Mijn zwangerschap verloopt redelijk goed (op de kwaaltjes na). Heb mn ijzer wat aan de lage kant gehad. Maar dat valt dus wel mee. Vanwege mijn hoge BMI (36) voor de zwangerschap moet ik in het ziekenhuis bevallen. Nou vraag ik me af of een hoge BMI ook reden is tot een vergoede 32 weken groei echo?
Mijn bmi was ook net iets te hoog waardoor ik ook een extra groeiecho kreeg. Heb geen idee of dit in t basispakket zit maar denk t wel. Ben zelf aanvullend verzekerd en heb er nooit wat van gezien dus in mijn geval is het gewoon vergoed
Volgens mij is het zo dat wanneer je vanwege een medische indicatie een extra echo krijgt, je die ook vergoed krijgt van je verzekeraar. Je verloskundige of gynaecoloog moet die afweging maken of het nodig is. Maar is een echo met 32 weken niet standaard? Of is dat pas later, dat ze kijken hoe het kindje ligt, ter voorbereiding op de bevalling? Ik heb juist een lage BMI (<18) en ik krijg waarschijnlijk na de 20-weken echo regelmatig extra groeiecho's. Heb me eigenlijk nog niet verdiept in de vraag of deze vergoed worden, maar daar ga ik wel vanuit. Alle echo's die mijn verloskundige maakt zonder medische indicatie, moet ik meteen zelf afrekenen in de praktijk...
Hier ook een hoge BMI en heb al verschillende groei echo's gehad. Deze worden gewoon vergoed uit mijn basispakket
Bij mijn dochter heb ik ook extra echo's gehad ivm hoge BMI (ook iets van 36 ofzo, weet het niet meer precies). Omdat dit op basis van een medische indicatie was werden deze gewoon vergoed uit de basisverzekering. Deze zwangerschap zal dat niet anders gaan.
Mijn BMI zat net op het randje, daarom wel meerdere groeiecho's gehad. Was wel onder controle van de gyn. Maar de extra's echo's zijn gewoon vergoed.
Wist niet dat je met een hoog bmi in het ziekenhuis moet bevallen. Alle verloskundige en gyn zorg wat met je zwangerschap te maken heeft wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Dus als je vk/gyn een groeiecho wilt, dan lijkt me dat alles gewoon vergoed wordt. Ik zelf heb vanaf 6 weken wekelijks een echo gehad, vanaf 12 weken tweewekelijks en vanaf 18 driewekelijks. Om alles goed in de gaten te houden en omdat een hartje zoeken bij een tweeling lastig is omdat je niet altijd weet welke van de twee kindjes je hebt. Voor zover ik weet wordt alles gewoon vergoed als het op aanvraag is van de vk/gyn.
meteen hoog BMI in het Ziekenhuis bevallen heb ik ook nog nooit eerder gehoord?? ik weet wel dat je dan verplicht op de benedenverdieping moet bevallen mits je thuis wilt bevallen. Wat de groeiecho betreft, vraag je VK even, ik heb ivm. mijn BMI (31) wel een groeiecho gehad.... en krijg een kleine baby haha, heb geen suiker en niks... maar de standaardprotocollen boven de bmi van 30 is suikertest en groeiecho's idd... dus volgens mij is dat standaard?
Bedankt voor jullie reacties. Ik vroeg het ook omdat ik met 33 weken pas weer naar de vk hoef die ik dan 6 weken niet gezien heb. (tussendoor is alleen ff mn bloeddruk gemeten door een gyn). Dus ik kreeg ook een beetje het idee dat het er niet meer in ging zitten. En ik hoorde dat die groeiecho in t ziekenhuis gebeuren en eer dat ik dan een afspraak heb dan ben ik weer dichter bij de bevalling....
Ik zou even bellen dan. Is een groeiecho met dat termijn niet standaard tegenwoordig? Ik hoor t zo vaak. Met mn dochter twee x suikertest moeten doen en groeiecho met 30-34-36 wkn. Heb ook hoog bmi. Hier dachten ze heel groot kind, baarmoeder liep ook acht weken voor maar heb echt normaal kindje gekregen wat nog heel lang maatje 50 heeft gehad. Nog steeds is ze niet groot. Maar zou bellen naar je vk morgen want anders kan het nog best even duren voorje tterecht kunt.
Hier geen hoog BMI maar wel een groeievho gehad. Word standaard gedaan bij de vk waarbij zat. Wel meerdere extra echo's en nooit eentje hoeven betalen
Volgens mij is dat wel een reden voor een groeiecho. Al las ik vorige week op Nu.nl dat er veel te veel onnodige echo's uitgevoerd worden door Vk's en Gyn's en dat zorgverzekering maatschappijen hier strenger op gaan controleren. En ik vind het wel terecht eigenlijk heb je alleen recht op een 12 weken en een 20 weken echo en met reden recht op een groeiecho. Ik ben beniewd wat ze hier mee gaan doen in de toekomst.
@liefdotje, vk's worden momenteel bijgeschoold in een meetmethode (buik meten) die op den duur de groeiecho moet gaan vervangen. Ik ben vorig jaar proefkonijn geweest waarbij 10 vk's op me hebben geoefend met deze methode. Zelf vond ik de extra echo's ook wel wat overdreven, gewoon omdat je BMI hoog is wil niet zeggen dat je diabetes krijgt en een mega-kind. Zeker wanneer er helemaal geen tekenen zijn, moet je daar dan zo kortzichtig mee om blijven gaan? Ik snap het soms niet helemaal.... @rietje88, kan je vk geen groeiecho maken?
Ik vraag me af of een gyn echt elke echo ook declareert, want bij mij kijken ze soms zomaar 1 minuutje. Ze zoeken twee hartslagen, checken snel het vruchtwater en voila. Dat kun je toch bijna niet rekenen als echo? Want anders zouden ze het hartje opzoeken met een doptoner maar bij tweelingen kijken ze even vluchtig.
Met 35 weken is die laatste groeiecho. Die is standaard. Een extra groeiecho zal vergoed worden als de arts aangeeft dat dat nodig is. Niet standaard door een te hoog BMI
Ik denk het wel als je zelfs hoort dat een apotheker een ''uitleg'' van medicatie opgeeft bij je zorgverzekering. Vind het wel een ander verhaal hoor bij een tweeling ben ook zeker niet tegen echo's maar als ik om mij heen hoor hoeveel echo's sommige krijgen en echt zonder reden... Het is niet voor niks dat de zorgpremie maar stijgt en stijgt.
Dat laatste vind ik inderdaad ook een heel punt. ZH krijgen per handeling geld, dat is een stimulans om juist meer echo's te maken (waarvan nog steeds niet onomstoten vaststaat dat ze onschadelijk zijn voor baby en moeder maar dat terzijde). Je kan je ook afvragen hoe eerlijk is om bij een extreem hoog BMI de groeiecho te vergoeden.
Ik weet niet wat allemaal gedeclareerd kan/word, want bij onze VK praktrijk hebben ze sinds een tijdje zelf echo apparatuur en diploma's Maar mijn BMI is dus net over de grens, en de groei echo gaf P38 aan, dus onder de middellijn, en daarom in combi met laagliggen placenta dus overmorgen nogmaals een groei echo om te kijken of hij wel goed doorgroeit en geen achterstand gaat ontwikkelen. Suikertest doe ik niet, geen aanleiding voor.... groei niet veel, zit net over e BMI grens, dus niet extreem, heb geen superdikke buik en een klein kind haha, dus helemaal niks dat op suiker wijst... ga ik daar ook geen dag voor prikken en gedoe...
Ja, hier vanwege een wat hogere BMI een extra groeiecho. Hier zit het blijkbaar in de basisverzekering ( vanwege medische indicatie ) en wordt het gewoon vergoed. Maar het kan per VK enof Gyn verschillen. Over het "moeten" bevallen in het ziekenhuis vanwege een hoog BMI, verschillen ook de meningen per VK. Bij de ene VK moet je verplicht in een ziekenhuis bevallen vanaf een BMI van 32. Bij de ander vanaf 35. Had het aan mijn VK gevraagd de laatste keer en hier is de mogelijkheid om thuis te kunnen bevallen tot een BMI van 40!!!! Kun je zien hoeveel ze verschillen overal!
Ik heb een heel hoge BMI, maar nooit extra groeiecho's gehad. Dat kwam mss omdat mijn zoontje eerder kleiner was, dan te groot. Hij was bij de geboorte 46 cm en 3250 gram.