Vaak wakker voor voeding kunstvoeding

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Mamamama, 21 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamamama

Mamamama Actief lid

28 mrt 2011
    430
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 Mamamama, 21 feb 2014
    Laatst bewerkt: 21 feb 2014
    Hallo allemaal,

Mijn dochtertje is vandaag precies 3 maanden en 2 weken oud. Sinds dat ze geboren is en eigenlijk ook de laatste 3 maanden van mijn zwangerschap leid ik aan vreselijke slaaptekort. Het is niet meer een luxeprobleem. Dat ik graag wat langer zou willen doorslapen bijvoorbeeld. Nee, ik voel me elke dag weer ziek en ben bang dat ik op een dag ergens op straat neerstort. Want zo voel ik me zwak en ziek. En wanneer ik nog wel de mogelijkheid heb om te slapen dan val ik binnen 30-60 minuten in slaap. Of helemaal niet. En de nachten dat mijn man voor haar zorgt word ik om de haverklap wakker. Ik zal hieronder vertellen hoe prinsesje het op een doorgaanse dag en nacht doet. Ik wil tips en advies van jullie!

Ik begin met de avond, de laatste fles en keer weer terug naar dit tijdstip.

Tijd Hoeveelheid
    20:00-21:00 120 ml
    00:00-01:00 90 ml
    02:30-03:00 60-90 ml
    04:00-04:30 60-90 ml
    05:30-06:30 60-90 ml
    07:30-08:30 60-90 ml

Ze drinkt dus om het uur, anderhalve en twee uur. Hiertussen heeft ze nog enorme behoefte aan haar speen wat ik dus ook meerdere keren moet toestoppen. En soms zijn er nachten, horror! Dan is ze tussen de 10-15 keren wakker. Maar doorgaans tussen de 5-10 keer inclusief het geven van de fopspeen.

En dan hoe het verder gaat overdag. Ze is 1-2 uur wakker en slaapt daarna een uur maximaal anderhalve uur. Ze drinkt haar fles met hoeveelheden van 30-60 ml. Soms ook 90 ml maar dat is meer uitzondering. En of ik dan even de kamer uit kan? Binnen no-time is ze weer terug wakker. Moet er echt bij zijn wanneer prinsesje slaapt...

En of we dan niet een schema kunnen aanhouden? Nee, de tijd rekken is onmogelijk. We hebben echt alles geprobeerd samen met mijn man maar ze word hartstikke kwaad. Helemaal rood en alleen maar schreeuwen en doorschreeuwen. Dat is natuurlijk niet te doen voor ons als ouders.

Verder is mijn meisje hartstikke vrolijk maar echt nog een buikbaby. Overal wil ze bij betrokken worden. We kunnen de kamer niet uit of ze huilt. Even koken en dan in het stoeltje er bij zitten? Ook niet goed. Nee, echt nog een buikbaby graag in de armen van mama en papa. Een draagdoek vind ze niks dus ook geen oplossing voor ons. We eten om de beurt of we houden haar zoet met 1 hand. Een speeltje of even wiegen. Manlief kookt vaak en ik doe het huishouden als hij voor onze baby zorgt.

De kinderarts en de osteopaat zijn ook bezocht maar meisje is gewoon gezond. En dit meerdere keren. Lijk wel gek, met een gezonde baby bij de kinderarts aankloppen. Waarom ik 20 keer de fles klaar moet maken? En waarom ze zo vaak komt voor haar voeding?

Mijn meisje drinkt sinds dat ze geboren is kunstvoeding. Heeft de eerste weken enorme krampen en verborgen reflux gehad maar eigenlijk is dit voorbij. Geen krampen, boertjes en windjes kan ze als de beste. En verborgen reflux daar heeft ze medicijnen voor gehad en inmiddels al mee gestopt. Voeding met extra rijstemeel heeft ook niet geholpen want ze blijft honger hebben. Waar wij wonen is er geen speciale kunstvoeding voor hongerige baby’s dus vandaar als oplossing voor het hongergevoel. Rijstemeel zorgde er wel voor dat ze elke dag kon poepen. Inmiddels wel mee gestopt want de extra kalorieen zijn overbodig. Ze is al flink.

Ik vind alles overdag prima. Ben 24 uur bezig met mijn baby aangezien ik niet werk. De nachten doe ik maar omdat ik echt beroerd ben inmiddels helpt mijn man tot 2 uur mee. Dan kom ik terug samen slapen omdat hij ook nog moet slapen met werkweken van 60-70 uur. We hebben niemand die even wil inspringen helaas. Al zou ze in de nacht 3-4 uur slapen dus in totaal 3-4 keer komen dan ben ik al een gelukkige mama. Maar hoe het nu is, dat het vrij lang duurt eer ik weer terug slaap en zij vervolgens een uur later weer wakker is..

Ik lees veel op het internet maar het enige wat doorgegeven word is het echte honger gevoel laten hebben. Dus laten huilen, een schema maken en je aan deze tijdstippen houden. Een baby van 3.5 maand oud kan namelijk best wel een keer 150 ml in een keer opdrinken. De zuigbehoefte daar voldoen we wel aan met de fopspeen. En het opdrinken duurt ook 10-15 minuten want ze pauzeert ook.

Wat kunnen we anders doen of uitproberen? Kunnen jullie wat met dit verhaal? Herkenbaar of ouders in de omgeving met een soortgelijke ervaring?

Liefs,

Mamamama

2. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Waar woon je dan, dat je geen kunstvoeding voor hongerige baby's kan krijgen? Nutrilon Forte was voor ons nl echt DE oplossing. Daarvoor wilde mijn zoontje ook om de 1 à anderhalf uur opnieuw eten, maar vanaf het moment dat we hem forte gingen geven ging alles prima. Hij was toen lekker voldaan na de flesjes, en kwam gewoon met normale tussenpozen van minimaal 2,5, maar vaak ook 3 of 4 uur. En hij ging doorslapen. Kun je het niet via internet bestellen of zo?

3. Mamamama

Mamamama Actief lid

28 mrt 2011
    430
    0
    0
    NULL
    NULL
    In Turkije en nee bestellen is niet mogelijk..

4. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Overdag in de draagdoek?
    Inbakeren?
    snachts bij je laten slapen?
    Combisleeper? Dan kan je gaan slapen met je hand op haar buikje bijvoorbeeld.
    Overdag zodra ze slaapt, zelf ook even gaan liggen!
    Buikslaper, zijslaper?

Wat betreft de voeding, misschien wat dikker maken met rijstebloem voor langere verzadiging..

5. souries

souries Fanatiek lid

5 sep 2011
    2.578
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wij hadden dit ook. Dachten dat ons ventje s nachts honger had dus gaven we hem maar de fles, totdat we hem tussen ons in op zn buik legde. Sindsdien slaapt hij (op een aerosleepmatras) op zn buik van +/- 23.00 tot +/- 07.00 uur.
    We hebben het heel lang uitgesteld vanwege de horrorverhalen maar gingen er ook aan onderdoor. Hij lag de hele dag op zn buik en kon zijn hoofd al heel vroeg goed optillen en draaien. Sindsdien is iedereen veel gelukkiger in huis.

Hoe doet ze het overdag?

Ons ventje drinkt nu trouwens 5x 180 ml om de 3,5 á 4 uur. Met kleinere flessen dan 150 ml is hij echt niet meer tevreden. Misschien iets grotere flessen geven?

6. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    Al een ander flesje geprobeerd? Andere speen op het flesje?
    Misschien moet ze teveel moeite doen om het melk binnen te krijgen?
    Kan me voorstellen met die kleine hoeveelheden dat ze steeds weer honger heeft.

7. Siertje2981

Siertje2981 Fanatiek lid

8 apr 2013
    3.456
    3
    0
    Werkzaam in een kledingwinkel als assistentbedrijf
    Leidschendam
    Jeetje... Wat een verhaal. Kan me heel goed voorstellen dat je er door heen zit.

Rijstebloem word weer vloeibaar in de maag dus dat zorgt er niet voor dat haar maagje langer vol blijft. Je zou, als dat bij jou te verkrijgen is, johannedbroodpitmeel kunnen proberen. Dit maakt de voeding dikker, ook in de maag. Hierdoor heeft ze hopelijk minder snel weer honger. Naar mijn idee drinkt ze niet echt veel. Mijn meisje is bijna net zo oud en krijgt 5 flessen van 180/6 en drinkt ze tot op de laatste druppel leeg.
    Is een papfles als laatste fles een optie (rond 23:00)? Dat is ook dikker waardoor ze misschien langer slaapt in de nacht.

Verder zou ik het niet echt weten. Kinderarts, osteopaat, draagdoek enz, alles heb je al geprobeerd.
    Wat ik zeker een goed idee vind is of de Cosleeper of eens kijken of ze lekkerder ligt op haar zij of buikje.

Heel veel succes, hopelijk gaat het snel beter.

8. pepe

pepe Fanatiek lid

29 okt 2012
    1.021
    0
    36
    Lijkt mij dat ze te weinig drinkt en daardoor weer snel honger heeft. Maar ze drinkt maar max. 60 per keer? Ze wilt dus niet meer drinken?

9. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Dat is ook een goede tip van iemand hierboven. Een 1,2,3 standen speen. Dan krijgt ze meer voeding binnen in dezelfde hoeveelheid tijd. Want waarschijnlijk heeft ze gewoon ook echt honger als ze soms maar 30cc krijgt. Mijn zoontje van drie maanden drinkt ook al 5x180. Minder is honger.
    En draagdoek heb je al geprobeerd las ik, weet je zeker dat het de juiste is voor jullie? Misschien dragen op de rug? Want dan is ze natuurlijk lekker dicht bij mama.
    Heb je al eens geprobeerd op de buik? En anders lekker tussen jullie in, op het aankleedkussen, of babynestje.
    Wat ik met de nachtvoeding altijd deed, is een poederdoosje en een thermoskan meenemen naar boven, dan hoefde ik niet naar beneden om de fles, maar kon ik in bed blijven liggen. Niet verschonen en zo donker mogelijk houden. Behalve als ze heeft gepoept, dan wel, maar een luier is gemaakt om 12 uren vol te houden, dus deedik dat snachts niet.

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik vraag me toch echt af of ze wel echt honger heeft? Weet je zeker dat het niet alsnog de reflux is? Dat ze die pijn probeert weg te drinken met kleine beetjes?

En wat hierboven ook geschreven, op de buik leggen?

11. meelezer

meelezer Niet meer actief

Ik denk dat de verborgen reflux nog lang niet over is. Het ontdekken, geven en al stoppen met medicijnen vind ik erg snel.
    Dat de vaak drinkt is geen uitzondering bij verborgen reflux.
    Even terug naar een huisarts denk ik.

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat was ik ook aan het denken. Het constant kleine beetjes drinken is zo typisch reflux.... Het is niet omdat je kindje niet meer krijst, dat de pijn echt weg is.

Andere optie, zoals hierboven ook al gezegd werd: grotere speen. Misschien krijgt ze er nu echt niet genoeg uit, en geeft ze het dan op. Waardoor ze niet veel later terug honger heeft.

13. Mamamama

Mamamama Actief lid

28 mrt 2011
    430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties. Ga op alles proberen te reageren.

Ons meisje slaapt al bij ons al dan niet tussen ons maar aan mijn kant. Zo valt ze ook in slaap als ik naast haar kom liggen. Dan houd ze mijn hand vast of wat vingers.

Op haar buik slapen wil ze absoluut niet. Ik heb het zo vaak geprobeerd in het begin met de krampen. Wanneer ze het door heeft is het huilen en dan gauw weer terug draaien. Ook overdag tijdens het spelen, hooguit een minuut en dan is het gedaan met de pret.

Ik heb elke dag weer hetzelfde ritueel. 4-5 flessen wassen, vullen met water tot 60-90. Een fles water er bij, flessenverwarmer, KV en een doek. Staat allemaal naast me zodat ik niet meer hoef te lopen. Voorheen deed ik het wel maar de laatste 2-3 weken toch nog wat wijsheid in de praktijk gebracht.

We gebruiken de Avent flessen omdat ze die andere niet wil. Heb Chicco en Dr. Brown ook thuis maar geen succes. Voorkeur dus.
    Ik gebruik de juiste speennummer en ze drinkt de 90ml soms ook in een keer op. Dus het lukt eigenlijk wel maar ze doet het dus niet.

Huisarts bezoeken we in Turkije voor de simpele dingen. Je kunt hier direct naar de kinderarts toestappen en dat doen we dus ook. Heb ook AR voeding geprobeerd maar dat maakte ook geen verschil. En de kinderarts zei dat haar klachten niet perse medicijnen nodig hebben. Op hun aanraden ben ik er mee gestopt. ?

Johannesbp. zal ik eens gaan opzoeken, wel goed om te weten dat rijstemeel in de maag niet dik blijft. Waar heb jij deze informatie?

Inbakeren doe ik wel want die slaande handjes en voetjes daar word ik zelfs wakker van. Overdag kan ik dus ook amper slapen omdat het in slaapvallen zelf moeizaam gaat en zij ook weer om de haverklap wakker is. Al slaap ik de afgelopen elke dag apart de eerste 3-5 uur zodat ik kan bijtanken. Manlief doet dan die uren. Echt niet romantisch zo om rond 9 uur te gaan slapen maar het is niet anders.

Verschonen doe ik ook alleen wanneer ze gepoept heeft maar de eerste 6 weken deed ik het wel regelmatig want toen had ze nog last van de uitslag in de couveuse. Ze werd amper verschoond en die wondjes zijn na vele zalfjes pas overgegaan. Toen was het zelfs huilen bij een plasluier. Maar tegenwoordig hoeft dat niet meer gelukkig.

Dus nog een keer naar de kinderarts, johannesbp. proberen? En wat over het tijdschema, laten huilen om zo om de 4-5 uur te voeden? Want zou het niet kunnen dat ze het echte hongergevoel niet kent? Verder is er nog een KV merk genaamd Sma, ga ze maandag bellen voor voeding speciaal voor hongerige baby's..

14. mistimon

mistimon Actief lid

18 jul 2006
    214
    0
    0
    Ik herken je probleem, al is het hier gelukkig niet meer zo dramatisch.

Onze kleine vent had en heeft heel veel baat bij anti reflux formule plus 4 druppels " colief" in de fles. Soms is hij daarna nog steeds onrustig en dan doet een klein beetje gripe water wonderen.

Weet niet of het daar verkrijgbaar is?

Ook kan ik je adviseren om een paar keer vol te houden en minimaal 3 uur tussen de flessen te laten, even moeilijk... Maar je kleintje zal hopenlijk snel leren iets meer per fles te drinken. Vooral belangrijk.. Het maagje en darmpjes krijgen tussendoor ook een beetje rust.

15. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Ik vraag me af of je johannesbroodpitmeel in turkije kunt vinden.. wij waren in 2012 op familiebezoek en ik had niet genoeg meegenomen omdat ik dacht dat het daar ook wel te krijgen zou zijn.. nou mijn man heeft overal gezocht we hebben ook naar aptamil gebeld.. maar in turkije hadden ze geen nutriton..

16. meelezer

meelezer Niet meer actief

Hoe gaat het?

17. Mamamama

Mamamama Actief lid

28 mrt 2011
    430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Keçiboynuzu heet het in Turkije en heb de bruine variant gevonden bij Lokman Hekim een soort van de Tuinen. Kan dit ook gebruikt worden?

En nee, geen hongerige baby voeding ze vinden het zelfs vreemd.

Het gaat nog steeds hetzelfde met mijn meisje en ik weet het echt niet meer. Naar buiten in de babywagen is zelfs niet goed meer. Kan niet even stoppen want anders is het vervelen en wat beginnen te mompelen om dan te huilen. Het winkelcentrum, buiten of het park? Bij mensen op bezoek? Steeds gedragen willen worden en slapen moeten we samen. Is het gewoon allemaal mijn schuld? Dat ik de reden ben en vreemde patronen heb ontwikkeld? Gisteren sprak ik ook een mama en zij zei dat ik te snel reageer op haar gehuil. Dat ze ook best mag huilen. Dus niet hup meteen fopspeen in de mond als ze er om vraagt. Zou het?

En ik heb geprobeerd haar voeding om de 4 uur te geven maar dan nog blijft ze weinig drinken.. Dan wel 120 ml dat weer wel. En de speen heb ik op alle flessen op 6+ maanden gezet. Komt veel meer uit dus dat ze beter kan drinken zo? Nu loopt het wel haar mond uit een beetje.

18. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Hoi,

Wij ook te maken gehad met een zéér hongerige baby. Hij zat (i.o.m. consult.br.) met twee weken al op 120cc KV en dat 8 keer per dag. Hij wilde ook ongeveer elke 1,5 à 2 uur voeden. Onze zoon had daarnaast wel zuigbehoefte, maar een fopspeen vindt hij tot vandaag de dag niets! Bij ons heeft geholpen:

- Nutrilon Forte (voor hongerige baby's). Hij hield het toen al snel 3 uur vol tussen voedingen.
    - Johannesbroodpitmeel (ook tegen het spugen)
    - Een kleinere speen op de fles zodat hij langer over een voeding deed, ongeveer 20 minuten. Dit verzadigd meer en voldoet aan de zuigbehoefte.

Daarnaast had ons mannetje overdag heel veel moeite met slapen, daarvoor heeft inbakeren ons heel erg geholpen. Overigens hielp dit pas na 2 weken stug volhouden.

Op een gegevens moment kregen wij het idee dat hij er gewend aan was geraakt om elke 1,5 uur/2 uur weer een fles te krijgen omdat hij niet stopte met huilen. De fles was meer zijn troostmiddel geworden vermoedde wij. Wij hebben toen besloten om echt 3 uur tussen de voedingen te houden. Dit ging eerst met heel veel gebrul gepaard, maar na een paar dagen zagen wij al vooruitgang! Nu is ons zoontje 4,5 maand oud, drinkt vijf (soms vier!) flessen van 180cc met 6 scheppen Forte en 2 scheppen Johannesbroodpitmeel. Met 4 maanden zijn wij begonnen met rijstebloem aan zijn laatste avondfles (22.00 uur) toe te voegen en hierdoor slaapt hij ook langer door.

Hoop dat je hier iets aan hebt en heel veel succes!!!

19. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Excuses, had even de laatst gepostte berichten gemist. Toen mijn zoontje in het begin zo'n moeite had met overdag slapen liep ik ook met elke kick die hij gaf naar hem toe om hem te troosten. Op het consult.br. gaven zij aan dat hij hierdoor niet leert om zelf en alleen in slaap te vallen. Ik mocht hem best een half uur(!!) laten huilen. Zo gezegd zo gedaan en het was in één woord vreselijk!! Om je kind hartverscheurend te horen huilen, maar er niet naar mogen gaan. Heb dat met pijn in m'n hart doorstaan, maar heb volgehouden en (i.c.m. het inbakeren) heeft dit wel het gewenste effect gehad! Ik liet hem huilen en alleen als het héél erg werd er eventjes naar toe om een aai over de bol te geven tot hij iets gekalmeerd was en daarna weer de kamer uit. Tot ongeveer twee weken geleden bleef hij zich elke keer in slaap huilen, maar dit duurde telkens korter. In het begin standaard 20 minuten, daarna 15 etc etc en nu misschien 2 minuten en soms ook helemaal niet.

Ik heb dit dus toegepast vanaf dat hij 1,5 maand. In 3 maanden tijd is hij dus veranderd van een kindje dat langdurig huilde bij echt elk slaapje tot een ventje wat nog af en toe een klein beetje protesteerd om vervolgens rustig in slaap te vallen

Succes!

Deel Deze Pagina