. Peer ging pas na haar verjaardag goed. Verder geen problemen gemerkt. O ja alleen spruiten maar die eten we zelf al nooit.
Ik merkte hier bij het introduceren dat niet alleen die drie dagen iets nieuws belangrijk waren, maar vooral ook de twee dagen rust (niets nieuws) erna. Omdat sommige kinderen last hebben van vertraagde reacties, vreemd genoeg.
@zogelukkig: maar Lucas kan nog niet in een kinderstoel zitten want hij zit echt nog niet stevig genoeg in een stoel....die heeft echt nog ondersteuning nodig bij het zitten... Dan maar op schoot? Hij zit overigens wel vrij recht hoor in de wipstoel. Krampen lijkt hij niet te hebben, had gisteren wel voor het eerst een heel andere poepluier Vandaag 3e dag wortel, hij heeft er alleen veel minder van gegeten. Maar at wel alles in zijn mond op! @dirksmama: de dietiste heeft niets gezegd over dagen er tussen laten en niets aanbieden, maar misschien dat dat bij jou uit eigen ervaring is gebleken dat dat beter is? Als fruit/groente niet uit maakt, dan ga ik het misschien meer afwisselen. Ik wilde hier eigenlijk vragen of hij dan tijdelijk ook 2x een groentehap mag ('s ochtends ipv fruit en dan 's avonds gewoon normale tijdstip) omdat ik dus eerst diverse groenten wilde aanbieden. Maar dan kan ik morgen evt ook beginnen met een fruitsoort. En dan om en om. Ik voel me er nu niet meer zo onzeker over hoor, maar bij mij is het vaak als ik me iets afvraag, dat ik ook gewoon antwoorden wil zoeken en dus hier veel vragen post (ja en soms ben ik wel onzeker, zit in de aard van het beestje!)
En aan tafel eten vinden wij ook super belangrijk, daarmee willen we ook direct beginnen als Lucas in de kinderstoel kan zitten. Ik zal hem vanmiddag eens naar beneden halen en in elkaar zetten, kijken hoe dat gaat!
Die rustdagen kreeg ik destijds als advies, maar ik merkte dat het ook echt meer rust gaf. Advies dat wij kregen was trouwens dat er pas hapjes in mochten als hij een minuut of 5 zonder al te veel steun van kussens enzo recht in een kinderstoel kon zitten. Dat was trouwens een engels/zuidafrikaans opgeleide arts, die hebben er toch wat andere kijk op dan nederlandse dietisten. (De nederlanders hangen toch wel erg op bepaalde producten soms).